ПОЛА ВЕКА ГАЗЕЛИНОГ "СКОКА": Пре 50 година свечано отворени ауто-пут кроз Београд

З. НИКОЛИЋ

05. 12. 2020. у 11:40

ПРЕ равно пола века Београд је потпуно променио дотадашње лице. Тог 4. децембра 1970, отворен је Ауто-пут кроз град, а био је повезан са чудесним мостом који је назван "Газела".

ПОЛА ВЕКА ГАЗЕЛИНОГ СКОКА: Пре 50 година свечано отворени ауто-пут кроз Београд

Фото П. Милошевић

Све се завршавало Мостарском петљом, правом енигмом за тадашње возаче. У истом тренутку, у центру града, на неочекивани, подземни начин, са Зеленог венца пробио се Теразијски тунел према Дому омладине.

ИМПОЗАНТНО Приступне саобраћајнице до Газеле, Фото И. Маринковић

Истини за вољу, 4. децембар није био очекиван датум за тако велики догађај, будући да су овакве свечаности обично биле уприличене о великим празницима тадашње Југославије. Тог пута, међутим, сви радови нису били завршени до Дана Републике 29. новембра. Тако је овај датум остао непланирано потписан у историји Београда.

Најомиљенији градоначелник Бранко Пешић био је домаћин Јосипу Брозу Титу, председнику Југославије који је лично отворио сва четири важна пункта кроз престоницу и уносила му потпуно другачији изглед.

ВЕЛИКИ БРАНА ЈОВИН

Фото приватна архива

АРХИТЕКТА Бранислав Брана Јовин дуго је био узор и велики ауторитет свим млађим колегама. Без длаке на језику, а са огромним знањем и вештином, остао је запамћен по аутоа-путу кроз Београд, али и по Савском кеју на левој обали, данашњем изгледу Кнез Михаилове, Дунавском кеју код Хотела "Југославија", као и згради Урбанистичког завода. Он је први који је осмислио Пројекат метро-система Београда са 14 метро станица. Био је носилац две Октобарске награде, највишег београдског признања као и награде за животно дело које додељује Савез архитеката Србије.

Мост "Газела" грађен је четири године. Осмишљена је за промет од 40.000 возила дневно, али данашњи "пикови" досежу до 165.000. Пројектовао ју је архитекта Милош Ђурић. Тадашњи председник конкурсне комисије, потоњи академик Ђорђе Лазаревић прокоментарисао је изглед моста "као газелу у скоку". Несвестан историјске битности тог духовитог тумачења, остао је и "кум" грађевини која до данас носи такво име.

Фото архива

Мостарску петљу осмислили су архитекта Брана Јовин и инжењер Јован Катанић. На скромној површини од шест хектара дефинисали су четири нивоа и 24 прикључне саобраћајне везе.Наслови који су излазили у ондашњим новинама данас делују необично, јер је ондашња штампа упозоравала возаче да добро простудирају петљу пре него што се усуде да јој приђу, али да ће "свакако залутати" пре него што се навикну на њу.

ВИТЕЗОВИ СВОГ ДОБА

Фото приватна архива

ПРАВИ, витешки потез оног времена био је да се током отварања прво пројектант нађе на мосту који је осмислио. Управо тако је било и на тестирању новоизграђене "Газеле". Непосредно пре свечаног отварања моста, обављено је тестирање. Преко "Газеле" су прешли камиони Југословенске народне армије натоварени шљунком, као и тешки транспортери. Док су теретна возила први пут оптеретила нови мост, на њему су поносно стајали градоначелник Бранко Пешић и пројектант професор Милош Ђурић (на слици).

Ауто-пут кроз Београд такође је дело великог Бране Јовина, а пробијање кроз новобеоградски, мочварни и непријатан терен, наши грађевинари су извели маестрално.

Борба са подземним водама, као и спуст ка Сави били су велики изазов оног времена, перфектно су решени.

Простор који је данас неопходан у функционисању саобраћаја свакако је Теразијски тунел. Тог дана је лично Јосип Броз са супругом Јованком и државним челницима прошетао кроз нову, подземну грађевину уз комплименте градитељима. Тада није изгледало да ће ова траса сигурно постати једна од најоптерећенијих у граду. Било како било, идеја о тунелу је дуго чекала реализацију, јер је здање које и данас постоји изнад било изграђено 1960, али је чекало да тунел најзад заузме своје место.

 

Пратите нас и путем иОС и андроид апликације

Pratite vesti prema vašim interesovanjima

Novosti Google News
ШТА ЈЕ РУСКИ ПЛАН “Н”: Украјина би могла да остане без неколико важних области уколико Москва успе (ВИДЕО)

ШТА ЈЕ РУСКИ ПЛАН “Н”: Украјина би могла да остане без неколико важних области уколико Москва успе (ВИДЕО)

ЊИХОВ примарни циљ је заштита руских пограничних региона, као што је Белгород, али секундарни циљеви су заузимање Харкова, Сумија и Дњепропетровска.

26. 04. 2024. у 20:00 >> 07:55

ОВО ЈЕ ЧОВЕК КОЈИ ЈЕ У НИШУ НЕУТРАЛИСАО ТОНУ ТЕШКУ АВИО-БОМБУ СА 430 КГ ЕКСПЛОЗИВА: То исто је радио 2011. у Крагујевцу и 2013. на Дорћолу

ОВО ЈЕ ЧОВЕК КОЈИ ЈЕ У НИШУ НЕУТРАЛИСАО ТОНУ ТЕШКУ АВИО-БОМБУ СА 430 КГ ЕКСПЛОЗИВА: То исто је радио 2011. у Крагујевцу и 2013. на Дорћолу

АКО игде постоји "вага" за мерење снаге људског духа, колико ли би на њеној скали тежила она коју има деминер Михаило Маринковић (48), из Панчева, припадник Сектора за ванредне ситуације МУП Србије? Колико би на њен тас стало његове одважности, сталожености, потпуне концентрације..., у тренутку док је, минуле недеље у Нишу, сам прилазио неексплодираној авио-бомби тешкој 1.000 килограма која носи 430 килограма експлозива, заосталој из НАТО агресије?

27. 04. 2024. у 07:00

Коментари (0)

АКО НЕКОМ ПОЗАЈМИТЕ ОВУ КЊИГУ, НЕ ОЧЕКУЈТЕ ДА ВАМ ЈЕ ВРАТИ!