"НАДАМО СЕ САМО НА БОГА И РУСИЈУ" Обраћање mетохијских Срба руском конзулу на терор Албанаца

Академик Славенко Терзић

01. 02. 2023. у 14:00

РУСКИ конзулат у Скадру основан 1857. године био је једна од најбољих осматрачница прилика у централном делу Османског царства, јер се налазио у месту које је, с једне стране, било огледало унутрашње анархије и неспровођења обећаних реформи, а с друге стране, у месту и области у којој су се сусретали и сукобљавали интереси Аустрије, Француске и Италије, али и римокатоличанства, ислама и православља.

НАДАМО СЕ САМО НА БОГА И РУСИЈУ Обраћање mетохијских Срба руском конзулу на терор Албанаца

Фото: Документација "Новости", "Борбе" и Википедија

Крајем маја 1857. године у Скадар је преко Дубровника допутовао први руски конзул Алексеј Јегорович Сученков, раније чиновник посланства у Цариграду, а потом секретар, драгоман и конзул у Бејруту. Сученков је средином априла стигао из Бејрута у Цариград, где му је у руском посланству, издато 2.700 рубаља у сребру, одакле је Сученков првим паробродом Лојда отпутовао за Дубровник. У Дубровник је стигао 17. маја 1857. године, где је извесно време чекао шифре за тајну преписку. У Скадру су већ деловали конзулати Француске, Велике Британије и Аустрије. Сученков је после дугог путовања од Бара до Скадра стигао 26. маја/7. јуна 1857. године. [...]

Све до оснивања вицеконзулата у Призрену 1866. године руски конзулат у Скадру је пратиo прилике у Метохији. Стога извештаји скадарског конзула пружају могућност да се осветле верске, политичке и друштвене прилике у овом делу Старе Србије, и да се боље разумеју последице тих прилика у наредним деценијама. У извештају посланику Бутењеву од 14/26. децембра 1857. године конзул Сученков пише да му је бивши генерални конзул у Дубровнику П. Н. Стремоухов при упућивању у Скадар, обавештавајући га о приликама у овим крајевима, нарочито препоручио да обрати посебну пажњу "на древни православни манастир Дечане који се налази у Призренском пашалуку". Братство манастира Дечани послало је јула 1857. године у Скадар једног од монаха да купи неопходни материјал за оправку манастирске цркве. Архимандрит манастира Серафим обавестио је Сученкова о тешким приликама у којима се налази манастир: упутио је жалбу султану, Св. Синоду Цариградске патријаршије, српском кнезу у Београд и аустријском цару. "Околни муслимани настављају да нас притискају и пљачкају и прете нам смрћу" - пише архимандрит Серафим. Истиче да "аустријски агенти" желе да претворе манастир "да би био центар католичке пропаганде у целој провинцији". Сученков и сам закључује да аустријска католичка пропаганда јача у овом делу Балкана.

Фото: Документација "Новости", "Борбе" и Википедија

Турски војници испред капије манастира Високи Дечани

Није прошло много времена од претходног писма из Дечана, а већ 28. децембра 1857/9. јануара 1858. године Сученков је обавестио посланика у Цариграду да му се писмом обратио настојатељ православног манастира у Пећи Исакије, обавештавајући га о "нечовечним поступцима муслимана над једним од манастирских служитеља". На вратима Св. обитељи, пише Сученков, служитеља је зауставио "један од Арнаута" и тражио му пиштољ ("свеопшти обичај у овој провинцији имати код себе оружје"). Служитељ се успротивио, након чега га је напало више Арнаута наневши му "до четрдесет удараца ножем". Средином фебруара 1858. године у Спужу је убијен игуман манастира Светог Василија Острошког Радосав ("варварски поступак муслимана са његовим телом"). Крајем јуна и током јула и августа 1858. године братство манастира Пећке патријаршије је више пута обавештавало конзула Сученкова о неподношљивим условима живота услед терора и злочина околних Албанаца.

У писму из Пећи од 28. јуна/10. јула 1858. године, са потписом "бедни архимандрит са несрећним братством и народом", детаљно се описује насиље у манастиру. Користећи примирје са Руговцима, Васојевићи су дошли у Пећ да купе кукуруз, што су искористили Албанци из Истинића да им отму дванаест коња... Ујутру и следећи дан су ишли по Пећи у мудировој одежди и на њиховим коњима. Тек предвече су се вратили у Истинић. У Пећки манастир је дошло "однекуд" 150 Албанаца и провели су у њему три дана: "јели су све што су нашли, опљачкали све што им је дошло под руку; пуцали су из пушака у дворишту и из соба - на све четири стране; тукли су монахе и служитеље и силом их нагонили да својим рукама руше зидове манастирске ограде. Ми смо је рушили са сузама а Арнаути су се смејали, засипајући нас ружним речима". Све се то ради, истиче се у писму Сученкову, са знањем меџлиса града, нарочито таквих фанатика као што је Рушид-бег, који је наговарао Албанце да упадну у цркву на Божић и Васкрс. То није само напад на народ и манастир, него и на "самога мудира који нас мање или више штити од ових невоља". Обраћање руском конзулу братства Пећке патријаршије завршава се следећим речима: "Како да живимо у варварској земљи, не имајући мира ни дању ни ноћу, очекујући сваког трена нашу смрт. Надамо се једино у Бога и у Вас."

Фото: Документација "Новости", "Борбе" и Википедија

Братство манастира Високи Дечани

СВАКОДНЕВНА УБИСТВА, ПЉАЧКЕ И ПОЖАРИ

У ДРУГОМ ПИСМУ пећког архимандрита Хрисанта "са братијом и народом" од 8. јула 1858. године додатно се објашњавају догађаји описани у писму од 28. јуна. Призренски валија Акиф-паша позвао је мудира и меџлис у Призрен, што су Албанци искористили за нападе и пљачкање Срба. "Ми се плашимо да изађемо из манастира и народ остаје у својим кућама у непрестаном страху за свој живот. Радећи шта хоће, пљачкајући, убијајући, изазивајући пожаре око Пећи, Арнаути кажу да се све то ради православнима по "наученију" црногорскога кнеза; други тумаче да смо научени томе моравами (сербами)". Као и у претходном писму следи сличан закључак: "Ми, као овце, над којима виси нож; надамо се само на Бога и на Русију". Албанци су 1857. године убили архимандрита Пајсија, настојатеља манастира Девич. Конзул Сученков се тим поводом обратио призренском Акиф-паши, али овај није ни одговорио. Сученков се затим обратио скадарском валији Абди-паши, с молбом да упути писмо Акиф-паши у вези са положајем православних Срба у Метохији. Наши једноверни у Призренском санџаку, пише Сученков, трпе насиља и убиства уз "потпуну равнодушност Акиф-паше". Двадесетак дана касније конзул је Бутењеву послао копију одговора Акиф-паше скадарском валији у вези са насиљима у Пећи и Дечанима, у коме између осталог пише: "Сада не само да није било никаквих притисака, но чак ништа се и није чуло о њима и такве вести немају никаквог основа."

Фото: Документација "Новости", "Борбе" и Википедија

Пећ крајем 19. века

Крајем септембра 1858. године Акиф-паша је пустио из затвора убицу архимандрита Пајсија, настојатеља манастира Св. Јоаникија Девичког. Истовремено је, заједно са меџлисом, упутио молбу у Цариград, са потписом коба-паше (кога су силом натерали да потпише), тражећи дозволу да Цркву Успенија Пресвете Богородице у Призрену претворе у џамију. Призренски муслимани су говорили да ће то бити "Акиф-пашина џамија".

Сученков је уз извештај посланику Бутењеву од 5/17. августа послао и обраћање братства Пећке патријаршије потписано од стране настојатеља Серафима, пећког старешине Јова Чукића и становника Пећи Илије Јачића и Косте Поповића (Пећ, 23. јула/4. августа 1858. године). "Арнаути прете да униште како мене - пише отац Серафим - тако исто и народ и братство Пећког и Дечанског манастира. Бог зна да ли ћемо остати живи. Заштитите нас како можете и знате. Уздамо се у Бога и у вас".

У фондовима Архива спољне политике Руске империје налази се мноштво обраћања метохијских Срба руском конзулу у Скадру са жалбама на терор и злочине Албанаца. Живот српских манастира и Срба Метохије (а наравно и Косова) протицао је у зачараном кругу готово свакодневног насиља. Обећана права и слободе Хатихумајуном из 1856. била су за ове области мртво слово на папиру - у пуном смислу те речи. Могло би се чак рећи да су насиље и фанатизам били још израженији после 1856. године. Министар Горчаков и руске дипломате у Турској су непрекидно инсистирали на спровођењу обећаних реформи, тражећи подршку и код представника осталих сила потписница Париског уговора из 1856. године.

Пратите нас и путем иОС и андроид апликације

Pratite vesti prema vašim interesovanjima

Novosti Google News
ВЛАДИЦА ИЗ ОРМАРА ИЗВУКАО ЗМИЈУ ДУГУ ЦЕО МЕТАР: Невероватан случај у Врању - Чују се женски врисци, камера све снимила (ВИДЕО)

ВЛАДИЦА ИЗ ОРМАРА ИЗВУКАО ЗМИЈУ ДУГУ ЦЕО МЕТАР: Невероватан случај у Врању - Чују се женски врисци, камера све снимила (ВИДЕО)

ИАКО је јуче многе крајеве наше земље изненадио снег, а температуре су се спустиле за читавих петнаест степени, за најпознатијег хватача змија из Владичиног Хана Владицу Станковића и јуче је било посла.

18. 04. 2024. у 09:40

ЧУВАМО ДЕДОВИНУ И ГРОБОВЕ СИНОВА Упркос трагедијама, породица Михајла Томашевића, из Сувог Грла код Србице, опстаје на свом огњишту (ФОТО)

ЧУВАМО ДЕДОВИНУ И ГРОБОВЕ СИНОВА Упркос трагедијама, породица Михајла Томашевића, из Сувог Грла код Србице, опстаје на свом огњишту (ФОТО)

ОВО су гробови мојих синова. Стојадина, рођеног 1979, који је погинуо на Кошарама и Стевана, две године млађег, који је 2002, возећи трактор нагазио на противтенковску мину коју су на путу у селу поставили Албанци. Овде на гробљу ми је друга кућа, а она у којој живим са супругом Миладинком Мицом и сином Дарком је неколико километара одавде. И, док сам жив са Косова и Метохије селити се нећу, чуваћу свој дом и гробове синова.

18. 04. 2024. у 10:45

МОГУ ЛИ ДА ВАС ЗАМОЛИМ? Бајага одржао час културе на РТС-у - снимак се шири мрежама (ВИДЕО)

"МОГУ ЛИ ДА ВАС ЗАМОЛИМ?" Бајага одржао час културе на РТС-у - снимак се шири мрежама (ВИДЕО)

ЈЕДНА опаска легендарног музичара Момчила Бајагића Бајаге током промоције реиздања прве плоче Бајаге и Инструктора "Позитивна географија", забележена камером РТС-а, постала је вирална на друштвеним мрежама.

18. 04. 2024. у 10:17

Коментари (0)

НАГЛЕ ПРОМЕНЕ ОСИМ БИЉАКА ПОРЕМЕТИЛЕ И ЉУДЕ: Од времена сам и психички уздрмана и није лепо уопште...