БУРЕКУ ТРИ МИШЛЕНОВЕ ЗВЕЗДИЦЕ: Наша храна одушевила Софију Фридман из Њујорка, уредницу познатог водича

Ј. Субин

21. 01. 2023. у 10:17

ИЗУЗЕТНО љубазни људи, који су увек пазили да нам буде добро, да се не изгубимо, пијаце са најукуснијим поврћем и занимљива архитектура, али више од свега преукусни бурек, којем бих дала три Мишленове звездице, заувек ће ми бити прва асоцијација на Србију.

Фото П. Митић

Овако Софија Фридман, уредница у водичу "Мишлен фуд енд травел" (Мichelin Food&Travel), оцењује наш познати специјалитет. Пробала је најскупља јела, њена непца су оценила многе одабране делиције светске кухиње у најбољим ресторанима широм планете, а са ногу ју је оборио бурек на српски начин.

Новембра 2020, са пријатељицом Џејми Мандел, рођене Њујорчанке запутиле су се у Београд. Дотад нису много знале о Србији. А кофере су спаковале и прелетеле океан да би неко време помагале мигрантима који су у транзиту кроз нашу земљу.

- Те јесени моја пријатељица је остала без посла и тражила је нешто да ради - прича нам Софија.

- Имала сам мало обавеза и жарку жељу да путујем и помажем. Волонтирање са мигрантима и избеглицама било је нешто што смо хтеле да радимо, а како су многе земље затвориле границе због пандемије, није постојало много места где смо могле да одемо. И, нисмо погрешиле што смо изабрале Београд. Знала сам из прича да је Београд безбедан град са много музеја, ресторана, али и са људима који добро говоре енглески. Биле смо прилично узбуђене због нове авантуре.

Софија Фридман на Гардошу, Фото Приватна архива

Када су слетеле у Београд, било је то време ковида и зиме. Људи су, причају, били под стресом и уморни. Али, увек топли и љубазни. Софију је посао водио свуда по свету, али каже да је Србија у њеним мислима стално и да ће се радо вратити. Ипак, наша домаћа кухиња јој је посебно привукла пажњу.

- Сећам се бурека и колико је сваки комад био хрскав и лиснат, али и преукусног спанаћа и сира - каже Софија.

- Близу мог стана на Дорћолу налази се место за фалафел. Када сам отишла тамо, фалафел који сам јела био је веома укусан, чак и бољи од оног који сам пробала у Јордану, Израелу или Либану. Пекара на углу припремала је убедљиво најбољи фокачо који сам икада јела. Али, апсолутно волим бурек и толико сам била одушевљена да сам га јела сваки дан.

За три недеље у Србији пажњу јој је привукао Музеј аутомобила, за који каже да је импресиван, али и Музеј савремене уметности и Етнографски музеј.

- Шетале смо по Фрушкој гори, обишле смо Нови Сад и јеле смо изванредну речну рибу и салату, а да све буде још дивније, седеле смо напољу, крајем новембра на сунцу - присећа се Софија. - Било је као у рају. Архитектуром нас је задивила и Суботица. Није нам се само допало што људи пуше у затвореном простору. Свакако, надам се да ћу у Београду бити опет на пролеће или током лета, да могу да уживам у свим догађајима и манифестацијама на отвореном. У Њујорку имам пријатељицу из Србије и верујем да ћемо заједно да путујемо.

Пут Србије са Софијом пошла је и Џејми Мандел, фриленсерка из Њујорка. Иако каже да је о Србији знала врло мало сада је Београд град о којем не престаје да размишља. Џејми и сада успомене из српске престонице често поставља на друштвене мреже и пише колико јој недостаје шетња градом.

- Некако сам повезана са Београдом, на начин који ми је тешко да објасним, али ми се много допада архитектура, која говори о прошлим временима - истиче Манделова.

- Нисам могла да се заситим зелених пијаца које раде сваки дан, што није случај у мом крају у Њујорку. Дивни су људи који ту продају робу. Једном сам купила пар ручно плетених чарапа од неке баке, у уличици близу, моје омиљене, Каленић пијаце. Ту сам нашла све: од ручно прављених метли, до свежег меда са фарме. Заиста волим време које сам провела у Београду. Била сам срећна што сам дошла на неко место, које раније, вероватно, не бих сматрала да треба да посетим. Штета што сам тако мислила. Има богату историју, укусну храну и другачији начин живота.

Фото Приватна архива

Када је Софија отишла Џејми је остала још три недеље. Нарочито јој се допала најстарија београдска кафана и незабораван сусрет са баком која је кувала пасуљ.

- То је био пребранац, бели пасуљ у укусном сосу од парадајза са кобасицом - весело нам је објаснила Џејми. - Али је на моју килажу највише утицао бурек.

Џејми Мендел недавно објавила фотографију са Петроварадина, Фото Приватна архива

ДОБРОТА

УЛИЧНЕ табле у Београду су на ћирилици, што им је било збуњујуће. Причају нам да су им, када су деловеле изгубљено, Београђани прилазили и питали их треба ли им нека помоћ.

- Док смо једном чекале аутобус, жена је послала осмогодишњу ћерку да нам каже да ће он ускоро стићи. Заиста сам била одушевљена српском добротом и много размишљам о томе - каже Софија.