СРБИН ДЕШИФРУЈЕ СИГНАЛЕ ПУТНИКА ИЗ ДУБОКОГ СВЕМИРА: Свемирска мисија "Војаџер" слави 45. рођендан

Борис Субашић

07. 08. 2022. у 11:30

НАЈВЕЋИ путници које су људски ум и вештина створили, свемирске сонде "Војаџер" 1 и 2 (у преводу - Путник 1 и 2) прославиће ових дана 45. рођендан у дубоком свемиру, далеко надмашивши предвиђени животни век од пет година и првобитну мисију снимања Јупитера и Сатурна. Захваљујући њима, човечанство је добило невероватне податке о планетама Сунчевог система и њиховим сателитима, али и први "породични портрет". "Војаџер 1" је 1990. направио мозаик од 60 фотографија Сунца, Венере, Земље, Јупитера, Сатурна, Урана и Нептуна, онако како би наш систем видео посетилац који стиже из међузвезданог простора.

СРБИН ДЕШИФРУЈЕ СИГНАЛЕ ПУТНИКА ИЗ ДУБОКОГ СВЕМИРА: Свемирска мисија Војаџер слави 45. рођендан

Фото: Новости

- Ова мисија је, инжењерски посматрајући, непревазиђен подухват у истраживању свемира, који је дужином трајања, пређеним растојањем и количином података потукао све рекорде - наводи инжењер Драго И. Драговић, аутор неколико десетина књига и хиљада чланака о астронаутици.

Фото: Новости

- "Војаџери" су открили потпуно нове светове у Сунчевом систему који се међусобно невероватно разликују, а затим су наставили са откривањем тајне дубоког свемира, и то помоћу уређаја који су конструисани крајем шездесетих година прошлог века, а раде и данас! Сонде су до краја мисије са Нептуном, на Земљу послале више од пет трилиона бита научних информација, што је равно количини података од 6.000 комплета енциклопедије Британике или 1.000 бита информација по глави становника Земље. Многи фајлови са подацима из међузевезданог простора носе српска имена као Крајина 1, Копаоник, Крагујевац, јер је на њиховом примању и дешифровању у Пасадени радио наш стручњак.

Прва сонда "Војаџер 2" лансирана је 20. августа 1977. а "Војаџер 1" је полетео у свемир 5. септембра исте године и код Јупитера престигао свог близанца. Сонде су сматране чудима технологије, са целих 68 килобајта меморије и рачунарским подсистемом за податке лета, који је обављао тада невероватну 81.000 операцију у секунди.

Парадоксално делује поређење ових "информатичких патуљака" који су истражили Соларни систем и извели сонде преко његових граница са данашњим технолошким дивовима, паметним телефонима са десетинама гигабајта меморије чији процесори изводе стотине милијарди операција у секунди, а служе за сликање напућених силиконских усана и ширење глупости о томе како је Земља равна плоча!

Фото: Новости

- Путовање "Војаџера", гласника наше врсте, неће се прекинути ни када буду послали своје последње нечујне сигнале, сонде ће наставити да језде међузвезданим пространством заувек - каже Драговић.

- Свака има на једној страници корпуса монтиран позлаћени бакарни диск на коме се налазе снимљени звуци и слике Земље, да прикажу разноврсност живота и култура на планети. Сваки диск поседује своје напајање и иглу за репродукцију. Инструкције објашњавају одакле летелице потичу и како да се пусте у погон. Плочице које дају енергију су од урана-238, са полуживотом од 4,51 милијарду година.

Од стручњака Астрономске опсерваторије Београд сазнали смо да се "Војаџер 1", који је већ одавно напустио Соларни систем, тренутно налази око 157 астрономских јединица (АЈ), односно 23,5 милиона километара од Земље.

- Он путује брзином од око 17 километара у секунди, или 61.200 километара на час - рекао нам је астроном др Раде Павловић.

- Ова сонда је прва летелица направљена људском руком која је ушла међузвездани простор и путује ка Ортовом облаку, појасу астероида до кога ће му требати око 300 година.

Пролазиће кроз њега, под условом да не доживи судар, још 30.000 година, а пут ће наставити према најближем звезданом систему Алфа Кентаури, удаљеном 270.000 АЈ, што је пет пута веће растојање од оног до Ортовог облака.

Пројектанти "Војаџера" процењивали су животни век сонди које покрећу батерије са нуклеарним пуњењем на пет година, али оне су га далеко премашиле. Зато се и новије процене, да ће њихове антене престати да шаљу сигнале ка Земљи до 2025. узимају с резервом, јер робусни "Војаџери" непрестано изненађују.

Инжењер Драгић, пасионирани истраживач мисије "Војаџер", успео је да дође до једног од првих руководилаца подухвата.

- Имао сам среће да упознам старог научника из агенције НАСА и упитао сам га оно што инжењере највише интересује, како су успели да крајем шездесетих и почетком седамдесетих направе сонде које раде и данас. Мој саговорник се насмејао и рекао да су "Војаџери" прављени као некадашњи аутомобили, не да буду софистиковани и нежни, већ робусни, да дуго трају и служе сврси. Рекао ми је да је данашња електроника много боља, али уз напомену да не би могла да ради 45 година. Открио ми је да те старе сонде имају софтвер за самопоправљање, што је невероватно, оне помало личе на живе организме који могу да зацеле своје ране. Мисија "Војаџер" се показала не само као успех америчке агенције НАСА већ као врхунско достигнуће људске цивилизације, али је прича о њеним анонимним генијалним херојима мало позната.

Сага је почела у време свемирског надметања Американаца са Совјетима, који су далеко предњачили и када је реч о ракетној технологији и у научним запажањима.

- Они су открили како се користи "лансирни прозор", тренутак када су обе планете или објекта које желите да истражујете у најповољнијем положају за лансирање сонди - објашњава Драговић.

- Избор правог тренутка је био одлучујући, јер би у било ком другом била потребна много већа ракета која би много дуже путовала. Због коришћења "лансирног прозора" Русима се исплатило да шаљу по две сонде у мисију и да, ако једна откаже, друга заврши посао. Тако су успели и да најбоље испитају Халејеву комету и поберу ловорике, после чега су, касних шездесетих година, Американци одлучили да пошаљу две сонде на Венеру. Тада се појавио балистичар Фландро који је истраживао сплетове потенцијалних обита сонди и открио да ће, ако буду лансиране 1977. године, сонде моћи да обиђу Јупитер, Сатурн, Нептун, можда чак и најдаљи Плутон.

Овај предлог је НАСА у првом тренутку одбила, сматрајући да је реч о фантазији јер за такву мисију би била неопходна огромна количина горива.

- Тада им је генијални Фландро објаснио да је тајна у термину када је "лансирни прозор" отворен и прецизности - обајшњава Драгић.

- Идеја је била да се "Војаџер" лансира што ближе Јупитеру и да искључи моторе када га ухвати огромна гравитација ове планете дајући му убрзање од неколико десетина хиљада километара на сат. Смишљена је да тако убрзани "Војаџер 1" пролети врло близу Јупитера под одговарајућим углом и изазове феномен "гравитационе праћке", односно да га сила теже лансира као пројектил према следећим планетама поређаним малтене у правој линији и скрати путовање за 20 година! Фландро је уочио тај идеални положај и рекао да сонде морају да се лансирају у августу или почетком септембра 1977. јер се идеалан распоред планета понавља само једном у неколико векова. НАСА је ово прихватила и започео је подухват чије су безбројне загонетке анонимни инжењери генијалци успевали да решавају у ходу.

Пројектанти су чак далековидо оставили могућност да се софтвер сонди надогради, што су чинили програмери са Земље током наредних деценија мисије, тако да су "Војаџери" више пута мењали првобитну функцију.

- Све делује још невероватније када се посматрају димензије летелица, које су невелике - каже Драговић.

- На њима тренутно раде још четири-пет инструмената који снимају инстерстеларни простор кроз који пролазе и шаљу нам његову генералну слику. Сви модели међузвезданог свемира су само прича, без ових физичких показатеља. Резултати мерења се снимају на магнетофон који сонда носи и када стигне команда са Земље, они се шаљу антени у Канбери. Те нуле и јединице се затим прослеђују у Пасадену, где се дешифрују, на чему случајно ради један наш доктор наука, који податке из дубоког свемира пакује у фолдере под српским именима, за историју.

Чуда технике издржавају и зрачење

СВАКА сонда је сачињена од око 65.000 делова, наводи инжењер Драго И. Драговић:

- Многи од тих делова имају велики број мањих делова, као што су транзистори и др. Једна компјутерска меморија сама садржи преко милион одговарајућих електронских делова, док свака сонда садржи преко пет милиона таквих делова. Ако узмемо да један колор ТВ садржи око 2.500 делова, сваки "Војаџер" има електронских кола као 2.000 телевизора.

Резолуција ускоугаоне камере је таква да би се могле читати новине на даљини од километар. "Војаџери" су опремљени компјутерским програмима који су способни да сами поправе кварове и сигурно поседују један од најсофистициранијих система направљених за свемирске програме. Сонде су способне да се саме укључе и искључе, што их штити у случају да имају проблеме са пријемом.

Сонде су су специјално дизајниране да издрже велико зрачење приликом пролаза поред Јупитера. Путник на "Војаџеру" примио би при прелету поред Јупитера 1.000 пута већу дозу зрачења од смртоносне.

Да ли се контролни систем збунио

ИНЖЕЊЕРИ свемирске агенције НАСА, који раде на овој летелици, недавно су били узнемирени артикулационим и контролним системом сонде, који генерише податке који изгледају потпуно насумични.

- Оваква мистерија је, на неки начин, уобичајена у овој фази мисије "Војаџер" - каже Сузен Дод, менаџерка "Војаџер 1" и "Војаџер 2" пројекта у НАСА лабораторији за млазни погон.

Задивљујуће, ова свемирска летелица наставља да шаље податке назад на Земљу, али недавно су њени телеметријски подаци били неважећи - подаци се једноставно не поклапају са правим положајем и условима сонде.

Тим и даље испитује чудне податке, јер нису сигурни да ли проблем долази директно из тог система или неког другог дела летелице.

Нови светови

"ВОЈАЏЕРИ" су открили тајне Сунчевог система које научници раније нису ни слутили.

- Сонде су откриле Пејл, активни вулкан на Јупитеровом сателиту Ио и снимиле његову ерупцију. Избацивао је сумпор и сумпор-диоксид на 30 пута већу висину од Монт Евереста, а захваћена зона димом је била величине Француске. "Војаџери" су открили да се испод глатке и ледом покривене површине Јупитеровог сателита Европа можда крије велики океан. У својој књизи "2010: Друга Одисеја", писац научне фантастике и футуролог Артур

- Кларк је развио причу око идеје да је у океану Европа постојао живот - наводи Драговић. - Сатурнов највећи месец Титан је виђен као необичан свет, са густом атмосфером и различитим угљоводоницима који полако падају у мора етана и метана. Неким научницима Титан са својом азотном атмосфером изгледа као "мала Земља", чију је еволуцију зауставило нагло ледено доба, дубоко замрзнувши неке органске трагове испод садашње површине.

ТИТО ТРАЖИО БАТИ ДА МУ ИСПРИЧА ВИЦ О ЊЕМУ: Овај одговор је добио од глумца (ВИДЕО)