ЕВРОПА ЋЕ У ВРШАЦ "ЛЕТЕТИ" ПО ЗВАЊЕ: Репортер "Новости" у нашем јединственом тренинг-центру за ваздухопловце

Јелена Ј. Баљак

16. 01. 2022. у 12:00

КАДА се говори о обуци пилота у Србији и региону, прва асоцијација је - Вршац. Овдашња пилотска академија, са традицијом дугом готово седам деценија, одувек је била на добром гласу, а за годину-две, како је најављено, у Европи јој неће бити премца. Јер, неће више бити препознатљива само по обуци пилота авиона, већ и других професија везаних за ваздушни саобраћај - пилота хеликоптера, контролора летења, авио-механичара и кабинског особља.

ЕВРОПА ЋЕ У ВРШАЦ ЛЕТЕТИ ПО ЗВАЊЕ: Репортер Новости у нашем  јединственом тренинг-центру за ваздухопловце

Фото Ваздухопловна академија

Држава је првобитно планирала да тај јединствени тренинг-центар на Старом континенту оснује у Ковину, на старом војном аеродрому, али су се коцкице, ипак, другачије наместиле. Министарство просвете је у току 2021. од Контроле летења Србије и Црне Горе СМАТСА преузело вршачку академију и "претворило" је у тренинг-центар новоосноване Високе школе струковних студија "Ваздухопловна академија" у Београду. Теоретска настава од сада се спроводи у престоници, а практична у Вршцу и то по систему дуалног образовања.

- Ваздухопловна академија основана је у складу са потребама "Ер Србије", СМАТСА и немачке компаније за поправку авио-мотора МТУ, која је и дошла у нашу земљу управо због чињенице да ће у кратком року, кроз тренинг-центар у Вршцу, моћи да дође до квалификоване радне снаге. То је примарна ствар код привлачења страних инвеститора - образлаже, за "Новости", Горан Цвијовић, директор Ваздухопловне академије.

Први пут све ове професије уведене су у систем формалног образовања. На тај начин је будућим пилотима, почев од октобарске генерације, омогућено да по завршетку трогодишњег школовања, уз дозволу за летење добију и звање инжењера ваздушног саобраћаја. Остављена им је и могућност да се едукују само кроз курс.

- До половине 2022. требало би да постанемо ЕАСА центар за обуку пилота. То значи да ће наше дозволе бити у складу са свим регулативама тог највишег европског тела за безбедност ваздушног саобраћаја. Студенти ће завршни испит полагати пред нашим директоратом, а дозволу ће моћи да изваде у било којој држави у Европи - поносно најављује Цвијовић, уз напомену да су још од раније ЕАСА центри за обуку авио-механичара.

Управо то је био један од разлога што је Војин Вујовић (20) из Бара уписао баш ову академију.

- Следећи стопе својих рођака и познаника, који су се у Вршцу обучавали за пилота, и ја сам решио да ту стичем своја знања. Посрећило ми се да будем прва генерација која ће добити ЕАСА дозволу, што је велика предност при проналажењу посла било где у Европи и свету - каже Вујовић.

У Вршцу се тренутно обучава 112 полазника, међу којима су и они, који су академију уписали пре ове трансформације. Они ће обуку завршити у статусу у ком су и започели школовање, али ће имати могућност да накнадно надограде своје знање.

- Нови статус школе донео нам је и јефтинију школарину, јер је умањена за ПДВ који се раније обрачунавао. Уз то, школовање нам је знатно олакшано, јер академија има и свој аеродром, аеродромску контролу летења и своју флоту - напомиње Вршчанин Данијел Вилотијевић (30), који је при крају обуке.

Нижа школарина него у другим државама, а светски услови обуке - то је карта на коју ће академија "играти" у будућности, како би привукла групе студената са свих меридијана. Зато им је сада приоритет реконструкција целог комплекса вршачког аеродрома - од напуштених и запуштених хотела, ресторана и спортске сале, до проширења писте, обнове контролног торња, изградње хелидрома и новог хангара за обуку кабинског особља. Укупна вредност тих улагања, која укључују и куповину једномоторног хеликоптера и два двомоторна авиона је 40 милиона евра.

- Очекујемо да ће у фебруару почети реновирање хотела и ресторана, како бисмо већ крајем године могли да примимо прве стране студенте на смештај. Остали радови, за које имамо велику подршку надлежних министарстава и локалне власти, кренуће до лета и биће готови до краја 2023 - каже Милош Ђокић, руководилац тренинг-центра у Вршцу.

МЕЂУНАРОДНИ СТАТУС

ВРШАЧКИ аеродром већ 15 година има статус међународног, па, осим за обуку пилота, служи и за повремено слетање мањих авиона из иностранства, који претходно морају да најаве свој долазак. По потреби, тада долазе и погранична полиција и царина, како би процедура уласка у земљу била испоштована.

- Када писта буде продужена на 1.500 и проширена на 30 метара, аеродром ће добити Ц3 категорију и ту ће моћи да слећу мали путнички авиони до 70 седишта. Важно нам је да омогућимо долазак бизнис авијације, јер то отвара капацитете за рад нашег сервиса, а истовремено ту могу да слећу и авиони који ће код нас бити хангарисани - истиче Горан Цвијовић.

СИМУЛАТОР ЗА СВЕ УСЛОВЕ

ВРШАЧКИ пилоти обучавају се на 20 модерних летелица, као и на савременом симулатору за три типа авиона. Док их током летења авионом кали препознатљива вршачка кошава, на симулатору стичу способности за инструментално летење, по свим временским (не)условима. Захваљујући модерном софтверу, могу да слећу на било који комерцијални аеродром на свету. На њему се реализује 60 од укупно 215 сати налета, што такође утиче на мању цену школарине.

ИНДУСТРИЈСКА ЗОНА

ТЕЖЊА руководилаца академије је да у склопу аеродрома направе мини индустријску зону, у којој би радиле стране компаније за одржавање ваздухоплова. За то су већ заинтересоване две компаније из Словеније и једна из Чешке, које би саме изградиле своје хангаре, а за рад ангажовале вршачке ђаке.

Пратите нас и путем иОС и андроид апликације

Коментари (1)

ПЕТКОВИЋ У ПОСЕТИ ОРАХОВЦУ: Директор Канцеларије за КиМ борави на Космету