НИ ТРАГА ОД ПОСЛЕДЊЕГ "ЈУГА": Иако је испраћен уз сузе радника, судбина аутомобила произведеног под бројем 794.428 непозната

Б. СУБАШИЋ

23. 11. 2021. у 11:00

ЉУДИ губе кишобране, документа, понекада и памет, али само код нас може да се изгуби цео музеј аутомобила, који је требало да буде сачуван као сведочанство о великој индустријској прошлости Србије и Југославије.

НИ ТРАГА ОД ПОСЛЕДЊЕГ ЈУГА: Иако је испраћен уз сузе радника, судбина аутомобила произведеног под бројем 794.428 непозната

Фото О. Радошевић

Као све компликоване приче и ова је почела наивно, када смо хтели да направимо причу где је сада последњи "југо" који је сишао са производне траке фабрике "Застава аутомобили" 11. новембра 2008. године. Произведен је под бројем 794.428, а тадашње пословодство "Заставе" тврдило је да се "неће продавати, већ ће бити изложен у музеју.

"Заставини" радници су плакали док су на његову хаубу стављали велику машну и налепницу са текстом: "А сад адио". Раднике који су 11. новембра 2008. гасили машине тешила је само вест да ће последњи "југо" у часну пензију отићи са свим осталим примерцима производне палете "Застава аутомобила" у музеј који ће бити формиран у Крагујевцу. Експонати су требало да буду први произведени "фића" са контра-вратима, "застава 1.300" познатија као "тристаћ", неколико "стојадина" укључујући онај из експедиције Крагујевац - Килиманџаро... Данас, међутим, нити има "Заставиног" музеја, нити експоната - возила.

- Иди види шта је са последњим "југом" склопљеним на Дан примирја и сликај те историјске аутомобиле - био је задатак наше редакције. - Они су у музеју, на гомили, брзо ћеш ти то.

Фото Танјуг

Требало је, дакле, само пронаћи музеј "Застава аутомобила" у Крагујевцу, а онда је искрснуо проблем, јер ни "Гугл" није могао да одговори где се он налази.

У документацији "Новости" пронашли смо сведочанство да су историјска возила последњи пут виђена 2013. у згради Института "Заставе", тада већ у саставу "Фијата". Последњи руководиоци крагујевачког гиганта у ликвидацији, тада са само три запослена, тврдили су да је са тадашњом Владом договорено да музеј буде тамо где су ти аутомобили и произведени, у "Заставиним" просторијама које су тада већ припадале "Фијату". Они, међутим, нису имали потврду од "Фијата" да је заинтересован за тај музеј, али су рекли да су овој компанији "на списак" предали, осим возила, и бројну документацију, признања, плакете, записе о фабрици аутомобила...

Фото Танјуг

У Музеју науке и технике сазнали смо да је ова установа културе пре извесног времена тражила да обави надзор над "Заставиним" музејским возилима, што јој је законска обавеза.

Музеалцима је саопштено да су возила у крагујевачком комплексу "Фијата", али им није дата дозвола да уђу и виде их.

Позвали смо крагујевачки Музеј Стара ливница смештен у згради Тополивнице из 1882, најстаријем сачуваном делу војне фабрике и Војно-занатлијске школе, прве такве у Кнежевини Србији. Овај музеј основан 1953. данас је у саставу фабрике "Застава оружје".

Тражили смо од музеалаца помоћ, а они су одговорили да свакодневно добијају позиве са истим питањем, на које немају одговор.

- Сви нас зову због тих аутомобила, а ми појма немамо где би они могли да се налазе.

Фото Танјуг

Изгубили смо везу још деведесетих када су се фабрике аутомобила и оружја раздвојиле - рекли су нам љубазни музејски службеници.

Позвали смо и некадашњег водећег "Заставиног" синдикалца Зорана Михајловића који се заинтересовао за случај.

- Музеј јесте планиран и возила су остала у "Фијату", на простору некадашњег института, чак је и урбанистичком плану предвиђен простор за музеј, али он до данас није направљен - рекао нам је Михајловић.

- Сећам се тог тужног 11. новембра када смо осећали да затварамо своју другу кућу. Млади људи не могу ни да замисле какав је гигант била "Застава" која је упошљавала 40.000-50.000 људи на стварању аутомобила, најсложенијег индустријског производа. Фабрику су упропастили распад Југославије и међународне санкције, тада смо изгубили и кооперанте и тржиште. Свет се променио, међународна политика је одредила ко сме да има индустрију, а кога ће да врате у прединдустријско доба.

Јошка Броз, Фото Танјуг

Сви трагови су водили према "Фијату". Обратили смо се и српском огранку велике компаније. Љубазна млада службеница из службе информисања пажљиво је саслушала наша питања о мистериозном "Заставином" музеју. Потражила је одговор у стручним службама и јавила нам:

- Ово је компанија "Фијат-

-Крајслер" и можемо да вам помогнемо само око наших возила, са "Заставом" немамо ништа. Морате се обратити представништву "Застава аутомобила".

Млада службеница није знала да је некадашњи српски и југословенски ауто-гигант одавно ликвидиран. Онај који је произвео више од четири милиона возила, од којих је више од 700.000 извезено у 71 земљу света. Прича о његовом музеју тако је остала у домену мистерије.

Први примерак - председнику, Фото Фесјбук

ТИТО ПРОТОТИП ПОКЛОНИО УНУКУ

"ЈУГО", док је био у фази пројектовања, није носио своје чувено име, већ службени назив "застава 102", под којим су 1978. представљена и прва четири ручно израђена прототипа будуће "националне класе". Један је поклоњен председнику Југославије Јосипу Брозу Титу, а урбана крагујевачка легенда казује да је овај рекао: "Мајку му, а што ћу ја са тим? Дајте га малом Јошки", мислећи на свог унука.

- Тачно је да сам од деде добио на поклон прву произведену "заставу 102", ручно рађени прототип будућег "југа" са бројем мотора 001 - рекао нам је Јошка Броз. - Био је то добар ауто, возио сам га дуго. Нудио сам својевремено "Застави" да им га дам за музеј и да доплатим за нови ауто, али нису били заинтересовани. Продао сам тај уникат, а колико знам завршио је на отпаду. Да је сачуван, био би један од највреднијих колекционарских аутомобила на свету.

Пратите нас и путем иОС и андроид апликације

Pratite vesti prema vašim interesovanjima

Novosti Google News
СТЕПА КОД ЈЕДРЕНА ОСВЕТИО УГЉЕШУ И ВУКАШИНА: Пре 85 година у Чачку преминуо војвода Степа Степановић, велики српски војсковођа

СТЕПА КОД ЈЕДРЕНА ОСВЕТИО УГЉЕШУ И ВУКАШИНА: Пре 85 година у Чачку преминуо војвода Степа Степановић, велики српски војсковођа

БРИЖЉИВО упаковане две нагореле воштанице и једна раскошна османска сабља пронађене у скромној соби Степе Степановића после његове смрти 27. априла 1929. откриле су да велики војсковођа није сматрао победе на Церу и Солунском фронту најважнијим биткама које је водио, већ освета средњовековних српских витезова изгинулих у Маричкој бици.

28. 04. 2024. у 06:30

РЕЗОЛУЦИЈОМ О СРЕБРЕНИЦИ ПРИКРИВАЈУ СВОЈЕ ЗЛОЧИНЕ: Немачка историјски фалсификат потура на годишњицу ослобођења Дахауа, фабрике смрти

РЕЗОЛУЦИЈОМ О СРЕБРЕНИЦИ ПРИКРИВАЈУ СВОЈЕ ЗЛОЧИНЕ: Немачка историјски фалсификат потура на годишњицу ослобођења Дахауа, фабрике смрти

НЕМАЧКА која је главни спонзор сарајевске „Резолуције о Сребреници“ покушава да прогура тај цинични историјски фалсификат кроз Генералну скупштину УН у време једне трагичне годишњице, ослобођења концентрационог логора Дахау, неспорног сведочанства о највећем геноцидном програму у историји човечанства чији је аутор – Немачка.

28. 04. 2024. у 07:00

Коментари (0)

ТУЛИЈУМ ЛАСЕР ОДЛИЧАН ИЗБОР ЗА ЛЕЧЕЊЕ: Најчешћи узрок уринарних проблема је увећана простата