СТВАРАЊЕ НОВЕ НАЦИОНАЛНЕ ДРЖАВЕ: Идеја о уједињењу српског народа се поистоветила са југословенством

Миливоје Павловић

27. 09. 2020. у 19:48

ПИСМО Добрице Ћосића с краја октобра 1998. је најдуже међу онима која је слао Влади Стругару и у својој суштини представља документ програмског значаја.

СТВАРАЊЕ НОВЕ НАЦИОНАЛНЕ ДРЖАВЕ: Идеја о уједињењу српског народа се поистоветила са југословенством

Дејан Медаковић и Добрица Ћосић / Фото Из књиге "Писма са двоструким дном"

Садржи пресек сложеног, чак драматичног историјског тренутка у ком се налази српски народ, и нуди извесне нове идеје о модалитетима консолидације његовог пољуљаног духовног положаја. Иако је у знатној мери обојено песимизмом - пре свега због великог страдања српског народа у Хрватској и Босни и Херцеговини, и несмањеног притиска на преостало српско становништво на Косову - Ћосић знаке оптимизма види у уверењу да наступа период територијално-етничког прекомпоновања на Балкану, што даје основа за постепени излазак српског народа из "државног провизоријума" (Ћосићева синтагма) у којем је провео седам деценија. Због дужине али и значаја ово писмо објављујемо из два дела, уз минимална неопходна скраћења.

"Београд, 29. октобар 1998.

ДРАГИ брате Владо,

У вези са прекјучерашњим разговором у Академији, на коме си поделио моју забринутост за стање Српства у овом драматичном историјском тренутку, шаљем ти неколико својих теза у којима сам нашу заједничку запитаност покушао да претворим у истинско интелектуално искушење.

Као што знаш, Академија наука и умјетности Републике Српске организује у Бијељини скуп са темом 'Српски духовни простор'. Задужили су ме да припремим неколико уводних напомена за тај разговор, тачније, да сачиним неку врсту инвентара нашег историјског тренутка и изнесем своје мишљење о природи и карактеру српске културе и српског духовног идентитета. Реч је о темама којима се, иначе, бавим дуже време, а сад сам, на љубазну молбу прекодринске браће, био принуђен да објединим, разрадим и бацим на папир своје идеје.

... Да бисмо сврсисходно размишљали о српском духовном простору данас, потребно је, по мом мишљењу, да што јасније сагледамо шта је српска нација данас, шта чини њено духовно биће и културу, у каквом свету и с каквим изгледима се заснивају духовни живот и идентитет данас.

ДАКЛЕ: I. Вековима дијаспоричан српски народ, који је турска сила разбацала по Балкану и Подунављу, у последњим деценијама двадесетога века, опет силом - сада хрватском, муслиманском и албанском, уз одлучујућу америчку и европску подршку - доживљава националну концентрацију. Српски народ се интегрише и хомогенизује; сабија се и заокружује свој животни простор, који добија етничке границе. То је епохална промена у бивствовању српског народа; та промена условљава стварање нове националне државе са етничким границама, али не и етнички чистом територијом, која само за агресоре може бити спорна.

Дијаспоричност српског етноса и живот под страним поробљивачима, с Првим српским устанком и низом буна и устанака Срба у Босни и Херцеговини, као и ослободилачки ратови Црне Горе, условили су стварање националне идеологије засноване на ослобођењу и уједињењу српског народа у једну државу. Та идеологија се касније лако поистоветила са југословенством. Читав двадесети век Срби су посветили остварењу југословенског циља; створене су и срушене две Југославије, да би у последњој деценији двадесетог века и национално-државна и револуционарно-социјална идеологија доживеле потпун пораз.

НА ЈУГОСЛОВЕНСКОМ тлу историја је у овом веку делала сумануто. Срби су прогнани из Северне Далмације, Буковице, Равних Котара, Лике, с Кордуна, Баније, из Славоније, доброг дела Босанске Крајине, Мостара, Сарајева, са Косова и Метохије... Преостали Срби у Босни и Херцеговини сада живе у Републици Српској, у "дејтонској" држави, под окупацијом НАТО пакта, у напетој неизвесности и без могућности скорог уједињења са матицом.

ШОВИНИСТИЧКА ДИЈАЛЕКТИКА

ТЕРИТОРИЈАЛНУ интеграцију и хомогенизацију српског народа, као последице хрватског и босанског рата и албанског геноцидног насиља које траје читаво столеће, пратиле су несагледне личне и породичне трагедије скоро милион Срба. Али, шовинистичко зло од којег страдамо има и своју позитивну дијалектику: изводи нас из државног провизоријума у ком смо као кривци провели седам деценија и приморава нас на стварање друштва и државе по сопственој мери и снази. Патње и страдања које су претрпели и трпе Срби прогнани са својих огњишта, доносе и позитивне историјске промене. Дијаспоричан српски народ, изложен ксенофобији других народа, обесправљен, потчињен, асимилован - који је трпео неправде и страдања и узвраћао осветама за геноцид - згушњава се на свом животном простору који може цивилизацијски и културно да покрива и економски развија, а који за суседе, изузимајући агресоре и освајаче, не може бити споран.

Ступили смо у период територијално-етничког прекомпоновања, можда и државно-политичког консолидовања балканског простора. Рекао бих да је пред нама раздобље смиривања међунационалних напетости и трајног решавања национално-државног питања. На најгори начин решавају се вековни хрватско-српски и албанско-српски спорови и сукоби. Приводи се крају закаснели процес стварања националних држава дијаспоричних балканских народа који су империјалистичке силе некада спречавале, а сада га диктирају по својим стратешким интересима. У том процесу биће, ваљда, коначно решено и српско национално питање: стварање државе српског народа. Прва претпоставка стварања суверене демократске државе српског народа у садашњим условима јесте промена политичког поретка у Србији и усаглашавање националне политике Србије са интересима Европе, Америке и Русије.

На тлу бивше Југославије данас се према српском народу, његовом духовном идентитету и редукованом интегритету, уз проусташку Хрватску и милитантно католичанство, изразито претећи поставља милитантни ислам бошњачке државне и религијске идеологије са подршком светских исламских центара и под америчким патронатом.

ДВАДЕСЕТИ век за српски народ окончава се и губитком Косова и Метохије. Не разматрајући овом приликом питање зашто и како се то догодило, и да ли је то био једини могући исход албанске агресије на српску земљу, сам губитак Косова и Метохије представља преломан, епохалан догађај. Њим се поништава смисао српских ратова из 1912. и 1913; поништавају се огромна финансијска и материјална улагања Србије у индустријализацију, просвету и урбанизацију Косова и Метохије после Другог светског рата; обесмишљавају се и велике људске жртве дате овога лета и јесени да би се угушио сепаратистички устанак Албанаца. Државно-политичком и националном капитулацијом пред ултиматумом НАТО пакта, потписаном 13. октобра ове године, слама се херојска ослободилачка историја српског народа која му је давала величину, али и одређивала високу цену постојања. Српском народу се одузима суштински део интегритета. Он остаје без реалних духовно-моралних одредница његошевског етоса и свог трагичког хибриса.

...Српски народ, који су до костију понизиле сопствена власт и светске силе, као кривац и немоћник ступа у раздобље које бих назвао - окупација у патикама, с бомбама над главом у коју нишане шиптарски снајперисти. Наступа време националног потчињавања и принудног прилагођавања, које ћемо морати да прихватимо као животну неопходност док некој светској сили наша моћ да храбро и достојанствено трајемо не буде кориснија од нашег понижавајућег постојања."

СУТРА: УТЕМЕЉЕЊЕ НОВОГ ДУХОВНОГ БИЋА

Пратите нас и путем иОС и андроид апликације

Pratite vesti prema vašim interesovanjima

Novosti Google News
САД И ТЗВ. КОСОВО ХОЋЕ ДА ИМА СОПСТВЕНУ СРЕБРЕНИЦУ! Председница лажне државе у перфидној игри оптужила Београд

САД И ТЗВ. КОСОВО ХОЋЕ ДА ИМА СОПСТВЕНУ СРЕБРЕНИЦУ! Председница лажне државе у перфидној игри оптужила Београд

ПРЕДСЕДНИЦА лажне државе Косово Вљоса Османи, и поред тога што још нису прескочили последњу станицу ка чланству у Савету Европе - гласање на Комитету министара 17. маја најављује да ће породице несталих моћи да туже Србију Европском суду за људска права за повреду права на живот њихових најмилијих.

29. 04. 2024. у 07:00

Коментари (0)

Нови Samsung Neo QLED телевизори померају границе кућне забаве