БЕОГРАДУ ПОТРЕБНО 7.006 ТАКСИ ВОЗИЛА: Готова студија Саобраћајног факултета о систему превоза

С. Б. МИЛОШЕВИЋ

04. 01. 2021. у 11:36

БЕОГРАДУ ПОТРЕБНО 7.006 ТАКСИ ВОЗИЛА: Готова студија Саобраћајног факултета о систему превоза

Фото Н. Скендерија

БЕОГРАДУ је потребно 7.006 такси возила, која раде осам сати у току дана по принципу један аутомобил један возач, а предвиђено је и оснивање Одељења за мониторинг и контролу рада такси система.

Ово је само део препорука коју садржи студија "Планирање и пројектовање система такси превоза путника у Београду за период 2020 - 2024" коју је за Град Београд, као наручиоца, урадио Саобраћајни факултет.

Као власник тржишта такси услуга, градска управа донела је одлуку да се кроз свеобухватну анализу такси система, пројектују и створе услови за дугорочна и квалитетна решења за његово унапређење, водећи рачуна о одрживости постојећих такси превозника.

Основни циљеви студије су стварање научно-стручне основе за реинжењеринг структуре, функционисања и управљања такси системом, у складу са дефинисаном транспортном политиком Града и потребама корисника, као и стварање услова да такси систем постане ефикасан и одржив.

Као кључни проблеми идентификовани су: недовољно дефинисани регулаторни оквири, одсуство контроле на стратешком нивоу управљања, недовољно возила на раду и њихова неусаглашеност са потребама корисника што проузрокује значајан број нереализованих захтева, висока просечна старост возног парка (око 13 година), низак степен дигитализације система, постојање нерегуларних такси возила и возача и других облика конкуренције.

Анализа је показала да код возача постоје велика одступања у дужини радног времена. Има оних који дневно раде само два до три сата, док су неки за воланом више од 12 часова. Просечан број вожњи је 9,61 вожња по возилу дневно, средња дужина вожње је 5,73 километра, а просечно трајање 14,27 минута. Време које протекне од тренутка кад корисник позове оператора до момента када стигне на жељену адресу је око 19,86 минута. Процењени број превезених путника таксијем је 86.000 на дан, односно 31 милион годишње. Три четвртине захтева се реализује позивом (телефоном/апликација), а четвртина на стајалишту или заустављањем на улици. Дневно се готово 30 одсто испостављених захтева не опслужи.

Утврђено је да је за минимум одрживости потребно најмање 11 просечних вожњи дневно, који тренутно реализује око 40 одсто возача. Превозници би били у потпуности одрживи, и са возилима чија је набавна вредност до 20.000 евра, уколико би oствaрили 14 или више вoжњи дневно. Другим речима, потребно је повећати ефикасност такси превозника, што би, уз договорене субвенције државе у погледу обнове возног парка, допринело да систем буде квалитетнији и конкурентнији.

Град тренутно не располаже подацима о броју возила и возача на раду у реалном времену, о искоришћености возила. Кључна активност је развој и имплементација савременог система за мониторинг и контролу у реалном времену. Тако би се обезбедило управљање дозволама, преглед свих активних и неактивних возила на мапи, анализа макро и микро података о раду возача и возила и обезбедили услови за анализу база података испостављених и опслужених захтева. Такси превозници који већ имају апликације за контролу, неће морати да развијају нове, пошто ће софтвер омогућити интегрисање већ постојећих у јединствен систем.

Студијом је зато пројектован и развој Одељења за мониторинг и контролу рада такси система, дефинисане су надлежности Секретаријата за јавни превоз и такси превозника по нивоима управљања. Једна од главних предложених измена у будућем начину регулисања односи се на везивање дозвола за једно возило и једног возача. Очекивања су да ће 90 одсто корисника на први позив реализовати своју вожњу, уз предложен број возила од 7.006, који раде осам сати током дана.

Суграђани ће тако добити услугу "по мери", већу поузданост. Град ће дугорочно унапредити такси систем, уз постепен развој без скоковитих промена. Највише бенефита имаће такси предузетници. Добиће одржив и прихватљив систем, са вишим нивоом квалитета услуге са истим ресурсима, али и повећање економске и производне ефикасности.

ИСТРАЖИВАЊЕ СА 2.000 КОРИСНИКА

ПРОЈЕКАТ је трајао 15 месеци,а реализовао га је тим са Катедре за друмски и градски транспорт Саобраћајног факултета. Спроведена су опсежна истраживања и то са 2.068 корисника, 415 возача, 15 експерата, обухваћено је више од 60 одсто активних такси возила у систему и обрађена база података такси оператора са више од 15 милиона захтева за вожњу.

ИЗ ТРИ УГЛА

КОРИСНИЦИ такси бирају због прихватљивог времена путовања, избора трасе и комфора. На скали од један до пет дају оцену 2,59. Мало више од половине сматра да су цене високе у односу на квалитет услуге, али готово исто толико сматра да су одговарајуће.

ЕКСПЕРТИ су препознали да је потребно унапређење организације, управљања и контроле рада, повећање квалитета услуге.

ТАКСИСТИМА је основни проблем у такси превозу велики број нерегуларних таксиста, лоша организација на нивоу система, лоша организација унутар такси удружења, ниска цена такси услуге.

Пратите нас и путем иОС и андроид апликације

Коментари (3)

Aca

04.01.2021. 17:22

Sve je to Ok!!!Ali pitam se gde je u celoj ovoj priči CarGo?????Zar je moguće da nije spomenut!!Zašto?Zabrsnjena tema,ili???Posla na taksiju zbog neregularnih sve manje,a studija diže potreban broj potrebnih taksista u gradu.Malo nelogično!!!! Opet igra brojkama i statistikom!!! Kobajagi novo zapošljavanje,povećan prihod od poreza i ostalih nameta.Socijalni mir!!! Povećan broj u nelojalnu i neregularnu konkurenciju dovodi takvu taksi službu u bankrot?Čini mi se da je to i cilj ove studije,naručen od nekih tamo?,zna se i od kojih!!!

kiza D

04.01.2021. 17:47

Netacna je duzina prosecne voznje, to bi bilo otprilike 600din prosek.450-500 je pravi prosekk.Cena je iz oktobra 2012 i zadovaljavajuca je kad ima posla.Trebalo bi povezati taksimetre u sistem i uvesti izdavanje fiskalnih racuna.

Miki

04.01.2021. 18:31

Ovo je 5 studija izvodljivosti koju smo platili a kao i prethodne 4 na žalost ce ostati mrtvo slovo na papiru... U zemlji u kojoj se pravo NE primenjuje a sve više diplomiranih pravnika? koji ćute? Slažem se sa principom oporezivanja svih branši po zaključku iz monitoring jer jedan sportraje godinama i to bi pokazalo da se pravnik mora sankcionisati?.... Monitoring o gradskom saobraćajnom preduzeću bi pokazala da ima višak šefova i ćata a manjak šofera i majstora... Zanimljivo je da se monitorinzi forsiraju uprivatnom sektoru dok nam razbucavaju EPS.....