KOME PLAĆAMO KARTE ZA PREVOZ? Ugovor potpisan između Bus plusa i Grada Beograda, na snazi od februara 2012, istekao je 20. septembra

S. B. MILOŠEVIĆ

03. 10. 2020. u 08:25

КОМЕ ПЛАЋАМО КАРТЕ ЗА ПРЕВОЗ? Уговор потписан између Бус плуса и Града Београда, на снази од фебруара 2012, истекао је 20. септембра

"Apeksu" je pripadalo 8,53 odsto prihoda od prodaje karata

UGOVOR Grada sa "Apeksom", odnosno "Bus plusom", koji je stupio na snagu 1. februara 2012. godine, istekao je 20. septembra.

Niko od gradskih zvaničnika, ili nadležnih iz Sekretarijata za javni prevoz nije objavio da je ugovor sa "Apeksom" nekim aneksom produžen do daljeg, odnosno dok Grad ne izabere novog partnera za naplatu karata. Ako i jeste produžen, do kada i da li se procenat od prodaje karata koji "Apeks" uzima menjao - još su nepoznanice.

Dok su uplaćivali oktobarsku kartu za prevoz, sugrađani su se s pravom pitali kome sada ide novac i da li uopšte da uplate markicu. Ne znaju ni da li su sada dužni da kontrolorima daju karte na uvid. Ipak, iz "Bus plusa" je stiglo uobičajeno obaveštenje, kao za svaki mesec, da dopuna personalizovanih kartica za oktobar počinje 25. septembra.

Na pitanje koje su "Novosti" uputile Gradu i Sekretarijatu početkom nedelje, a u vezi sa ugovorom sa "Apeksom", odgovor nismo dobili. Iz "Apeksa" su nam kazali da se obratimo Gradu.

Sekretarijat za javni gradski prevoz trebalo je da raspiše javnu nabavku za izbor partnera za naplatu karata i upravljanje vozilima, pošto je ugovor sa "Apeksom" istekao. Prema važećem ugovoru, "Apeksu" je pripadalo 8,53 odsto prihoda ostvarenih prodajom karata, dok je Grad planirao novom nabavkom da potraži partnera koji bi pristao na 7,92 odsto.

ŽELE UNAPREĐENjE SISTEMA

GRAD će, na osnovu iskustva, sada kroz novo partnerstvo tražiti da se unapredi sistem kontrole prevoza putnika, da se smanji mogućnost zloupotrebe u sistemu, unapredi mehanizam za nadgledanje i kontrolu prevoznika kroz uvođenje novih funkcionalnosti u sistem, ali i kroz poboljšanje načina informisanja putnika.

Na pitanje hoće li konkurisati na novom tenderu, koje su "Novosti" uputile "Apeksu" još u avgustu, rekli su da će odluku o učešću na javnoj nabavci doneti većinski osnivač ove firme - turska kompanija "Kent kart". Navode i da će odluka o prihvatanju procenta od 7,92 odsto zavisiti od uslova tendera.

A od tendera ni traga ni glasa. Odluka o predlogu javno-privatnog partnerstva usvojena je još letos na sednici Skupštine grada. Predlog je napravljen je na osnovu studije koju je uradio Saobraćajni fakultet u Beogradu.

Najosetljivije pitanje upravo je visina nadoknade, odnosno provizije za ugovorene poslove koju bi Grad plaćao privatnom partneru za održavanje sistema za naplatu karata i upravljanje vozilima. I baš zato što su interesi javnog i privatnog partnera oko ovoga direktno suprotstavljeni, u usvojenom predlogu je preporučeno da visina provizije treba da bude ključni kriterijum za odabir najpovoljnijeg privatnog partnera.

Prosečni mesečni prihod od prodaje karata u 2019. bio je 621 milion dinara, što znaći da je "Apeks" na osnovu procenta od 8,52 mesečno zarađivao oko 50 miliona dinara.

Kako je navedeno u dokumentaciji predloga, novo partnerstvo trebalo bi da se sklopi za narednih 13 godina.

DODATNI PRIHOD NA KARTAMA

PREMA dosadašnjem ugovoru sa "Apeksom", njima pripadaju prihodi od izdavanja beskontaktnih smart kartica korisnicima. Tako je u 2019. prodato 219.904 personalizovanih kartica po ceni od 250 dinara, 325.182 nepersonalizovane kartice takođe po ceni od 250 dinara i 201.824 papirne kartice od 40 dinara.

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Komentari (1)

buki

03.10.2020. 14:29

Dva puta sam pročitala tekst i nije mi jasno za šta *bus plus* uzima 50 miliona mesečno. Ako je samo za prodaju kartica, onda to nije normalno. Ko se tu ugrađuje i koliko, verovatno nećemo nikad saznati.