За обмане у реклами нико не одговара
25. 06. 2018. у 22:02
Удружења потрошача критикују праксу агресивног оглашавања производа. Горан Паповић: Масовно се крши закон, реакције државних органа нема

НАЈПОВОЉНИЈИ, чудесни, милионски кредити, детерџенти који најбоље чисте и одмашћују, прашкови од којих је веш бељи од најбељег, мармеладе, кремови, намази и разни слаткиши укуснији од свих осталих, а препарати помпезних назива лече баш све! Тај савршени свет постоји само у рекламама, а произвођачи и трговински ланци не презају да обмањују потрошаче, немилице крше Закон о оглашавању, само да се домогну купаца. Удружења за заштиту потрошача сматрају да компаније користе ситуацију, јер знају да се законске регулативе у пракси не примењују, па казне - нема.
У трци до потрошача, маркетиншки стручњаци не презају од неистина, полуистина, неморалних, неукусних, па и забрањених илустрација. По речима Горана Паповића из Националне организације потрошача, постоје закони о заштити купаца, оглашавању, Правилник о декларисању, означавању и рекламирању, али је велики проблем што се правила у пракси не примењују, а инспекцијски органи не функционишу.
- Неопходно је формирање генералног инспектората који ће спречити садашњу ситуацију да се пребацују надлежности са једне на другу инспекцију - каже Паповић. - Постоје озбиљне злоупотребе јавних личности и деце у рекламирању, као и пласирање нетачних информација и полуистина. Само је 15.000 разних препарата, лекова и суплемената, чијим се рекламирањем озбиљно крши закон. Питање је зашто се већ деценијама одбија формирање генералног инспектората и чији је то интерес.
Прочитајте још - Гојазност због реклама
Да највећи број реклама није у складу са Законом о оглашавању, тврди и Петар Богосављевић, председник Покрета за заштиту потрошача.
- Код нас се, рецимо, несметано и масовно рекламира нездрава храна за децу, која садржи масти, шећер, соли, изнад граница препоручених од Светске здравствене организације - каже Богосављевић. - Та пракса није у складу са правилима ЕУ, са којима тежимо да ускладимо и нашу регулативу. Такве рекламе врше психолошки притисак на децу да производ пожеле, а на родитеље да их купују. Масовно коришћење лекара у сврху препоруке неких производа је недопустиво и супротно закону и етичким нормама здравствених радника.
Горан Паповић, Петар Богосављевић

Закон се немилице крши када је реч о рекламирању хигијенских препарата и кућне хемије. "Моје бело, није као твоје бело", свакако нису у складу са правилима.
- Такозвано упоређујуће рекламирање је забрањено - каже Богосављевић. - Често се у пракси користе рекламне пароле, како је извесни препарат, крема, детерџент, прашак бољи, квалитетнији од свих других, а без озбиљних анализа које то могу и да потврде. Трговински ланци, такође, имају навику да рекламирају производе као врхунске, без истраживања која поткрепљују тврдње. У питању је непоштена трговинска пракса.
Како каже, одговорност што се закони и регулативе не примењују у потпуности је и на произвођачима, државним органима, средствима информисања, стручним удружењима.
ИНСПЕКЦИЈА
ЗАКОН о оглашавању забрањује све огласе који доводе у заблуду потрошача. Тржишна инспекција има надлежност да по пријави, или по службеној дужности, реагује и забрани такво рекламирање. У зависности од тога какав се производ рекламира, надлежности су подељене између тржишне, здравствене, санитарне, ветеринарске, пољопривредне инспекције, па и Ратела.
Kiklop
25.06.2018. 22:19
Dodjem u prodavnicu I moj racun iznosi 112,50 npr. Kako ce prodavac da mi vrati kusur neka mi neko objasni.???A reklame su takodje takve 99,99 isl.
@Kiklop - NBS je jos 2007. godine ukinula 100 delove dinara, ali to pravilo se ne postuje i trzisna inspekcije ne reaguje. Jedan vid resenja je denominacija za 100, po kojoj 100 din postaje 1 din.
@Kiklop - Ubise nas tom recenicom 99,99. to treba ukinuti! Nedopustivo je da inspekcija postoji samo na papiru.
@Kiklop - Зашто да укину кад им је то (кусур) позамашан приход на који не плаћају ПДВ а држава окреће главу?! Делује безначајно, али на годишњем нивоу се накупи... Помножите само број артикала са 0,01 паром и бројем купаца!!!
@Kiklop - tako vam i treba, nek vas varaju sa sitnim parama kad ste galantni i ne uzimate povracaj u metalnim novcicima....mnogima je ponizenje da to urade ili ih mrzi da broje, sto je u savremenom svetu apsolutna obaveza da ti prodavac vrati tacan kusur od racuna kod nas je vecini sve jedno .....ima se, moze se !
Коментари (14)