ВЕТЕРАНИ у српском Ратном ваздухопловству - авиони "миг 21", чији је век трајања пред истеком, неочекивано су добили кључну улогу у процесу обуке младих пилота за савременије "мигове 29" који ће ове године ући у борбену употребу. У Војсци Србије у току је прелазак летача са авиона "супергалеб Г4" на овај тип ваздухоплова. Циљ војног врха јесте да максимално искористи ресурсе старих "мигова 21", али и да растерети постојеће "двадесетдеветке", које се осим за обуку користе и за непрекидно борбено дежурство.

ПРОЧИТАЈТЕ ЈОШ - "Мигови" трн у оку комшијама

Преобука летачког кадра почела је прошле године селекцијом групе младих пилота који ће током 2018. проћи све тренинге потребне за летење на новопримљеним "миговима 29". Овај тим биће замајац летачког кадра у ловачкој авијацији у следећих десет година. Процес обуке, према плановима, убудуће ће бити интензивнији - летеће се више и у свим могућим условима. Период "транзиције" зато је отворио простор за још један ангажман проверених двоседа "миг 21".

- Циљ нам је да искористимо све ресурсе како би се обука пилота што брже одвијала. То посебно важи за надзвучну авијацију, али и за почетну летачку обуку - наводе у Ратном ваздухопловству. - У том смислу веома је важно што су школски авиони "ласта" после више година провера и тестирања уведени у наоружање.

Процес обуке пилота годинама је био успорен, а у одређеним периодима и потпуно заустављен. Током последње деценије свега неколико летача оспособљено је за управљање ловачким авионима. Први знаци побољшања направљени су 2015. године, када је направљен изузетак у односу на дотадашњу праксу - пилоти су уз убразну тренажу директно са школско-борбеног "супергалеба Г4" ускочили у кокпите "мигова 29".

ПРОЧИТАЈТЕ ЈОШ - "Миг-21" чува наше небо већ 55 година!

Ратно ваздухопловство је по пријему "мигова" из Русије, октобра прошле године, пред себе ставило више задатака, међу којима је обука летачког кадра - најважнији. Приоритет је прихват шест "руских" летелица, на којима тренутно раде руски и српски стручњаци. Ови авиони, по окончању модернизације и набавке наоружања, преузеће дужност чувања ваздушног простора и дежурства на борбеном положају на аеродрому Батајница.


ПАД ИНТЕРЕСОВАЊА ЗА АВИЈАЦИЈУ

ПРОФЕСИЈА војног пилота одувек је важила за атрактивну и примамљиву. Последњих година, међутим, бележи се мањи одзив за ову врсту занимања.

- Пре 30 година нас 2.400 задравствено способних конкурисало је за Војну ваздухопловну гимназију у Мостару - упоредио је недавно потпуковник Дејан Беда, командант 101. ловачке ескадриле. - Класа је бројала свега 150 питомаца, а на Академију је отишло свега 35, а на "мигу 21" завршило је свега нас 11. Правила тржишта пренела су се и у овај сегмент, па је интересовање младих испод потребног.