ЗАБАВНО и поучно, али пре свега маштовито и необично, књига "Збрка у музеју", успела је да "истумба" нашу националну ризницу и уведе читаоце у својеврсну игру. Осмислили су је и написали Зефирино Граси, уредник "Политикиног забавника", и Петар Петровић, кустос Збирке српског сликарства 18. и 19. века Народног музеја, који је ово дело објавио заједно са Заводом за уџбенике, на чијем штанду се може наћи на овогодишњем Сајму књига, међу новим издањима посвећеним уметности и уметницима.

Петнаест врхунских портрета, које чува наша кровна музејска институција, у књизи је подељено хоризонтално, на четири сегмента, а на позадини сваког од њих понуђене су четири важне чињенице из живота сликара, на основу којих се може решити загонетка ауторства дела. Уколико вам то не пође за руком, у другом делу књиге су "решења", са занимљивим биографским детаљима наших славних портретиста.

Прочитајте још - Промоције на Сајму књига: Бурна историја Русије у два тома

Али права играрија настаје када "збркате" сегменте чела, очију, усана и браде, различитих уметника, из различитих епоха. Тако можете да направите своју "добитну" комбинацију, на којој су очи "Девојке у плавом" Ђуре Јакшића, бркови Вука Караџића у "изради" Јована Поповића, чело Ленке Дунђерски, коју је портретисао Стева Тодоровић, и брада Милана Јовановића, кога је насликао његов славни брат Паја. У овој духовитој "слагалици" учествују и портрети са потписом Константина Данила, Уроша Кнежевића, Ивана Радовића, Милана Миловановића, Мине Караџић Вукомановић, Вукове ћерке, власнице чувеног "Споменара", Влаха Буковца и Надежде Петровић.

Иако пре свега може бити корисна онима који тек стичу образовање, "Збрка у музеју" згодна је за ширење љубави и знања о уметности у свим генерацијама.

Српска академија наука и уметности је на овогодишњем Сајму представила три вишејезичне ликовне монграфије из овогодишње продукције, а то су "Светомир Арсић Басара", "Марко Челебоновић" и "Љуба Поповић", чије је српско издање, према сазнањима "Новости", на управо затвореној изложби готово у потпуности распродато.


"Збрка у музеју"


Љуби је посвећена и књига Драгане Марковић "Пречником душе", у издању "Службеног гласника", у којој се, сматра рецензент, француски новинар Филип Корвал, уметник без зазора отворио: "Врхунски познавалац уметности, читања, културе, филма, фудбала, себе доживљава као сунђер који упија све што види. Било да је реч о његовој личној причи, условној предрасуди према савременој уметности или осећањима, ствара се утисак да се прати ментални процес који се остварује у атељеу, од првог потеза четкицом до завршене слике."

Прочитајте још - "Кобре" на штанду "Новости": Лекције посетиоцима о руковању оружјем

Цртежи и мисли о уметности нашег сликара, вајара, писца и теоретичара, са вишедеценијском адресом у Паризу - Милије Белића, објављени су у књизи Ecce homo, здруженом издању "Чигоје" и Друштва за културну сарадњу Србија-Француска.

Настајале од седамдесетих до половине деведесетих година прошлог века, на маргинама неких других Белићевих списа, као сажети поетски записи, ове максиме односе се на уметност као "најпотпунији израз људске духовности", а међу њима има и аутопоетичких ставова, али и мисли о универзалности уметничког израза. Белић тако бележи: "Време је слушкиња уметности, а није уметност слушкиња времена." Или: "Сваки велики уметник, преко своје посебности, досеже опште и универзално."

После романсираних биографија Винсента ван Гога ("Жудња за животом") и Микеланђела ("Агонија и екстаза"), "Вулкан издаваштво" је као нови наслов између два сајма изнело двотомну причу о животу Камија Писароа "Дубина слава", из пера чувеног Ирвинга.

Издавач специјализован за дела о уметности, њеној историји и теорији "Орион арт" представиће у суботу, 26.октобра ново издање, књигу "Уметност одлуке: Перформанс и самоуправљање у Југославији, 1945-1991" Бранислава Јаковљевића, предавача на катедри за позориште и студије извођења на Универзитету Стенфорд, где држи предмете у вези са историјом и теоријом перформанса, политиком перформанса, као и историјом и теоријом авангардног и експерименталног позоришта у Европи и САД.

ЛЕОНАРДО У КУХИЊИ

ДА је геније ренесансног мајстора, чијих је пола миленијума од одласка са наше планете ове године обележио свет, допирао до модела алхемијских пећи, могло се претпоставити, али не баш да је конструисао и млинове за маслиново уље или жито, што открива књига "Да Винчијева кухиња", Дејва Девита у издању "Службеног гласника". Ово издање је "зачињено" и рецептима из Да Винчијевог доба.