Књижевни критичари бирају књигу године (4). У до сада објављеним гласовима 16 чланова жирија још нема изразитих фаворита. До 22. фебруара бићете у прилици да прочитате мишљења још 43 књижевна критичара.


Марко НЕДИЋ (Београд):


1. "АНЂЕЛИ И РАТНИЦИ", Петар Пијановић (Завод за уџбенике)

2. "СТИХ И ПАМЋЕЊЕ", Александар Јовановић ("Службени гласник")

3. "ПЕВАЊЕ НА ПУТУ", Слађана Јаћимовић ("Службени гласник")

4. "МЕМОРОМАН", Александар Петров ("Zepter book")

5. "УЗАЛУДНА ЛЕПОТА", Ранко Крстајић (СКЗ)


СТУДИЈА П. Пијановића, посвећена проучавању значења и функције најважнијих одлика српске културе од њеног најстаријег времена до новог доба, обухвата њене кључне појмове, промене и развој. У књизи А. Јовановића поетско дело једног од најбољих савремених српских песника Милосава Тешића, протумачено је веома сигурним и комуникативним критичким стилом, с јасним аналитичким увидом у кључна књижевна тумачења која доносе Тешићеве песничке књиге. С. Јаћимовић је у монографији о српским песницима 20. века, који су путовање користили као значајну поетску инспирацију, убедљивом критичком анализом указала на важан поетички модел наше поезије који је у досадашњим тумачењима био само узгредно проблематизован. Књига А. Петрова нуди читаоцима нови облик романескног жанра, заснован на аутобиографској основи и аутофикцијској нарацији, у којем се на динамичан начин реконструише наша друштвена и културна епоха друге половине 20. века. У роману Р. Крстајића сликовитим наративним стилом оживљавају се неке од најважнијих тема уметничке и метафизичке природе.

Марко Недић


Прочитајте још: НАГРАДА "МЕША СЕЛИМОВИЋ": Приче о људима и времену


Јелена С. МЛАДЕНОВИЋ (Ниш):


1. "ОДУСТАЈАЊЕ", Јелена Ленголд ("Архипелаг")

2. "AVE MARIA!", Драган Бошковић (ауторско издање)

3. "ИЗА ЗАПАЉЕНЕ ШУМЕ", Звонко Карановић (ЛОМ)

4. "ГАЛАМЏИЈА И ГУГУТКА", Драган Марковић (СКЗ)

5. "БИЋЕ СВЕ У РЕДУ", Зоран Пешић Сигма (Medivest KT)


Роман Ј. Ленголд је исповедним тоном исписана лична историја, суочавање са сопственом причом која систематизује (не)изговорена искуства, оно што се мора казати и оно што се не може, а да не остане неизрециво. Књига Д. Бошковића својеврсни је продужетак претходне збирке The Clash. Остајући у сфери већ успостављених метафоричких и супкултурних оквира, ова поема проговара о потрази, али и о проналажењу љубави у њеном најизворнијем облику. Десетом концептуалном збирком З. Карановић исписује жанровски хибридну целину у којој се мешају карактеристике приповедног и песничког света, а у родно диференцираном вишегласју преиспитује могућност поезије у постапокалиптичком свету. Д. Марковић у збирци стихова, кроз надасве духовиту и многоструку игру језиком, проблематизује различите појаве, универзалне и карактеристичне за наше доба, тражећи меру сврховитости. З. П. Сигма пише поезије интимне упитаности над постојањем у једном зрелом животном тренутку, у коме границе смисла тог света бивају уздрмане.


Јелена С. Младеновић


Прочитајте још: НАГРАДА "МЕША СЕЛИМОВИЋ": Књижевни критичари бирају књигу године (2) - Поглед у небеске даљине


Александар КОСТАДИНОВИЋ (Ниш):


1. "И НЕКА МИ ПОСЛЕ НЕКО КАЖЕ", Стана Динић Скочајић

(Друштво књижевника и преводилаца Ниша)

2 "ВЕНАЦ ЗА ОЦА", Весна Капор (СКЗ)

3. "БИЋЕ СВЕ У РЕДУ", Зоран Пешић Сигма (Medivest KT)

4. "ПЕСМЕ И ДРУГИ ОЖИЉЦИ", Ђорђе Деспић (Културни центар Новог Сада)

5. "ГОТАМ БЛУЗ", Александар Петровић Бабић ("Енклава")


Александар Костадиновић


Предложене књиге приповедака препоручују се најпре радом у језику и препознатљивим стилским проседеом аутора. С. Д. Скочајић читаоцу нуди заводљиву и горко хуморну опсервацију малих распона паланачког живота и менталитета, док је В. Капор остварила лирско-медитативну прозу с фокусом на терету прошлости који јединка с ових простора мора да понесе након свих "наших клања и орања". Песници пак демонстрирају способност да не скрену поглед са ништавила и испразности наше стварности. Аутореференцијалност, меланхолија и тежња за реконфигурацијом љубавног песништва јесу главне одлике поетског првенца Ђ. Деспића. З. П. Сигма исписује досада најтамније странице свог песничког опуса, а њиховом песимизму у потпуности одговара прецизност и сведеност поетских стратегија. Књига А. П. Бабића својеврсним комуникативним "удицама" (референцама на популарну културу) увлачи читаоца у беспокојавајући, (хипер)урбани наратив о промашеним људским судбинама.



Зоран ЈЕРЕМИЋ (Ужице):


1. "РУБОВИ", Петар Милорадовић (Културни центар Новог Сада)

2. "ЗАБЛУДА СВЕТОГ СЕБАСТИЈАНА", Владимир Табашевић ("Лагуна")

3. "У ВАТРИ СЕ БОГ ОДМАРА", Алек Вукадиновић ("Конрас")

4. "ТА МЈЕСТА", Стеван Тонтић ("Агора")

5. "БЕЖАНИЈСКА КОСА", Драган Хамовић (СКЗ)


Зоран Јеремић


Са рубних места свакодневице, песме П. Милорадовића артикулишу егзистенцијалну пуноћу у крхотинама стварности. Узбудљив прозни рукопис В. Табашевића ослања се на разнолике приповедачке визуре, језичку инвенцију и (ауто)рефлексивну запитаност над наративима сећања. Доследан властитом поетском начелу "даљинске имагинације", А. Вукадиновић у садејству општехришћанских, митских и националних садржаја исписује својеврсни песнички трактат о атрибуцији божанског присуства. У намери да "пјесмом провјерава животно искуство", С. Тонтић у својим путописима у прози и стиху проверава (над)моћ књижевног убедљивог сведочанства пред историјом. Књига Д. Хамовића у ретко срећном амалгаму ("песме и венац малих прича"), предочава јединствену поетску визију у сложеном наслеђу језика, колективног памћења и судбине лирског субјекта.