УРБАНИСТА МАРКО СТОЈЧИЋ: Нема рушења бедема због гондоле

С. Б. МИЛОШЕВИЋ-М. СТАНОЈКОВИЋ

28. 03. 2019. у 15:00

Пројекат гондоле ни на који начин не угрожава амбијенталну целину Београдске тврђаве, а приче које се ових дана потежу у јавности о рушењу Калемегдана су неистините

УРБАНИСТА МАРКО СТОЈЧИЋ: Нема рушења бедема због гондоле

Место са ког пуца поглед на Нови Београд биће проширено

ПРОЈЕКАТ гондоле ни на који начин не угрожава амбијенталну целину Београдске тврђаве, а приче које се ових дана потежу у јавности о рушењу Калемегдана су неистините. Бедем који се руши за градњу није део историјског језгра, већ је саграђен шездесетих. Место са кога пуца поглед на Нови Београд биће проширено, а омиљени видковац Београђана неће нестати. Овако, за "Новости", на оптужбе поводом градње жичаре која ће спајати Калемегдан и Ушће, одговара новопостављени градски урбаниста Марко Стојчић.

При пројектовању гондоле највише се водило рачуна о месту где ће бити постављена, како се не би наружио поглед са Калемегдана.

- Окно у које улази кабина гондоле је спуштено испод коте улаза у Калемгдан, што неће угрозити визуру с Калемегдана на Нови Београд - објашњава Стојчић. - Чак ће и плато бити проширен у односу на постојећи. Није тачно да рушимо тврђаву, јер место предвиђено за почетну станицу није део њеног бедема већ потпорни зид саграђен шездесетих година од камења које ту не припада. Он нема никакву историјску и културну вредност. Ту је крај и почетак приче, и свакако ко жели може у истинитост овога да се увери увидом у архиву.

На критике колега да нису имали увид у план изградње жичаре, Стојчић истиче да је у пројекат укључено више од 100 стручањака из различитих области. Додаје и да је план био на јавном увиду више од месец дана, а да једино што може да им се замери је то што је представљан у фазама.

- Више од 100 стручњака је укључено у овај пројекат, који свако из свог домена даје сугестије - наводи градски урбаниста. - Од оних који се баве заштитом градитељског наслеђа, споменика културе, заштитом природе и животне средине, као и статиком. Велики број њих јесу чланови друштава архитеката Србије и Београда. Јавност је имала прилику да поднесе стручне примедбе и да види шта се планира овим решењем. Међутим, већина њих односила се на економску оправданост пројекта, а не на заштиту Калемегдана.

Марко Стојчић Фото Н. Скендерија


Макета жичаре

Уколико приликом градње буду нађене археолошке ископине, радови ће бити обустављени, напомиње Стојчић. Како каже, у том случају, пројекат ће бити заустављен док се не види шта је пронађено и колика је вредност пронађених остатака.

ЕКО-ПРЕВОЗ ПРЕКО РЕКЕ

СМАТРАМ да економска исплативост изградње жичаре није приоритет, већ то што ће бити потпуно еколошко превозно средство. Грађани ће с једног краја града на други моћи да стигну за четири минута, односно, да са Калемегдана стигну до највеће оазе природе, будућег парка на Ушћу, који ће бити направљен по угледу на Централ парк.

СЕЧА ПО ПЛАНУ

РЕАГУЈУЋИ на негодовања грађана због сече стабала, Стојчић каже да грађани не воде рачуна о квалитету дрвећа и о томе да ли је оно скорије посађено или је ту одавно.

- Стручњаци из шумарске струке урадили су пројекат процене старости и вредности сваког од стабала које је посечено, и гледали су шта сме да се сече, а шта не сме. Посадили смо више стабала него што смо посекли - каже Стојчић.

Пратите нас и путем иОС и андроид апликације

Коментари (34)

Dejan Milenkovic

28.03.2019. 16:03

Kako da se nadju Arheoloski predmeti,kad je taj deo gradjen '60-tih godina? Nesto mi tu nije jasno.

sasa

28.03.2019. 16:07

Da je bilo ko od vas rodjen u Beogradu i da imate bilo kakvu emociju prema ovom gradu, shvatili bi ste da cinite jedan veliki zlocin protiv Beograda i Beogradjana. Zicare pravite u svojim selima pa se tamo vozajte, a nama Beogradjanima obezbedite za pocetak gradski prevoz dostojan ljudskog bica, a za ostale ideje cemo lako da se dogovorimo ukoliko se uspostavi dijalog sa gradjanima - nisu gradjani bas toliko protiv svega, ali jesu protih bahatosti politike i politicke samovolje.

Dr

28.03.2019. 16:15

A ko ce da placa taj eko prevoz? Jos malo pa me ubediste da hocete da postavite gondolu kao gradski prevoz!?!

Караконџула

28.03.2019. 22:24

@Dr - Вараш се. Градски превоз обављаће летећи аутобуси без шофера јер ће се њима управљати из централе путем телепатије.

Pjer

28.03.2019. 16:18

Štrajkuju poštari. To nije vest? Znam nemate vi petlju da objavite ovaj komentar. Imate li savest?

Tasmajdan

28.03.2019. 16:23

Baš dobro da si konacno ispuzao ispod kamena gde se krijes da možemo jasno da vidimo ko je ta korumpirana ..... koja stoji iza ove nezakonite, besmislene i destruktivne idiotije. Ajde navedi imena i tih silnih "stručnjaka" koje pominjes koji su strucno uvali debelu pozadinu na drzavnu fotelju i daju saglasnost za svaki mafijaski poduhvat koga se dosete Vesic i njegova pljackaska bratija.

Armando

28.03.2019. 16:35

Da li ste možda u Beču videli da su unakazili svoje dvorce sa "gondolom"? I da su tom nakaradnošću privukli turiste, kojih ranije nije bilo?!?!?!?

logika

28.03.2019. 16:42

Podrška gradnji žičare. To će doneti ogromne koristi Beogradu i građanima, što bi trebali svi da podržimo bez obzira ko je na vlasti. Preko 100 stručnih ljudi je iznelo projekat. Nije valjda da smo mi pametniji i stručnoj od njih. Dovoljno saznanje je da se zidine neće rušiti i da će ostati u izvornom obliku.

Мр Радомир Шћепановић

28.03.2019. 16:52

Који је дегенерик смислио да уништава Калемегдан?

veselnik

29.03.2019. 00:18

@Мр Радомир Шћепановић - Nije degenerik, nego napredni strucnjak za zaradu!

Караконџула

28.03.2019. 22:20

@Православац - Свакоме ко на њој зарађује.

veselnik

29.03.2019. 00:17

@Православац - Zaradice ovi sada, a za posle ih nije briga, kao ni za Slaviju i ostala "ulepsanja" grada. Ekonomski nema sanse da se isplati, a sto se saobracaja tice nista ne resava. Pri tome vec su unistili stara, kvalitetna stabla, a pogledajte sta ce (koje vrste i velicine) posaditi - neke brorastuce kanadske i americke sorte, umesto tradicionalnih, posecenih.

Bojovic

28.03.2019. 17:08

Osamdesetih godina vršio sam arheološka iskopavanja, presecajući veliku šetnu stazu kojom se ulazi na Kalemegdan kod Malih stepenica (kod francuske amasade) i ispod zida koji kazete da je savremen, konstatovao sam jugozapadni bedem rimskog vojnog logora (castrum), koji je pandan severozapadnom bedemu koji sam otkrio u blizini paviljona Cvijeta Zuzoric, a takodje i jugoistočni bedem kasturma sa kapijom poznatom kao Rimska dvorana u Biblioteci grada. Duga je tvoja istorija Beograde.

mia

28.03.2019. 17:24

Zasto Mora po uglefu na Central park?? Zar nemate svoje ideje I da cenite nesto sto Su Vam pradedovi ostavili??? U svetu cucaju gluposti koje Su desetinu god stare a vi?? Strahota

Рашо

28.03.2019. 18:20

Ако прва слика тачно приказује ствари онда ће станица бити поплављена при сваком повећању водостаја. Ако није тачна зашто нам је подмећу?

istoricar

28.03.2019. 18:31

Kao istoričar moram samo da ukažem da je pomenuti zid postojao 1914. godine, posto postoje slike srpskih vojnika iz avgusta 1914. kako se kriju iza njega i mladih stabala koje su upravo posekli. Kad smo već kod njih, sto ne zasade one sadnice od 10 ili 20 godina, a ne mlade, koje je pitanje kada će da porastu. Ipak seku stoletna stabla!

Караконџула

28.03.2019. 22:17

@istoricar - Српски војници се нису КРИЛИ иза тог зида већ су њиме били ЗАКЛОЊЕНИ! Нек се зна!

Dragan

28.03.2019. 19:04

Pa vas je problem sto niste na vreme predstavili ceo plan javno i objasnili stvari. Podigla se galama i ni meni nije bilo svejedno, malo mi je lakse sad ako je ovo istina.... videcemo... gledamo vas

Bane

28.03.2019. 20:33

Ljudi, potrudite se da razmišljate kao ljubitelji Beograda, a ne samo kao mrzitelji aktuelne vlasti, jer. čini mi se da kroz vaše komentare provejava jedino: Šta će nam to, kome to treba, zašto ovo, zašto ono i slično. Meni se ideja izgradnje gondole baš dopada i jedva čekam da se provozam njome. Isto tako sam se radovao i izgradnji mosta preko Ade i brojnim drugim lepim stvarima u gradu, bez obzira da li mi se dopadala aktuelna vlast ili ne. Budimo malo pozitivni..

Mrzitelj Beograda

28.03.2019. 21:46

@Bane - Ako ja, ili bilo ko drugi smatramo da nam nije potrebna gondola, i da se time narušava izgled Kalemegdana, po tebi ispada da je mrzitelj aktuelne vlasti i grada Beograda. Ja više volim da gledam stogodišnja stabla na Kalemgdanu, nego tamo neku skalameriju. Ako sam zbog toga mrzitelj, vrlo rado sam spreman da još 100x toliko budem.

Bane

28.03.2019. 23:16

@Bane - Prijatelju dragi, ja sam samo mislio da bi trebalo da svako ima misljenje u vezi ovakvih krupnih stvari. Svaki normalan covek voli da seta pored stogodisnjih stabala. Prosetajte malo i pogledajte brojna nova posadjena stabla na uscu. Pogledajte koliko novih stabala je posadjeno pored novih buducih bulevara u Beogradu na vodi. I ona ce jednom postati stogodisnja stabla. Nisu sva posecena stabla bila stogodisnja. Na mestu danasnjeg usca nije bilo ni jednog stabla posle Drugog svetskog rata.

deki

28.03.2019. 23:59

@Bane - pa bre vrati se u svoje selo iz koga si dosao pa gledaj drvece, BG je svetska metropola sa mnogo mnogo zelenila, a vi se bunite zbog nekoliko trulih drveta, a kako se niste bunili za hektare posecenih suma po Srbiji, niste se bunili izasli na ulice za male plate i ostalo,,, sve bi ja vas motkom sto se bunite po Beogradu zajedno sa ovim sa vlasti,,, jblo vas i drvo i gondolo,,, ne treba vas da pitaju , Ivana Ivanovica, Kesica i ostale dodjose,,, gondola je super, zamisljena perfekt, svetska

нема рачуна

29.03.2019. 11:04

@Bane - Кад платите једном карту од 500 динара за гондолу, то ће вам бити једини пут када сте се возили њоме.Гондола би донекле имала смисла ако се направи велико паркиралиште/гаража поред ње, па они с Новог Београда могу ту да оставе кола и пређу преко реке на Калемегдан, хм .... Овако, треба да изађе из превоза код Ушћа, иде пешке до гондоле и пребаци се на Калемегдан, а може да продужи још једну станицу истим превозом и буде многа брже и без плаћања скупе карте на истом месту.

Stari Beograđanin

31.03.2019. 16:14

@Bane - Ne verujem da će stabla u "budućim bulevarima" BG na vodi ikada doživeti 100 godina! Neka nova, učenija, otvorenija i savremenija generacija esteta i arhitekata -ako bude bilo para, u to sam siguran, će srušiti ovu možda u celoj EU najružniju zgradurinu koja, u zavisnosti sa koje strtane se posmatra, mnogo liči na ustaški znak U. Da li je to neko namerno tako uradio dajući ustašama do znanja da su dobrodošli i na ovu obalu Save? Ne bih se čudio da je tako.

Sadjitarius

28.03.2019. 21:46

Slazem se da Beograd ima takvu jednu atrakciju kao sto je žičara,ali prvo moje pitanje je:da li cete stvarno da ispratite ovakav projekat kao sto ste prikazali i drugo pitanje je : zasto niste počeli radove kada dobijete punu dokumentaciju i dozvole i zasto ste isekli platan koji je bio simbol tog dela Kalemegdana??? E vidite gospodo,zbog te dve stvari ste izritirali ljude i sada imate(mo) problem,a nije moralo tako da bude.

trla baba dlan

29.03.2019. 07:44

@Sadjitarius - Nisam dugo pročitao lepši komentar. Samo pljuvačine.Svaka Vam čast.

караконџула

28.03.2019. 22:28

Од једног шармантног мудрог старца какав је Београ праве ислужену налорфану дропљу која се прехрањује као чистачица у куплерају.

Marko

29.03.2019. 08:44

Vidim svi ste pametni,vi botovi koji ste za opoziciju a spontani ste,pa evo imam jedno pitanje za vas : A kakvu korist do sada smo imali od Kalemegdana,tj od stvari koje su navodno ispod zidina ili ako postoje neka arheoloska nalazista,sta imamo od toga konkretno?Zivite u proslosti,idite u Baselonu da vidite dve gondole,jedna je usred parka..e ja idem iz Srbije u Nemacku ne zato sto ne volim vlast ili su male plate,nego necu vise da zivim sa vama mrziteljima svega sto je novo i lepo