NOVI PRITISCI STIŽU NA JESEN: Beograd ne menja kurs prema Rusiji, ali nova vlada mogla bi da bude suočena i sa ovim pitanjem

R. DRAGOVIĆ

07. 04. 2022. u 08:00

IZBORI u Srbiji tek što su završeni, a sve glasnije se govori o predstojećem talasu žestokih pritisaka sa Zapada na državno rukovodstvo Srbije da promeni svoju politiku prema Rusiji. Cilj očekivane diplomatske oluje, koja preti da se zakovitla nad našom zemljom, po ovim predviđanjima bio bi formulisan kao usaglašavanje spoljne politike Srbije sa EU i Zapadom, ili drugim rečima - uvođenje sankcija Moskvi.

НОВИ ПРИТИСЦИ СТИЖУ НА ЈЕСЕН: Београд не мења курс према Русији, али нова влада могла би да буде суочена и са овим питањем

Sadašnji kabinet Ane Brnabić / Foto Tanjug

Prema oceni poznavalaca domaćih i međunarodnih prilika, Beograd još nije napravio nijedan gest koji bi mogao da nagovesti promenu svog spoljnopolitičkog kursa. Čak i kada bi se to dogodilo, formalna odluka o tome morala bi da sačeka formiranje nove vlasti, jer postojeća vlada ne bi imala legitimitet za ovako dalekosežnu odluku. Ovo pitanje moglo bi da dođe na dnevni red tek u septembru, što je krajnji rok da snage koje obezbede većinu u parlamentu preuzmu poluge političke moći.

Srbiji, otud, svakako ne ide u prilog razbuktavanje ukrajinskog rata i zatvaranje Rusije u "tvrđavu na Istoku". Dodatni problem je što su bilo kakve prognoze budućih poteza globalnih igrača u ovoj dramatičnoj utakmici, kao i njen ishod, gotovo nemoguće.

Da će pritisci Zapada na Beograd svakako rasti što rat bude duže trajao, tvrdi profesor međunarodnog javnog prava na Pravnom fakultetu u Beogradu Bojan Milisavljević. On ističe da će naša država imati sve više problema da zadrži postojeću spoljnopolitičku poziciju:

- Naša politika po pitanju sukoba u Ukrajini do sada je bila izuzetno izbalansirana i mudra, a na njenu održivost najviše će uticati stanje na terenu. Eventualna promena stava po pitanju uvođenja sankcija Rusiji imala bi dalekosežni značaj i u njoj bi trebalo da učestvuje što veći broj faktora sa domaće političke scene.

Profesor Milisavljević kaže i da bi bilo izuzetno nekorektno ukoliko bi postojeća vlada uzela na sebe da menja državni kurs, pa bi ovako krupno pitanje moralo da se nađe među domaćim zadacima nove političke garniture.

- To bi mogao da bude i pogodan formalni razlog za prolongiranje odluke i neutralisanje pritiska koji će sigurno biti sve jači - napominje naš sagovornik.

Sve i da hoće, Srbija u ovom trenutku teško može da se pridruži sankcijama prema Rusiji jer njeni organi vlasti nemaju neophodan legitimitet za ovako krupne odluke. Profesor ustavnog prava Bogoljub Milosavljević objašnjava da bi bilo krajnje neuobičajeno da se u interregnumu povlače ovako dramatični potezi.

- Odlazeće vlade po pravilu obavljaju samo neodložne i nužne poslove. Odluka o uvođenju sankcija stranoj zemlji bila bi sporna sa aspekta legitimiteta, a ne bi bila ni legalna. Domaći propisi ne preciziraju "tehničke" nadležnosti, ali nema dileme da definisanje ekstremnog zaokreta prema Rusiji, koji bi uključivao i ekonomske ili druge sankcije, u ovom trenutku ne bi smeo da se dogodi - kaže Milosavljević.

Ipak, da će Brisel i Vašington pokušati da Srbiji zavrnu ruku i tako trasiraju njenu spoljnu politiku, nije dilema ni za političkog analitičara Dragomira Anđelkovića.

- Zapad je svakako planirao da pojača pritisak na Srbiju. Rezultati izbora, međutim, postavljaju pitanje da li je to uopšte moguće. Glasanje je jasno pokazalo da većina biračkog tela neguje snažna osećanja prema Rusiji. To važi ne samo za stranke koje su na svojoj rusofilskoj politici ušle u parlament, nego i za SNS, koji takođe u svojim redovima ima funkcionere i članove koji dele ovakav stav - navodi Anđelković.

On nema sumnju da sankcije Rusiji neće uvesti ni sadašnja, niti buduća vlada Srbije:

- To bi bila kapitulacija. A račun bi nam bio ispostavljen na terenu borbe Srbije za očuvanje Kosova i Metohije, kao i oko odbrane statusa Republike Srpske.

NEMA KRUPNIH ODLUKA

NADLEŽNOSTI "tehničke vlade" - izvršne vlasti u vremenu od raspuštanja Narodne skupštine do formiranja novog kabineta posle održavanja izbora - u našem zakonodavstvu nisu precizno definisane. Pravnička logika, međutim, iz korpusa odluka odlazećih vlada izuzima one koje mogu imati dalekosežne posledice.

- Ovlašćenja vlade u prelaznom periodu po pravilu se ne preciziraju zakonom. Podrazumeva se utemeljenje svih odluka koje se tiču tekuće problematike. To je, recimo, slučaj sa "potpisivanjem" plata zaposlenima u javnom sektoru. Nadležnosti u periodu "čekanja" nove vlasti precizno se definišu samo kada je u pitanju lokalna samouprava. To se čini samo u slučaju raspuštanja opštinske ili gradske vlasti, kao vid zaštite od zloupotreba - objašnjava profesor Bogoljub Milosavljević.

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Pratite vesti prema vašim interesovanjima

Novosti Google News

Komentari (2)

IZGUBIO SAM 400.000 EVRA, DUŽAN SAM JOŠ 80.000: Surova ispovest Aleksandra bivšeg kockara (VIDEO)