POZORIŠNA KRITIKA : LJubav između umetnosti i vlasti
21. 03. 2020. u 08:45
"Ljubavna pisma Staljinu", rediteljka Saša Broz. "Planet art"
Tragična u ovoj drami je perpetualnost poniženja, koju su umetnici vazda podnosili spram totalitarne vlasti, zarad preživljavanja, svog i sebi dragih ljudi. Granica u tome je fleksibilna - koliko, kako i na koji način umetnik može da "izađe iz sebe", spasavajući se porazne stvarnosti, i u kojoj sferi, van uma, možda, može da zadobije izgubljeno samopoštovanje. A delo, ono čeka da ga, eventualno, protumači budućnost, ili da večni princip promene dahne u njegova jedra bar lagani vetar.
U ovoj maštovitoj tragikomediji, koju je rediteljka Saša Broz ogolela do najnižih (pozorišnih) motiva, bez scenografije, muzike, ukrasa, bez scenske zavodljivosti, u slapovima teksta i poprilično pojednostavljenom međusobnom odnosu se dobro snalaze Franjo Dijak, kao neurotični, uništeni, raspamećeni Bulgakov, okružen gomilama hartije, i Jelena Jankovska, kao njegova žena, primorana da sama traži pomoć od onih koji preziru čak i ime izdajnika nove, socijalističke, zašećerene stvarnosti. Marko Torjanac Josifa Visarionoviča Staljina igra kao elementarnog, poživotinjenog, deformisane psihe i mimike, kao nekog nakaradnog Šekspirovog Ričarda Trećeg. Gospodar života i smrti dovodi Bulgakova do košmara đavolskog disputa, o ljubavi, zbog koje tiranin štiti umetnika od samoga sebe. Dok ludilo raste i u njemu sam đavo postaje zavodljiv, u vrtešci tanatosa, Marko Torjanac čitavim svojim stavom, telom, licem, i mimikom i gestom, postaje i on sam, i Bulgakov, i svi poniženi umetnici, koji učestvuju u tom Judinom, nametnutom, smrtonosnom poljupcu sa bezdušnom tiranijom.
Smanjivanjem glumačkog "doživljaja" na sceni, umerenijim gestom i bogatijim unutrašnjim pokrićem, "Ljubavna pisma Staljinu" bi delovala više ubojito nego groteskno, kakav utisak sada ostavljaju. Ali, u svakom slučaju, zanimljiva su scenska studija o ceni slobode, za sva vremena. n