I EVROPA NA PUTU SVILE: Rekonstrukcijom se železnički Koridor 10 vraća u evropsku mrežu pruga, a EU pomaže projekat

S. BULATOVIĆ

28. 04. 2021. u 10:00

BEOGRAD bi brzom prugom sa Novim Sadom, konačno, trebalo da bude povezan do kraja godine. Majstori će se, negde u to vreme, uhvatiti ukoštac sa deonicom do mađarske granice. Pred njima su 33 meseca da prokrče put brzim vozovima do Subotice. Da bi se duž čitavog železničkog koridora 10 vozilo do 200 kilometara na sat, rekonstrukciju čeka i pruga Beograd - Niš - Preševo.

И ЕВРОПА НА ПУТУ СВИЛЕ: Реконструкцијом се железнички Коридор 10 враћа у европску мрежу пруга, а ЕУ помаже пројекат

Arhiva

Evropa će obezbediti oko trećine neophodnih sredstava za ovaj posao, a prema prvim najavama, do Skoplja bismo ovom brzinom mogli od 2026. godine.

Železnički koridor kroz Srbiju važan je deo kineskog projekta "Jedan pojas, jedan put". Luka Pirej, u Grčkoj, Kini je treća po važnosti, posle luka u Sri Lanki i Pakistanu. A da bi roba odatle brzo stigla u Evropu, važni su transportni pravac ka Severnoj Makedoniji, Srbiji i Mađarskoj. Zato i ne čudi da smo poslednjih godina o modernizaciji pruga od Beograda do Prešava uglavnom razgovarali sa Kinezima.

Tokom posete Kini, 2019. godine, čak je potpisan i Okvirni ugovor o rekonstrukciji i modernizaciji železničkih deonica na Koridoru 10 i to sa kompanijom CRCB. Tad je čitav posao cenjen na oko dve milijarde evra. I Evropska unija je, međutim, ovaj projekat prepoznala kao jedan od ključnih u Ekonomsko-investicionom planu EU za Zapadni Balkan.

 

Arhiva

- Ne može da se poredi nijedna zemlja Istočne Evrope sa Srbijom, kada je reč o najbržim i najmodernijim prugama koje ćemo imati - uveren je ministar saobraćaja Tomislav Momirović. - Niko sada ne gradi ovakve pruge.

Nadležni su dosad razmatrali pet varijanti ovog projekta. Prihvaćena je ideja po kojoj će rekonstrukcija koštati oko 1,76 milijardi evra. Od Evrope će stići bespovratno između 600 i 700 miliona evra, što je oko trećine čitave investicije. Prema nekim ranijim najavama, putovanje od Beograda do Niša budućom prugom trebalo bi da traje sat i po.

- To je vrlo važan projekat - smatra Nebojša Bojović, profesor Saobraćajnog fakulteta. - Železnički koridor 10 je važan tranzitni pravac za Srbiju. On je uvek, i kroz istoriju, bio kičma razvoja. Ovim se vraćamo u mrežu evropskih pruga. Važno je da se teret vrati na taj koridor. Iz više razloga treba da se vraćamo železničkom prevozu. To se uklapa i u očuvanje životne sredine, ali i ravnomeran razvoj Srbije. Kada ljudi budu mogli brzo da putuju i kreću se, smanjiće se i njihova potreba da napuštaju te delove zemlje.

NOVA DOKUMENTACIJA

EVROPSKA unija je dosad već finansirala deo tehničke dokumentacije za neke od deonica na pravcu Beograd - Niš. Za Idejni projekat, Studiju izvodljivosti i Procenu uticaja na životnu sredinu za deo od Velike Plane do Niša, oko 110 kilometara, i od Stalaća do Đunisa, oko 20 kilometara, izdvojila je sedam miliona evra bespovratnih sredstava. Ta dokumentacija je, međutim, pravljena za brzine vozova do 160 kilometara na sat, jer je to bio prvobitni plan.

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Pratite vesti prema vašim interesovanjima

Novosti Google News

Komentari (0)

Nova dimenzija života u delu Beograda koji se budi iz sna