VINO NE PIJU, A IPAK ZNAJU DA GA ČUVAJU: Tim paraćinske OŠ "Stevan Jakovljević" pobedio u programiranju na mikrobitu

Зорана Рашић
Zorana Rašić

21. 04. 2023. u 20:46

KAD je temperatura u vinskom podrumu niža od 12 stepeni, unutrašnji mikrobit šalje spoljašnjem mikrobitu poruku da je potrebno da se uključi grejanje, a kada je temperatura viša od 15 stepeni, unutrašnji mikrobit šalje spoljašnjem mikrobitu poruku da je potrebno hlađenje.

ВИНО НЕ ПИЈУ, А ИПАК ЗНАЈУ ДА ГА ЧУВАЈУ: Тим параћинске ОШ Стеван Јаковљевић победио у програмирању на микробиту

Foto: Z. Rašić

Ako je temperatura baš kakva treba da bude – između 12 i 15 stepeni, na mikrobitu se prikazuju srce i „štiklica“, uz muziku.

Ovako Staša Filipović, učenica 3/1 razreda Osnovne škole „Stevan Jakovljević“ u Paraćinu, objašnjava kako su isprogramirali mikrobit uređaj za svoj projekat „Vino – piće bogova“. Ona i drug iz odeljenja, Pavle Trkulja, osmislili su i uradili ovaj projekat kojim su pobedili u pilot-takmičenju u programiranju uz pomoć mikrobita za mlađe osnovce. Takmičenje je organizovao „British council“ u okviru programa „Škola za 21. vek“, pod pokroviteljstvom Ministarstva nauke, prosvete i tehnološkog razvoja. Finalno nadmetanje u prezentaciji održano je 16. marta u Muzeju nauke i tehnike u Beogradu.

Ovo je bilo prvi put da se takmiče učenici od prvog do četvrtog razreda, objašnjava Silvana Dimitrijević, učiteljica koja vodi ovo odeljenje. U probnom projektu učestvovale su 34 škole iz Pomoravskog okruga i Zaječara iz Timočke krajine. Najpre je održana obuka za nastavnike i škole su za mlađe učenike dobile mikrobit uređaje.

- Naše odeljenje učestvovalo je na takmičenju sa dva tima. Osim pobedničkog projekta, veoma zapažen je bio i projekat „Frižider alarm“ koji su uradili Vukan Radisavljević i Jovan Milovanović. Prvonagrađenim projektom smo prikazali inovativni način za održavanje stalne temperature u vinskim podrumima, što je neophodno za postizanje dobrog kvaliteta pića. U Paraćinu se proizvodnja vina razvija brže tek poslednjih desetak godina i ovo je mala tehnološka pomoć. Suština drugog projekta, pak, jeste razvoj zdravih životnih navika, jer se mikrobit programira tako da se oglasi alarm ako se, recimo, frižider otvori nakon 18 časova – priča učiteljica Silvana.

APLAUZ I VREDNE NAGRADE

Takmičenje u Muzeju nauke i tehnike bila je prilika i za kasniji obilazak muzeja, čime je četvoro učenika bilo istinski oduševljeno. Pobednici Staša i Pavle dobili su od organizatora po tablet, a u školi su nagrađeni aplauzom svojih drugova iz odeljenja. Škola je nagrađena sa dva paketa mikrobitova namenjenih učenicima nižih razreda i specijalnim mikrobit uređajem za kreativnost. Prvi put vrednu nagradu za svoj rad – laptop, dobila je učiteljica Silvana Dimitrijević.

Ideju za najbolji projekat dao je Pavle, desetogodišnjak kome se tata žalio da je vino koje je dobio na poklon – pomalo kiselo. Kasnije su saznali da je u proizvodnji vina bitna temperatura, što može da se reguliše programiranjem jer mikrobit ima termometar u sebi. Informacija iz vinskog podruma stiže radio-vezom do drugog mikrobita koji se nalazi u kući, pa može da se reaguje ako je pretoplo ili hladno. Staša i Pavle su, sa učiteljicom, prionuli na zadatak, a u pomoć prilikom izrade makete priskočili su i roditelji.

Nakon što je sve završeno, snimili su video kojim su predstavili projekat i sve to poslali organizatoru takmičenja. Oba projekta su ušla među deset odabranih iz svih škola da se takmiče u finalnoj prezentaciji, pred žirijem. Staša i Pavle uspeli su da zablistaju. Kako kažu, nisu uopšte imali tremu i bili su presrećni kada su saznali da su osvojili prvu nagradu.

- Programiranje i ovo takmičenje za mene je jedno novo iskustvo. Nije bilo lako, ali ni preteško. Želeo sam da pokažem drugovima da svako može da uradi sve samo ako to jako želi – objašnjava nam Pavle. Ovog visprenog dečaka najviše zanima matematika, baš kao i Stašu. Uglas oboje tvrde da će sigurno učestvovati na istom takmičenju naredne godine ako bude organizovano.

A nagrada je stigla, zaključuje učiteljica Silvana, jer je pogođena suština takmičenja – da se osmisli projekat koji će imati praktičnu primenu u lokalnoj zajednici, porodici, školi... Najpre je trebalo da se deca, a ima ih dvadesetpetoro u odeljenju, upoznaju sa mikrobitom i čemu on služi.

RAZVOJ LOGIČKOG MIŠLjENjA

Mikrobit je mali ali moćni računar, napravljen prvenstveno da zainteresuje decu za programiranje i učini ga zabavnim. Opremljen je procesorom, brojnim tasterima i svetlećim diodama, ima ugrađen kompas i više senzora, te blutut antenu pomoću koje može bežično da komunicira sa drugom mikrobitovima, kompjuterima i mobilnim telefonima.Tako prima i prosleđuje podatke. Programiranje na mikrobitu omogućava razvoj logičkog mišljenja, veštine rešavanja problema i razvoj digitalne pismenosti kod učenika. „Škola za 21. vek“ je program namenjen zemljama Zapadnog Balkana koji  se bazira upravo na korišćenju mikrobita. Realizuje se i u Srbiji, finansira ga Vlada Ujedinjenog Kraljevstva, a sprovodi „British council“.

- Time smo se bavili na časovima „Digitalnog sveta“, a projekte smo radili mahom popodne, kod mene kući. Učestvovala su deca koja su imala najviše hrabrosti da nastupe javno, pred žirijem. Jer, u tom uzrastu zaista to nije nimalo lako.

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Pratite vesti prema vašim interesovanjima

Novosti Google News

Komentari (0)

Novi Samsung Neo QLED televizori pomeraju granice kućne zabave