DO PARIZA USKORO SAMO NA STRUJU: Prelazak na čista goriva u Francuskoj "kreše" saobraćaj

Goran Čvorović dopisnik iz Pariza

25. 07. 2021. u 08:45

ENERGETSKA transformacija u saobraćaju nastupiće takoreći sutra, rokovi za prelazak na čista goriva u EU se mere godinama, a ne decenijama, a sve će to zahvatiti i građane Srbije.

ДО ПАРИЗА УСКОРО САМО НА СТРУЈУ: Прелазак на чиста горива у Француској креше саобраћај

Foto AP

Primer Francuske pokazuje koliko se u tome odmaklo. U Parizu, uključujući i šire obode predgrađa, već od 2024. godine biće zabranjeno korišćenje automobila na dizel, a od 2030. i benzinaca! U Lionu, dizel se "gasi" 2026. Cilj EU je da do 2035. sva nova proizvedena vozila budu na struju ili hidrogen, a Francuska želi da sve automobile na fosilni pogon u potpunosti izbaci do 2040.

U Francuskoj već postoji deset zona za malom emisijom štetnih gasova, koje obuhvataju Grenobl, Pariz, Lion, Nansi, Marselj, Strazbur, Tuluz, Monpelje, Tulon i Ruan. U tu svrhu već se koriste nalepnice "kriter", s oznakama od 1 do 5, zavisno od godina proizvodnje i pogonskog goriva. Najveći zagađivači, iz kategorije 4 i 5, u Parizu, već ne mogu da saobraćaju radnim danima od 8 do 20 sati.

Foto AP

Nalepnica s oznakom jedan, ljubičaste boje, dodeljuje se za benzince proizvedene posle 1. januara 2011. U kategoriji 2, obojeni u žuto, su benzinci od 2006. do 2011. i dizelaši posle 2011. U trećoj, narandžaste boje, su benzinci od 1997. do 2005. i dizelaši od 2006. do 2010. U četvrtoj, bordo, nalaze se dizelaši od 2001. do 2005. i u petoj, sivoj, takođe dizel automobili, od 1997. do 2000. Postoji, naravno, još jedna zelena nalepnica, koja omogućuje nesmetano saobraćanje svim automobilima na čist pogon. Ovaj sistem uveden je 2016.

Vozila iz kategorije 3, znači benzici proizvedeni pre 2006. i dizelaši pre 2011. neće tako moći radnim danima da uđu u Pariz od 2022, a iz kategorije 2, benzinci proizvedeni pre 2011. i dizelaši izašli sa traka posle te godine, od 2024. Kazne su 68 evra za motorcikle i automobile i 135 evra za kamione, uz, naravno, automatsko isključenje iz saobraćaja.

Treba istaći da se ova pravila odnose i na vozila sa stranim tablicama, pa svi koji iz inostranstva kreću put Francuske, treba da nabave nalepnicu preko interneta. Gradske vlasti u Parizu računaju da će za četiri godine na ovaj način smanjiti zagađenje za čak 40 odsto. Sve ove mere, u čitavoj Francuskoj, pogodiće izuzetno veliki broj vlasnika automobila - oko 43 odsto voznog parka, odnosno oko 17 miliona vozila. U Parizu je još gore - na meti je 57 odsto ukupnog broja automobila.

Država je pripremila niz olakšica za nabavku električnih i hibridnih automobila i vozila na drugi čist pogon, koje mogu da idu čak i do 19.000 evra, za nova ili polovna kola.

Ali, sve nije baš onako kako se predstavlja u reklamama. Mnogo toga zavisi i od regiona u kom se živi. Za ozbiljniji automobil, uz sve popuste, potrebno je, ipak, izdvojiti i po nekoliko desetina hiljada evra. Jer, kola na struju su, u osnovi, i dalje veoma skupa. Tako, Kada se sve sračuna, model 3 popularnog automobila "tesla" koji se sve više viđa na francuskim ulicama, može, uz državne dotacije, da se kupi za manje od 32.000 evra. Mnoge poznate marke svoje električne modele prodaju još skuplje.

Sve to još uvek ne prati ni zadovoljavajuća infrastruktura. Mnogi se i dalje ustručavaju da pređu na nefosilni pogon, između ostalog i zbog toga što ne žele da strepe gde će usput da napute automobil strujom ili vodonikom. U Francuskoj se, inače, intenzivno prepravljaju utičnice i strujna instalacija u individualnim garažama, a raste i broj "pumpi" za struju.

NORVEŠKA ŠAMPION

U ukupnom zbiru, prodaja električnih i hibridnih automobila u Španiji je u prvoj polovini ove godine iznosila 6,2 odsto, U Italiji 7,7, Velikoj Britaniji 14,5, Belgiji 15,1, Porgugaliji 15,4, Francuskoj 15,7, Austriji 17,3, Švajcarskoj 18,2, Holandiji 19,7, Nemačkoj 22,5, Danskoj 26,8, Finskoj 28,4... U Švedskoj, na prodaju čistih vozila od početka 2021. otpada 40 odsto, a šampion je Norveška sa čak 82,6!

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Komentari (0)