SRBIJA JE DEO MOGA ŽIVOTA: Intervju Sergej Polunjin, baletska zvezda

Miljana Kralj

18. 09. 2023. u 16:20

KOD Srba mi se posebno dopada što imaju integritet i savest. Imaju osećaj za pravdu, razlikuju dobro i zlo. Pored toga što su ljubazni, istinoljubivi su. Preživeli su teška vremena, što im je učvrstilo karakter.

СРБИЈА ЈЕ ДЕО МОГА ЖИВОТА: Интервју Сергеј Полуњин, балетска звезда

Foto N. Skenderija

U razgovoru za "Novosti", ovo ističe svetska baletska zvezda Sergej Polunjin, uoči sinoćnjeg gala koncerta u Narodnom pozoritu, u organizaciji fonacije sa njegovim imenom, koja pomaže u nastavku školovanja u inostranstvu našim mladim i darovitim baletskim umetnicima.

- Odlučio sam da pomažem mladima, jer je mene finansirala fondacija Rudolfa Nurejeva - objašnjava ovu svoju misiju u Beogradu, umetnik koji svojom igrom, ali i stavovima ne ostavlja nikoga ravnodušnim. - Oni su platili moje školovanje u Kraljevskoj baletskoj školi u Londonu. Da nije bilo toga, ne bi mi se ukazala prilika da učim i napredujem kroz život. Fondaciju sam prvo pokrenuo od sopstvenog novca, ali sam onda shvatio da, ako želim da pomognem većem broju mladih ljudi, a zbog toga što su neke škole veoma skupe, to neću moći finasijski da izdržim. Onda sam okupio ljude sa kojima delim ista ubeđenja, i koji mi veruju. Tako je srpska fondacija do sada uspešno uputila darovite igrače u evropske škole, a ove godine imamo i jedanog diplomca, koji će profesionalnu karijeru nastaviti, kako je sam odlučio, u teatru Mihailovski u Rusiji.

Foto N. Skenderija

Svetska zvezda u beogradskom Narodnom pozorištu

Kako ste odlučili da pomažete srpsku kulturu?

- Život me je jednostavno doveo ovamo. Ne mogu da kažem da je to bila neka racionalna odluka, već su na to uticali ljudi odavde. Gabrijela Tana radila je dokumentarac o meni. Nikada se ovde nisam nastanio, ali dosta toga sam ovde stvorio. U Beogradu je bio moj prvi kreativni hab. Ljudi ovde su puni entuzijazma. U Narodnom pozorištu sam često vežbao tokom leta, kada nema predstava...

Šta vas je vezalo za našu sredinu?

- Srbija je postala deo moga života. Dobio sam srpski pasoš, uz pomoć Dan Tane, ali i mnogih drugih. To sam shvatio tako svojevrsnu odgovornost. To je bio prvi pasoš, posle ukrajinskog, koji sam dobio od nekoga, što je samo po sebi bilo pozitivno i dobro i mnogo mi je pomoglo. Posebno u vreme kovida, mogao sam sa njim lakše da putujem. Doduše, sada je malo teže, jer više ne mogu nigde da putujem, osim da dolazim u Srbiju.

Kako reagujete na takozvanu kulturu isključivanja, koja se posebno odnosi na ruske umetnike na Zapadu? Vama je gostoprimstvo uskratilo pozorište iz Milana, postoje zahtevi da Ana Netrebko ne peva u Berlinu...

- To je pitanje izbora. Nažalost ti izbori proističu iz sadašnje situacije, u kojoj umetnici koji su na bilo koji način vezani za Rusiju, primorani da se odluče za jedno, ili drugo. Ana Netrebko se odlučila da ode na Zapad, i sada se našla u takvoj situaciji. Ja sam odlučio da pratim svoja uverenja. Volim kako se u Rusiji razvijaju određene strategije, kako se poštuju odluke vlasti. Takođe, sviđa mi se što i Rusija i Kina brane princip da bi svaka zemlja trebalo da štite svoju tradiciju, kulturu, pravila... Poštujem to, za razliku od globalističke uniformisanosti. Kao što stao na stranu Rusije, tako bih stao i na stranu Srbije, kada bi ušla u neki konflikt. To je moj izbor.

Počasdt ruskim vojnicima

PORED pomoći mladim umetnicima, fondacija ima i svoju produkciju baletskih predstava...

- Uglavnom radimo bez pomoći vlada, kao privatna trupa, godišnje izađemo sa tri produkcije. Za mene je to veoma važno za popularizaciju baleta, koji nije samo dvorska umetnost, već bi trebalo da bude razumljiva svima i zabavna. Volim da igram kamerne predstave, ali i da nastupam pred više hiljada ljudi. Ranije smo radili u Londonu, a poslednjih godinu i po u Rusiji. Poslenji put sam nastupao, pre nedelju dana, pred 45.000 ljudi, u čast i pomen ruskim vojnicima. Ta energija ne može da se poredi ni sa čim.

A šta su posledice tog izbora?

- U najgoroj situaciji je narod Ukrajine. U ovom trenutku oni najviše pate. Žao mi je naroda, to je moj narod, čiju kulturu volim. Mnogi su morali da emigriraju. Mogu da razumem njihov bes koji usmeravaju prema svima za koje smatraju da im nanose patnju. A ni ja, ni Netrebko nismo ti. S druge strane, Rusija je preuzela na sebe veliki teret i pati za sve one narode koji žele da postanu slobodni, koji žele da izaberu sopstveni put. Sve je to veoma teško.

I vi ste u svom životu donosili teške lične odluke. Kao veoma mladi odbacili ste institucije, napustili izuzetnu karijeru u Kraljevskom baletu u Londonu...

- Nije mi to bilo dovoljno. Hteo sam da imam više različitih iskustava, jer ovaj život živimo samo jednom. Želo sam da saznam šta sve još postoji, a nisam znao ni jedan drugi način, već da spalim za sobom mostove i nastavim napred. Nisam imao saznanja o tome šta je industrija, agenti, kako da odgovorim na imejl...

Filmsko iskustvo

PORED baleta glumili ste u holivudskim filmovima, video-spotovima, šta vam je to donelo?

- Oduvek sam želeo da učestvujem u vizijama drugih umetnika. Kada radite sa rediteljem ili fotografom, ulazite u njihov svet, postajete njihov instrument. Možete da učite iz njihovih iskustava, iz načina na koji grade svoja dela, da izaberete ono što je za vas korisno. A unutar toga možete da stvorite i svoju kreaciju.

Zovu vas buntovnikom, da li se osećate kao neko ko se buni sa razlogom, ili ste više Džems Din baleta?

- Živim život onako kako ja to želim. Ne volim pritiske, zbog kojih moram da menjam svoj život. Tada se ne osećam slobodno. Zato ću se stalno boriti, i spreman sam da sve izgubim kako bih bio slobodan. Najvažnije mi je da mogu da sam donosim svoje odluke, da govorim ono što mislim i želim. To ima visoku cenu, ali ti daje unutrašnju slobodu.

Vaš stil igre opisuju kao spoj Nižinskog, Barišnikova, Nurejeva..

- Učio sam od njih. Od Nižinskog ne direktno, jer postoje samo fotografije sa kojih možda može da se vidi kako je držao ruku, a igrao sam u jednom komadu koji je predstavljo njegov život, kroz šta sam mogao da doživim njegovo vreme. Gledao sam brojne video materijale sa igrom Barišnjikova. Od njega sam učio skokove, način na koji gleda sa scene. A Nurejevljeva fondacija mi je pomogla da završim školovanje. Ovo troje umetnika, koji su se drugačije razvijali, izuzetno su značajni za umetnost igre u 20. veku. Svaki umetnik je poput sunđera i upija uticaje, ja sam od njih to dobio.

Mir i Dar

POLUNjIN ima dva sina sa baletskom umetnicom Elenom Ilnjik, koji se zovu Mir (na ruskom znači svet) i Dar, a kako su se odlučili da im daju ova lepa i neobična imena, sagovornik objašnjava:

- Znali smo da imena moraju da budu kratka. A kada se rodio prvi sin, putovao sam po svetu, i u Majamiju, gledajući kako se svetla prelamaju na površini okeana, učinilo mi se da vidim ceo svet. Tako sam pomislio da bi bilo lepo da dobije ime po celom svetu. A za drugog sina smo se veoma vrzo odlučili da bude Dar.

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Pratite vesti prema vašim interesovanjima

Novosti Google News

Komentari (0)

Novi Samsung Neo QLED televizori pomeraju granice kućne zabave