SLIKE ZAUSTAVILE VREME: Prva posthumna retrospektivna izložba Damjana Đakova (1959-2022) u Galeriji RTS

M. KRALj

06. 05. 2022. u 09:37

POČETKOM godine, posle kraće bolesti, napustio nas je Damjan Đakov (1959-2022), slikar koji osobenim i prepoznatljivim stilom, inspirisanim freskoslikarstvom i ikonama iz srpske tradicije, ostavio značajan trag na domaćoj, ali i italijanskoj likovnoj sceni, a izbor njegovih dela, na postavci "Putovanje bez kraja", od četvrtka može da se vidi u Galeriji RTS-a. Reč je o prvoj retrospektivi posle umetnikovog ranog odlaska.

СЛИКЕ ЗАУСТАВИЛЕ ВРЕМЕ: Прва постхумна ретроспективна изложба Дамјана Ђакова (1959-2022) у Галерији РТС

Foto RTS

- Slikarski opus Damjana Đakova predstavlja konzistentnu arhitektoniku jednog zaokruženog sveta - piše Dragoljub Kojčić, u katalogu izložbe. - Po prirodi svoga dara i u dosluhu sa silama sudbine Đakov prepoznaje svoju epifanijsku misiju u olovci i kičici. Tako su, već od prvih minucioznih i preciznih poteza koji oprobavaju moć da zagospodari oblicima, postavljeni temelji uspona koji će sigurnim unutrašnjim logosom oblikovati ovo raskošno delo i brend savremene srpske kulture.

Posle završene Zemunske gimnazije, Đakov je diplomirao u klasi profesora Momčila Antonovića, na Fakultetu likovnih umetnosti. Od 1984. do 2007. godine živeo je i radio u Italiji.

- Damjan je svoj svakako prvi i najveći prodor u planetarni svet slikarstva napravio u Italiji - navodi Kojčić. - Njegov talenat je, između ostalih, otkrio Rinaldo Rota, jedan od najznačajnijih galerista svoga vremena i pouzdanih lansera novih trendova i novih imena, najpoznatiji po podršci Đorđu de Kiriku. Kasnije će galerije Katelani i Bunjo svojim ugledom i svojim prvorazrednim izložbenim prostorima stati iza Damjana i italijanskoj zahtevnoj publici u više navrata predstaviti njegovo stvaralaštvo. Italija je bila plodno podneblje za procvat i eksploziju Damjanove kreativnosti iz više razloga. Ne samo da je reč o zemlji kojoj je likovnost arterija kulture i životnog stila, nego su u njenom identitetskom obrascu širina i posvećenost jedinstvu različitih paketa civilizacijskog nasleđa.

Više od dvadeset puta izlagao je u Beogradu, Njujorku, Modeni, Veneciji, Đenovi, Sijeni i mnogim drugim gradovima. Učestvovao je na više od sto kolektivnih evropskih izložbi i četrdesetak najvažnijih evropskih sajmova umetnosti. Njegovi radovi nalaze se u privatnim i muzejskim kolekcijama širom sveta. Ta platna su, kako primećuje Kojčić, "naš život u svim njegovim dimenzijama i u jednom trenu - ulice kojima prolazimo kao kroz komprimovano vreme, oblaci i ševari koji su naša prirodna scenografija, ogledala kao naš uzbudljivi odnos sa samim sobom i prepoznavanje naših rafiniranih strasti koje su aroma postojanja".

- Ukinuto je istorijsko trajanje jer, kako bi to rekao Vitgenštajn - večnost je u sadašnjosti! Vreme je samo slika. Ono što je bilo prolazno i propadno postalo je transcendentalno, unutrašnji svet života i ikona svakog od nas. Rečju, ove slike su Damjanovo i naše putovanje bez kraja - zaključuje autor teksta u katalogu.

SVAKOM PODARIO ANĐELA

LjUDSKI likovi su, kako piše Kojčić, na Damjanovim slikama svedeni na "zavodljivi privid individualnosti i raznovrsnosti", a ulice i kuće, u urbanim pejzažima, brutalno svedeni na čistu funkciju: - Svaka duša izgubljena u bezličnosti konfekcijskog odela, kravate, aktntašne i stereotipne limuzine, dobija anđeoskog pratioca. U poslednjim epizodama svoga stvaranja Damjan je brižno i zavetno svakome postavljao vazdušastog anđela pratioca, pomalo celestijalno, pomalo erotski - zaključuje Kojčić.

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Pratite vesti prema vašim interesovanjima

Novosti Google News

Komentari (0)

I MI KREĆEMO PUT GRČKE Prvo oglašavanje Nikoline žene: Deca znaju sve, moramo biti hrabri