POGLED ISKOSA - Predstavljačke moći slikarstva

Dejan Đorić

15. 03. 2022. u 16:27

VASILIJ Kandinski je još oko 1919. godine pisao da u likovnoj umetnosti postoje samo dve velike paradigme: velika apstrakcija i veliki realizam.

ПОГЛЕД ИСКОСА - Представљачке моћи сликарства

Ivan Milenković, Prodajna galerija Beograd, mart

Slikar Ivan Milenković (Leskovac, 1988) nije odocneli predstavnik realizma, stilske formacije koja u srpskoj umetnosti traje od bidermajera i velikih majstora XIX veka do danas. Razne forme realizma, od zavičajnog, hiperrealizma do urbanog i angažovanog krajnje su prisutne u novoj srpskoj umetnosti, koju taj potencijalno narativni stil, suprotan težnjama i glavnim tokovima (post)modernizma ključno određuje. Naši mladi realisti su originalniji od fantasta koji se većinski oslanjaju na Medialu, intimista ili slikara apstrakcije, kao zastupnika drugih velikih stilskih određenja srpske umetnosti. Ovakvu istorijsku pozadinu moramo imati u vidu kada razmišljamo o Milenkovićevom delu i njemu kao jednom od istaknutih pripadnika generacije koja je izvršila slikarski obrt. On je umetnik koji sam sebi krči put, umetnošću velike predstavljačke moći, koju samo neupućeni u dosege savremenog figurativnog slikarstva mogu na prvi pogled da zamene sa fotografijom.

Ivan Milenković koristi mnoga znanja koja ga povezuju sa tradicijom, od pravilnog anatomskog slikanja ljudske figure, inkarnata, prikazivanja mladih ljudi sa individualnim, portretskim karakteristikama, do njihovog smeštanja u enterijer ili pejzaž. On zna za vazdušnu i žablju perspektivu, međutim, uz sve domete klasičnih slikarskih znanja i zanatsko umeće koje demonstrira, nije zaostali, nazadni tradicionalista. Njegove figure i likovi usredsređeni su na sasvim savremene objekte digitalnog sveta, na ekrane mobilnih telefona i kompjutera. Nije reč samo o iracionalnoj opčinjenosti sredstvima masovnog ovladavanja svešću, već o aparatima koji imaju mističan smisao jer se informacije na njima prenose pomoću svetlosti.

Milenković dodatno pojačava taj tajanstveni momenat smeštajući svoje posmatrače u tamu soba, noćne i predvečernje ambijente, gde je svetlost ekrana vid nekog postindustrijskog ognjišta. Pejzaž i priroda su kod njega bez osobenosti i detalja, podsećaju na one melanholične iz XIX veka, na kojima je iskazan veltšmerc. Dublje gledano, ovaj mladi majstor pronašao je način kako da ovlada karavađesknom tradicijom u XXI veku. On, poput Žorža de la Tura i drugih na tragu Karavađa i manirista, slika veštačku svetlost, a da ne poseže anahronistički u istoriju. Njegovo delo najbolji je dokaz da velike ideje slikarstva nikada ne umiru, već samo bivaju preobražene. Vasilij Kandinski je išao i dalje od te postavke, tvrdio je da su apstrakcija i realizam u prošlosti bili jedinstveni, a da su ih moderni umetnici razdvojili. Ivan Milenković sada i ovde ulaže znatnu veštinu u pomirenje starog i novog, urbanog, hladnog pogleda na umetnost i vatrenog, veštačkog i prirodnog, starog i novog.

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Pratite vesti prema vašim interesovanjima

Novosti Google News
STEPA KOD JEDRENA OSVETIO UGLJEŠU I VUKAŠINA: Pre 85 godina u Čačku preminuo vojvoda Stepa Stepanović, veliki srpski vojskovođa

STEPA KOD JEDRENA OSVETIO UGLjEŠU I VUKAŠINA: Pre 85 godina u Čačku preminuo vojvoda Stepa Stepanović, veliki srpski vojskovođa

BRIŽLjIVO upakovane dve nagorele voštanice i jedna raskošna osmanska sablja pronađene u skromnoj sobi Stepe Stepanovića posle njegove smrti 27. aprila 1929. otkrile su da veliki vojskovođa nije smatrao pobede na Ceru i Solunskom frontu najvažnijim bitkama koje je vodio, već osveta srednjovekovnih srpskih vitezova izginulih u Maričkoj bici.

28. 04. 2024. u 06:30

REZOLUCIJOM O SREBRENICI PRIKRIVAJU SVOJE ZLOČINE: Nemačka istorijski falsifikat potura na godišnjicu oslobođenja Dahaua, fabrike smrti

REZOLUCIJOM O SREBRENICI PRIKRIVAJU SVOJE ZLOČINE: Nemačka istorijski falsifikat potura na godišnjicu oslobođenja Dahaua, fabrike smrti

NEMAČKA koja je glavni sponzor sarajevske „Rezolucije o Srebrenici“ pokušava da progura taj cinični istorijski falsifikat kroz Generalnu skupštinu UN u vreme jedne tragične godišnjice, oslobođenja koncentracionog logora Dahau, nespornog svedočanstva o najvećem genocidnom programu u istoriji čovečanstva čiji je autor – Nemačka.

28. 04. 2024. u 07:00

Komentari (0)

LEGENDA KOŠARKE ŠOKIRALA EVROPU: Evo snimka na kome krade parfeme u Beogradu (VIDEO)