KNJIŽEVNA KRITIKA: Biser u školjci

20. 07. 2021. u 16:18

DNEVNIČKO-putopisna knjiga Nenada Šaponje "A Brisel se da prehodati lako" koju je objavio novosadski "Sajnos" 2018. godine, a koja je ove godine ponela nagradu Biblioteke grada Beograda "Moma Dimić", osoben je dnevnik, kao i putopis, i to iz mnogo razloga.

КЊИЖЕВНА КРИТИКА: Бисер у шкољци

Osnovni je taj što njen autor nije turista već naš izuzetno značajan kulturni poslenik - pesnik, književni kritičar, priređivač antologija, izdavač - koji u svet ide gotovo uvek književnim poslovima, pa tako svaku zemlju, svaki grad i sve što proishodi iz namere, kao i cilja putovanja, doživljava duboko, izrazito nijansirano i kompleksno, istovremeno i vrlo racionalno, kao uspešan poslovni čovek, ali i sa psihološkog, sociološkog, ekonomskog, pa i političkog i geopolitičkog stanovišta, što je najvažnije, i kao veliki čitalac.

Moguće je da ponešto od navedenog zvuči paradoksalno, pa i preterano, no ipak nije reč ni o paradoksu, ni o preterivanju. Sva ta stanovišta jednog čoveka moguća su zbog njegovih velikih, vrlo živih, dinamičnih, uvek svežih iskustava čija je odlika pouzdanost, a koja proishode iz otvorenog uma, čula i neopterećenosti predrasudama.

Argumente za sve navedeno nalazimo, na primer, u tome kako Nenad Šaponja iskazuje želju, istovremeno i čežnju, da njegova zemlja bude deo sveta u kulturnom smislu, razumevajući značaj knjige kao retkog, izuzetnog bisera u školjci, kojeg bi trebalo pokazati svetu. Osim tog saznanja, iz ove knjige stičemo i fascinantna saznanja o tome koliko je u svetu ozbiljnog izdavaštva, sa željom da se sopstvena zemlja predstavi, a njena književnost presadi u druge jezike, moguće prodati izdavačkih prava, koliki su tiraži knjiga u Kini, koje knjige imaju povlašćeno mesto u knjižarama te zemlje, kakav je odnos prema književnosti za decu u Švedskoj i još mnogo toga. No, to je tek jedan aspekt ove slojevite i zanimljive knjige iz koje se iz pera pouzdanog pripovedača, kada rukopis dobije odlike romanesknog, može saznati o zanimljivim, zapravo izuzetnim ljudima i mestima. Pripovedač i te ljude i ta mesta predstavlja po njihovim specifičmostima, a najpre po lepoti, jer to u njima prvo i vidi - zato što je takav njegov doživljaj ljudi i sveta, kao i knjiga različitih kultura čije mu je čitanje omogućilo osećaj da je na tim mestima već bio, čak i kada je na njima prvi put.

Ova knjiga, a iskustvo čitanja Nenada Šaponje pre svega, svedoče o tome da je svet jedan. To vidimo po istovetnosti njegovog čitalačkog ukusa sa ukusom njegovih poslovnih saradnika s različitih tačaka zemaljske kugle među kojima su mu mnogi, upravo zbog književnosti, postali prijatelji. To vidimo na osnovu bliskosti ljudi koji u kontinuitetu, na različitim mestima, pišu svoju zajedničku priču. To, konačno vidimo, i po mogućnosti da se u istom pivu uživa u Nemačkoj, u Izraelu, u Argentini, kao i u Novom Sadu.

Dnevničko-putopisnu knjigu Nenada Šaponje "A Brisel se da prehodati lako", koja bi zapravo mogla imati bar još deset primamljivih naslova, iako vrlo dinamična, uzbudljiva i zbog iskustava njenog autora, istovremeno i pripovedača, nesvakidašnja, ne bi trebalo čitati u dahu, naprotiv. Trebalo bi je čitati vrlo lagano, možda čak po datumima zapisa, kako bi čitalac mogao da se dovoljno nauživa u lepoti koju donosi - iz različitih krajeva sveta, kojih se sećamo, iako u njima nikada nismo bili, iz knjiga koje su na svim tim mestima, na bilo kojim mestima, veliki razlog za radost.

Dolce Vita na obali Save: Stanovi na ovoj lokaciji su za one koji žive svoje snove

Možete li da zamislite lepotu svakodnevice koja počinje na obali Save do koje stižete laganom šetnjom kroz jedinstvenu luksuznu pešačku zonu, a završava se ispijanjem vina na vašoj prostranoj terasi s pogledom na reku ili u vrhunskom restoranu do kog stižete peške? U istom danu ste s lakoćom obavili posao, odradili trening, uživali u kupovini novih komada garderobe najluksuznijih brendova u neposrednom komšiluku, a stigli ste i da sa decom provedete vreme u zelenilu, jer se sve što vam treba nalazi nadohvat ruke.

14. 05. 2024. u 10:00