AUTO-PUTEVI PAMETNIJI OD VOZAČA: Moravski koridor biće prvi kod nas koji će moći da "komanduje" najsavremenijim automobilima

S. Bulatović

28. 04. 2023. u 10:47

NEMOGUĆE je prekoračiti brzinu, skrenuti bez žmigavca, izaći iz svoje trake, zaleteti se u kolonu... Ovo su neke od situacija koje pametni auto-putevi neće dozvoljavati u praksi. U Srbiji će vozači ovakvu podršku kolovoza doživeti na budućem Moravskom koridoru. To je prvi pametni auto-put u Srbiji, a i svi naredni će se graditi sa istim standardom.

АУТО-ПУТЕВИ ПАМЕТНИЈИ  ОД ВОЗАЧА: Моравски коридор биће први код нас који ће моћи да командује најсавременијим аутомобилима

Foto: Shutterstock

Izmenama i dopunama Zakona o planiranju i izgradnji, kako je objasnio za "Novosti" ministar saobraćaja Goran Vesić, na predlog Ministarstva telekomunikacija i informisanja, uvedena je obaveza informaciono-telekomunikacionog opremanja novih auto-puteva. Moravski koridor je prvi koji ovu obavezu mora da ispuni.

- To znači da će svi novi auto-putevi biti pametni putevi - kaže Vesić. - Sada to imamo samo na Moravskom koridoru. U budućnosti će automobili autonomno komunicirati sa putevima. Primaće poruke nezavisno od vozača. Ako se desi udes, automatski će se smanjivati brzina. Čitaće sami znakove i neće moći da voze brže od ograničenja. Idemo u susret vremenu koje nas čeka. Tako će biti i sa punjačima za električna vozila.

Sva obaveštenja koja inače postoje na auto-putevima, na pametnim će se emitovati do pametnih automobila. S tim što će pružati i neka koja obična kola, na običnim drumovima nemaju.

- Pametna vozila na pametnim putevima će primati obaveštenje kolika je dozvoljena brzina i tome će prilagođavati kretanje - objašnjava Milan Vujanić, profesor Saobraćajnog fakulteta. - Neće moći da voze 120 na sat, a da je ograničenje 60 kilometara na sat. Neće moći da izađe iz svoje trake, ako nije uključen žmigavac. Moći će da skrene samo uz žmigavac. Ukoliko su na putu neke od situacija zbog kojih će morati da se zaustavi, vozilo će se tome prilagoditi i usporiti. Već u nekim modelima imate ugrađene senzore koji to omogućavaju. Mnogi automobili imaju uređaje za praćenje trake. Kažu da se dešava da u takvom vozilu neko i zadrema koji minut. Već ima vozila koja imaju senzor za detekciju prepreke ispred. Znači da može da uoči pešaka i vozilo ispred i izbegne sudar. To su stvari koje već postoje, ali ne postoje u svim vozilima. Zato ne možemo da očekujemo da će odmah svima da pomogne. U svetu ima oko 480 miliona automobila. Ne očekujem da će se svi oni brzo zameniti. Verujem da će se to desiti za 15 do 20 godina.

Pametni automobili već se voze srpskim drumovima, doduše još ne mogu previše da "pametuju". Rezervisani su za najkvalitetnije brendove i modele.

Ilustracija

- Svi premijum brendovi i skuplji automobili već danas poseduju bezbednosne elemente - objašnjava Milan Belin iz Srpske asocijacije uvoznika vozila. - Masovniji i jeftiniji modeli još nemaju te sisteme. Verovatno će uskoro morati da imaju i oni. Sada je to na nivou premijum linije. Kada govorimo o cenama, po mojoj proceni takvi modeli koštaju od 40.000 evra, pa naviše. Već ih ima u Srbiji, ali putevi još ne podržavaju njihove mogućnosti. Mislim da je potrebna 5G mreža i razni senzori.

Kombinacija sa softverom

MNOGO je tipova uređaja koji omogućavaju tehnologiju pametnih puteva. Stručnjaci pominju senzore brzine, akustične senzori, IP CCTV kamere, pametne semafore, sisteme za praćenje vremena i digitalnu signalizaciju. Pametni putevi su putevi opremljeni tehnološkim alatima koji omogućavaju bezbedan i efikasan transport. Oni kombinuju fizičku sa softverskom infrastrukturom.

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Pratite vesti prema vašim interesovanjima

Novosti Google News

Komentari (5)

Novi Samsung Neo QLED televizori pomeraju granice kućne zabave