ČIP UKOČIO PROIZVODNJU AUTOMOBILA: Problemi u svetskoj industriji zbog nestašice značajne komponente

E. B. TALIJAN

28. 06. 2021. u 11:22

KUPCI novih vozila u Srbiji suočavaju se sa istim problemom kao i potrošači u Evropi - na svog četvorotočkaša moraju da čekaju više meseci. Pandemija je uslovila skok tražnje čipova zbog neverovatnog rasta prodaje laptopa, mobilnih telefona i gejming konzola.

ЧИП УКОЧИО ПРОИЗВОДЊУ АУТОМОБИЛА: Проблеми у светској индустрији због несташице значајне компоненте

Arhiva

Međutim, taj minijaturni deo važna je komponenta vozila, pa je njihova nestašica izazvala zastoj u proizvodnji i pokosila čitavu automobilsku industriju, a posebno evropsku.

Milan Belin, predsednik Srpske asocijacije uvoznika vozila i delova, kaže da je pogođeno i naše tržište.

- Koliko kupci čekaju zavisi od raspoloživog lagera automobila kojim raspolaže kompanija - objašnjava Belin za "Novosti". - Neki modeli se čekaju i po tri, četiri meseca.

Petar Živković, generalni sekretar Asocijacije automobilskih novinara Srbije, navodi da su nedavno pojedini prodavci organizovali akcijski popust, a da su kupci vozila dobili rok isporuke tek krajem godine. Kako dodaje, ima i proizvođača koji prodaju automobile, ali ne garantuju kada će biti isporuka. Tržište novih vozila je oživelo u našoj zemlji, a Živković smatra da bi bilo još i više prodatih četvorotočkaša da se uvoznici ne suočavaju sa ovim problemom.

- Veliki broj njih nema dovoljno automobila na lageru a problem sa nestašicom čipova se sporo rešava - ističe Živković. - Čipovi su neophodni i za standardne sisteme, poput pokazivanja vozila koja dolaze iz mrtvog ugla, držanja automobila u jednoj traci i slično. Kupci sada hoće tzv. povezivost, odnosno da im sistem bude povezan na internet, kompatibilan sa mobilnim telefonom. Ništa od toga ne može bez čipova.

Procenjuje se da će samo automobilska industrija na globalnom nivou, zbog manjka ovih delova izgubiti oko 110 milijardi dolara. Šef IBM Džim Vajtherst je polovinom maja upozorio da bi nestašica čipova mogla da potraje i dve godine.

Belin kaže da je teško proceniti kada će doći do normalizacije stanja, ali ukazuje da je, u međuvremenu, u Nemačkoj Bosch otvorio fabriku čipova da bi nadomestili nedostatak. Očekivanja su da bi od oktobra situacija mogla da se popravi. Kako objašnjava, aktuelno stanje neće uticati na poskupljenje vozila. On navodi da se na rast cena automobila već odrazio skok cene čelika od 50 odsto na svetskim berzama. To je različito uticalo na poskupljenje vozila, u zavisnosti od proizvođača, odnosno koliki je udeo ovog materijala ugrađen u vozila.

POKREĆU SVE

U PROSEČAN automobil danas se ugrađuje između 50 i 150 čipova, a koriste se u sistemima za pomoć vozaču i navigaciji. Oni pokreću sve, od blutut veze i sistema za sprečavanje sudara, do menjača i samog motora. To znači da bez dovoljno čipova, fabrike ne mogu da izrađuju vozila. Mnogi proizvođači automobila su lane, zbog pandemije, zatvorili pogone i otkazali porudžbine čipova, ali nisu predvideli da će potražnja za četvorotočkašima tako brzo da se vrati.

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Pratite vesti prema vašim interesovanjima

Novosti Google News

Komentari (0)

UEFA U ŠOKU: Rusija se odlučuje na radikalan potez?