DA SPASU ŽIVOT ILI GASE VATRU SPREMNI SU ZA SAMO 10 MINUTA: Patrola "Novosti" sa pripadnicima helikopterske jedinice MUP Srbije

Zagorka Uskoković/ Vladan Samardžić

16. 10. 2022. u 21:00

OD trenutka kada se upali "crveni alarm" u vazduhu su za svega 10 minuta. Obučeni i posvećeni, njih 16, piloti Helikopterske jedinice Ministarstva unutrašnjih poslova Srbije sa ostalim osobljem jedinice koja broji 100 pripadnika, uvek su spremni da urade sve što je zacrtano.

ДА СПАСУ ЖИВОТ ИЛИ ГАСЕ ВАТРУ СПРЕМНИ СУ ЗА САМО 10 МИНУТА: Патрола Новости са припадницима хеликоптерске јединице МУП Србије

Foto Milena Anđela

Tu su kada je najteže - da spasavaju ljudske živote, prebacuju bolesne i povređene, gase vatrene stihije, prevoze visoke zvanice, državnike, ali i da brinu o bezbednosti naše teritorije u okolnostima aktuelne svetske krize, pa i da vrše letove u cilju ekstradicije kriminalaca.

Mala i odabrana ekipa, školovana, utrenirana, bez obzira na vremenske prilike i neprilike, danju i noću, po kiši, snegu ili magli, baš kao što je bio slučaj kada su u letačku patrolu krenuli i reporteri "Novosti". Profesionalci od glave do pete, na ponos svih građana i države Srbije, nalaze se među pet najelitnijih evropskih helikopterskih policijskih jedinica.

U moru propisa, pravila službe, iznenadnih komandi i akcija, postoji, ipak, jedno pravilo kojeg se striktno drže.

- Odluka da li će se poleteti ili ne, isključivo je na pilotu, na njegovoj proceni, jer spasilački helikopter ni u jednom trenutku ne sme da postane predmet spasavanja - poručuje, dok se spremamo da se vinemo "nebu pod oblake", u razgovoru za "Novosti", Nenad Nedić, komandant Helikopterske jedinice MUP Srbije.

Pokazuje nam naš domaćin na delu aerodroma "Nikola Tesla" u Beogradu najsavremenije letelice, ukupno 20 koliko je u floti helikopterske jedinice MUP. Letelice, ističe, bez kadra nisu praktično ništa. A, kadar i ljudstvo, po obuci i opremljenosti su u samom evropskom vrhu:

- Stručnjaci iz ove oblasti svrstavaju nas u prvih tri, odmah iza francuske Žandarmerije i nemačke savezne policije. Naša letačka posada prošla je, i prolazi mnogobrojne, najsavremenije obuke, od Norveške i Amerike, preko Španije, Nemačke, Francuske...

Ipak, ova vrhunski opremljena jedinica srpske policije suočava se sa jednim problemom - manjkom pilota. Jer, upravljati letelicom ne može svako, a iz godine u godinu, sve je, upozorava komandant Nedić, manje mladih koji su zainteresovani za ovu profesiju.

- To je sad već svetski problem. A biti pilot je prelepo zanimanje. Njegovo školovanje, inače, na svetskom nivou, košta jednu državu, u proseku, između tri i pet miliona evra. Iz nekog razloga sve se manje mladih, međutim, odlučuje za ovaj poziv - ukazuje naš sagovornik i dodaje da se ljubav prema avionima, prema ovom pozivu, neguje odmalena.

Prema rečima komandanta Nedića, letelice helikopterske jedinice MUP prevoze i srpske i svetske državnike, crkvene velikodostojnike. VIP putnici, naglašava, samo su, a tako je svuda u svetu, predsednik države, predsednik Vlade i predsednik Skupštine. Neke druge poznate ličnosti, neretko "regrutuju" i portali.

U "Erbasovom" helikopteru H 145, pre reportera "Novosti" našli su se i mnogi, javnosti znani i neznani, glumci, čak i čuveni avanturista Ber Grils koji je na Staroj planini snimao dokumentarac.

- Naši putnici bili su i šeik Muhamed bin Zajed, prvi čovek UAE, gotovo svi zvaničnici EU koji su boravili ili borave u našoj zemlji, princ Albert od Monaka... - ističe Nedić.

Na veštinu srpskih pilota nije ostao imun ni jedan od najvećih proizvođača ovih letelica na svetu - "Erbas". U letačkoj eskadrili MUP nalazi se nekoliko ovih tipova helikoptera.

- Dobili smo priznanje od ove kompanije da smo jedina jedinica na svetu koja je koristila helikopter H 145 u svim situacijama za koje je predviđen - objašnjava nam komandant Nedić.

Iz svake rečenice koje izgovara, pa i iz one, kada nas podseća na maestralno učešće u taktičkoj vežbi "Obruč 2021." U noćnim uslovima ispred Palate "Srbija", oseća se ljubav našeg sagovornika prema pozivu koji je odabrao za životno zanimanje. Onaj ko želi da postane pilot, kategoričan je Nedić, mora to da voli i da ima cilj:

- Odrastao sam u Padinskoj Skeli u čijoj blizini se nalaze dva aerodroma - vojni "Pukovnik - pilot Milenko Pavlović" Batajnica i sportski "Lisičji jarak". Gledao sam u nebo i divio se tim ljudima u čeličnim pticama. Oduvek sam želeo da letim i to sam ostvario. Voleo bih da neki novi klinci, baš kao i ja i moje kolege, zavole helikoptere, avione. Ali, moramo, svi zajedno, da poradimo na motivaciji mladih da se školuju za pilote.

Seća se naš sagovornik i da je prebacujući iz Nemačke jedan od najmodernijih helikoptera na svetu preleteo Alpe leteći, zbog oblačnosti, na čak 12.070 fita bez upotrebe kiseoničke opreme koja je neophodna da bi se "savladala" hipoksija (jedan fit, ili jedna stopa - 0,3048 metara). Za njega je letenje čast i privilegija, kaže nam dok svako od nas, po tačnom redu i pravilu, zauzima svoje mesto u helikopterima.

- Nikada neću zaboraviti letove u kojima su minuti odlučivali o nečijem životu ili smrti, pogotovu kada je reč o deci - navodi prvi čovek Helikopterske jedinice.

- Takvi trenuci vam se zauvek urežu u pamćenje. Baš kao i mnogobrojna priznanja koja sa ponosom držimo, ovde u našoj vitrini. Priznanja i zahvalnice od SPC su posebno drage, s obzirom na to da smo učestvovali i u mnogim akcijama obnove naših svetinja.

Činjenice

U floti jedinice pored "Erbasovih" H-145 i H-215 nalaze se i helikopteri "bel 212" i "bel 206", kao i "sikorski 76" i "gazela". Poseban ponos u floti helikopterske jedinice MUP Srbije je model Ka 32.

ELIZABETA, TRAMP, BRAJANT...

LETELICA "sikorski" (na slici) zauzima posebno mesto u hangaru ove jedinice. Reč je o modelu helikoptera u kojem se prevozio i bivši predsednik SAD Donald Tramp, nedavno

preminula britanska kraljica Elizabeta Druga i mnoge druge poznate ličnosti.

U istoj ovakvoj letelici nalazio se i Kobi Brajant, NBA košarkaška legenda koji je, nažalost, ispostaviće se greškom pilota, sa ćerkicom lane izgubio život.

"MATORCI" BEZ PREMCA

LETELICE "BEL 212", iako prilično dugog "staža" od četrdesetak godina, pokazale su se ovog leta tokom gašenja požara u Sloveniji, najefikasnijim.

- U akciji obuzdavanja vatrene stihije bile su superiornije od svih letelica novije generacije koje su ove godine pomagale u gašenju požara - kaže Nedić, podsećajući da su vatru lane pripadnici naše jedinice gasili i u Grčkoj, Severnoj Makedoniji, BiH...

KAO NA FILMU

ZA potrebe snimanja jedne popularne strane akcione TV serije helikopterska jedinica MUP bila je angažovana da sleti usred Beograda - tik pored Doma Narodne skupštine.

- Samo su piloti MUP Srbije obučeni za takav manevar - ponosan je komandant Nedić.

PODGORICA

VEĆINA od 16 pilota ove jedinice MUP prve "korake" načinila je u Podgorici, na tamošnjem vojnom aerodromu "Golubovci", još iz vremena zajedničke države. Tamo se kalio i naš domaćin Nenad Nedić.

Pratite nas i putem iOS i android aplikacije

Pratite vesti prema vašim interesovanjima

Novosti Google News
OVO JE ČOVEK KOJI JE U NIŠU NEUTRALISAO TONU TEŠKU AVIO-BOMBU SA 430 KG EKSPLOZIVA: To isto je radio 2011. u Kragujevcu i 2013. na Dorćolu

OVO JE ČOVEK KOJI JE U NIŠU NEUTRALISAO TONU TEŠKU AVIO-BOMBU SA 430 KG EKSPLOZIVA: To isto je radio 2011. u Kragujevcu i 2013. na Dorćolu

AKO igde postoji "vaga" za merenje snage ljudskog duha, koliko li bi na njenoj skali težila ona koju ima deminer Mihailo Marinković (48), iz Pančeva, pripadnik Sektora za vanredne situacije MUP Srbije? Koliko bi na njen tas stalo njegove odvažnosti, staloženosti, potpune koncentracije..., u trenutku dok je, minule nedelje u Nišu, sam prilazio neeksplodiranoj avio-bombi teškoj 1.000 kilograma koja nosi 430 kilograma eksploziva, zaostaloj iz NATO agresije?

27. 04. 2024. u 07:00

Komentari (0)

RUSIJA JE ZGROŽENA: Ovo je najnoviji uslov za Ruse da bi učestvovali na Igrama Pariz 2024