БОЛИДОМ ПОКОРИО ОБЕЋАНУ ЗЕМЉУ: Васо Вучуровић ушао у анале америчког аутомобилизма свих времена

Велиша Кадић

23. 05. 2021. у 09:40

ЛЕТЕО је болидом америчким пистама, хватао кривине тамо где нико није смео, дизао на ноге своје обожаваоце, китио се титулама, да би на врхунцу каријере у трци Формуле 1, 30. маја 1955. године погинуо у ланчаном судару у 57. кругу док је водио трку са 17 секунди предности испред другопласираног на трци "Индијанаполис 500".

БОЛИДОМ ПОКОРИО ОБЕЋАНУ ЗЕМЉУ: Васо Вучуровић ушао у анале америчког аутомобилизма свих времена

Фото Приватна архива

То је, нажалост, био последњи пут да седне у болид у борби за светског шампиона Инди-500.

И тог мајског дана преселио се у вечност Васо Вучуровић (36), наше горе лист, са американизованим именом и презименом Вилијам Вуковић звани Бил. Судбина је хтела да он постане први возач у историји Светског првенства Формуле 1 који је изгубио живот у трци.

Прича о његовој породици почиње са Јованом Ђуровим Вучуровићем, столарем по занимању, који је 1877. године напустио село Звечаве у Доњим Кривошијама (Црна Гора), пошао у печалбу у далеку Калифорнију, у Фрезно, и тамо постао Џон. Имао је осморо деце, а једно од њих је Вилијам (рођен 13. децембра 1918), кога су у фамилији звали Васо са надимком Бил.

КОЛИКО је јунак наше приче био "залуђен" тркама говори податак да је већ са 18 година имао прве наступе, да би годину касније у удесу доживео тежак прелом кључне кости и више ребара. Све је то преболовао и вратио се на стазу. Трагична смрт оца Јована (одузео себи живот) тешко је пала Билу и породици. Да би се извукли из беде и сиромаштва, са братом Елијем (Илијом) почиње да инвестира у свој "миџет" болид. Други светски рат га је накратко одвојио од стазе, да би потом почели да се ређају успеси на тркама Западне обале 1946/1947.

Три године касније учествује на чувеном Индију, а две године касније је чак 150 кругова провео у вођству пре него што је болид отказао приликом скретања у 192. кругу од укупно 200.

И УНУК ГИНЕ НА СТАЗИ

Билов син Бил Вуковић Јуниор и унук Бил, трећи, такође су били возачи и учествовали су у тркама на Индију. Нажалост, и његов унук губи живот на тренингу у Бејкерсфилду, у Калифорнији, у новембру 1990. - у својој 27. години. Папучица гаса остала је заглављена...

Све то му је дало мотив да успе, па је освојио два пута узастопно "Индијанаполис", 1953. и 1954. године, који је у то време био једна од трке Формуле 1. Бил Вуковић или Васо Вучуровић возио је пет трка у Формули 1 и остварио једну пол-позицију, победио на две трке и био на победничком постољу два пута.

ПОПУЛАРНОСТ Бил Вуковић окружен обожаваоцима после једне од победа у Формули 1, Фото Приватна архива

ТРАГЕДИЈА га је спречила да постане први троструки узастопни победник "Индијанаполиса 500". Наступио је у "куртис" болиду Линдзија Хопкинса, а не у свом, уз услов да рачуна на своје механичаре. Водио је у 50 од 56 кругова. У тренутку трагедије имао је 17 секунди предности у односу на ривале. Бил је био жртва у инциденту три противничка болида који су имали велики заостатак. Од силине удара Билов болид је прелетео ограду, неколико пута се окренуо у ваздуху, ударио у аутомобил, камион и џип паркиране с друге стране ограде.

Болид је захватила ватра, и то је био крај. Билов ривал Џон Макграт је после трке изјавио:

- Возио сам брже него он. Али никада нисам смео да уђем у кривину као што је то чинио Бил.

Он је живео за брзину. Имао је срце које је само себе уништило - рекао је Макгарт грцајући у сузама.

УШАО У КУЋУ СЛАВНИХ

Васо Вучуровић или Бил Вуковић је 1990. године ушао у Међународну миџет ауто-рејсинг кућу славних, годину дана касније у Међународну мотоспорт кућу славних, да би 1992. био уврштен у Америчку мото-спорт кућу славних.

Био је ожењен Естер и имао двоје деце - Била јуниора и Марлен.

НАЈБЛИЖИ Васов или Билов рођак по мушкој линији (деде су им рођена браћа), Гавро Вучуровић из Тивта, с поносом прича о братственику који је пронео славу породице, али и Кривошија одакле су им корени, чувеног устаничког краја.

Фото Приватна архива

- Остао је до сада непревазиђен. Васо је крштен у најстаријој православној цркви Свети Сава у Џексону када је имао 14 година.

Са првим такмичењима у Индијанаполису имао је проблема са возилима, па је трке губио због честих кварова. Тада се умешао Фрањо Куретић (Френк Кертис), син ковача из некадашњих Српских Моравица из Крајине у Хрватској. Био је конструктор аутомобила по наруџби. Правио их је за богаташе, глумце и оне који су имали пара. Израдио је један и за Била, са којим је почео да ређа победе - прича Гавро Вучуровић, подсетивши да су Хрвати изградили спомен-дом Куретићу пре неколико година и да се чуде како није нешто слично урађено и за Била.

- Од тада само мислим о томе. Ако бих нашао донаторе да Васу подигнемо спомен-дом на ком бисмо поставили имена предака, и људи који су нам помогли, могли бисмо рећи да смо му се одужили. Хрвати предлажу да организујемо рели вожњу од Моравица до Звечева - каже Гавро, додајући да је посетио Калифорнију 1995. поводом четрдесетогодишњице Билове смрти, обишао његову хумку као и гробове стрица и других рођака у спомен-парку Белмонт.

РОЂАК Гавро Вучуровић 1995. изнад хумке Била Вуковића, Фото Приватна архива

Славни возач Вилијам Били Вуковић нашао се у књизи Боба Гејтса Vukovich - An Inspiring Story of American Achievement, која се сматра једном од најбољих биографија неког возача трка.

Пратите нас и путем иОС и андроид апликације

Коментари (0)