ЗА ЊИХ НЕМА НЕМОГУЋЕ МИСИЈЕ: Са пилотима хеликоптерске јединице МУП Србије о задацима на које други не могу и не смеју да иду

Драгана Матовић

27. 12. 2020. у 12:00

ЗА ЊИХ НЕМА НЕМОГУЋЕ МИСИЈЕ: Са пилотима хеликоптерске јединице МУП Србије о задацима на које други не могу и не смеју да иду

Жељко Кнежевић

ОНИ иду тамо где други не могу и не смеју. Гасе пожаре, извлаче људе из набујалих река, проналазе заробљене у сметовима, хитно превозе болесне... Слећу тамо где други не могу да кроче, често ризикују своје да би спасили туђе животе. За њих готово да не постоји немогућа мисија, не бирају да ли ће задатак обавити по снегу, киши, магли, ноћу...

Да се припадници хеликоптерске јединице МУП Србије одлично сналазе у свим временским условима, по кишном дану, уверили су се и репортери "Вечерњих новости". Упркос киши, измаглици и другим неповољним условима за летење, били смо у извиђачкој мисији изнад Београда.

- Када добијемо задатак ради се процена метеоролошке ситуације, да ли је он изводљив, шта нам треба од опреме, која нам је посада неопходна - објашњава нам мајор Јовица Михаиловић, пилот и инструктор на хеликоптеру Х-145, најновијем из флоте ове јединице МУП. - Контрола лета мора да зна када полећемо, којим типом хеликоптера, са колико горива, колико људи и где иде, којом брзином и на којој висини. То је важно да бисмо знали ако се нешто догоди да пошаљу потрагу или да координирају са осталим саобраћајем. Горе је изузетно фреквентно.

Од добијања задатка посади је потребно највише пола сата да се под пуном опремом укрца у летелицу. Све им је надохват руке. У хангарима у којима се налази флота од 17 летелица, у металним ормарима налази се медицинска опрема за пружање прве помоћи, носила, дизалице...

- Често немамо времена да анализирамо ситуацију, концентрисани смо да што пре полетимо - говори мајор Михаиловић. - Зграбимо оно што нам је неопходно и идемо на место где се наша помоћ очекује.

ЖИВИ ТЕРЕТ

МЕЂУ најзахтевнијим задацима посаде је рад са дизалицом. Да би радили са "живим теретом", морају да имају педесет циклуса дизања неживог терета. Тек тад, под надзором инструктора, могу да се раде подизања људи.

- Жив човек на дизалици није шала, добро је што су правила строга - каже Михаиловић. - Подизање терета мора да уђе људима у рутину, јер није исто подизати лутку или човека.

Најсвежији пример такве акције била је прошлонедељна потрага за Милицом Мирјанић и Стефаном Русовим, који су се изгубили на подручју планине Бељанице, код Деспотовца. Сећа се Михаиловић и потраге за старијим брачним паром у току набујале Студенице, пожара на Тари и како су у време поплава у Обреновцу евакуисали трудницу која је тек ушла у девети месец.

- Осећај да сте некоме спасли живот је невероватан - док ово говори Михаиловићево лице мења израз, очи му се пуне сузама, као да поново проживљава неизвесне тренутке. - Преплави вас нека позитивна емоција и осећате се бескрајно корисно. Да сте урадили нешто прелепо. Тај осећај се тешко описује речима.

Сваки радни дан пилота хеликоптерске јединице је другачији. Не знају да ли ће их сачекати превоз болесних, гашење пожара, полицијска акција, или превоз ВИП личности.

- Председник Александар Вучић лети са нама, премијерка Ана Брнабић и министри. Нас ангажују за превоз страних државних делегација, са нама су летели и Оли Рен, Федерика Могорени, Бин Зајед - каже Ненад Недић, командант хеликоптерске јединице. - Један од последњих ВИП путника био је принц Алберт од Монака. Он има врло захтевну службу за безбедност, али када су добили податке о искуству наших посада и типу хеликоптера, инсистирали су да лети са нама.

У хангару нам је било дозвољено све да видимо, осим унутрашњост хеликоптера "сикорски", у коме се превозе ВИП личности. Једино су врата тог хеликоптера, који је купљен пре више од двадесет година, била закључана. Исти тип летелице користе папа, Доналд Трамп, краљица Елизабета... Председник Вучић, ипак, радије користи новији "ербас Х-145", јер, како су нам објаснили, има најмодернију опрему, што омогућава пилотима да слете и по смањеној видљивости и лошијим временским условима. Сви пилоти су у хеликоптерску јединицу дошли из војске. После тога су прошли најбоље обуке. Држава је била издашна, кажу, а они су били захтевни.

ИЗ ВАЗДУХА "СНИМАЈУ" ТАБЛИЦЕ

ЈЕДАН хеликоптер поседује флир систем и може са 1.000 метара да идентификује "циљ" у ХД формату и ласерски да одреди колико је далеко и где се креће. Таблице читају без проблема, а оно што људи мало знају, мери се и брзина. Хеликоптери имају и огроман светлосни фар који може да осветли аутомобил и потпуно заслепи особу, а онда трупе на земљи реагују. Обуке за овакве операције пилоти су завршавали у Норвешкој, Италији, Шпанији, САД, Немачкој. Савремена опрема омогућава прецизно мерење брзине аутомобила на путу, али несавесни возачи још не морају да брину, јер је летење хеликоптером скуп "спорт". Цена сата вожње у "Ербасовом" хеликоптеру, у ком су летели и репортери "Новости", износи 3.500 евра, док је у "суперпуми" око 5.600 евра.

- Сви смо војни пилоти који су у неком тренутку своје каријере одлучили да пређу у ову јединицу - објашњава командант Недић. - Пилоти се редовно обучавају, код нас и у иностранству. Обука није лака. Кад дођу млади пилоти са свим дозволама, потребно је још пет година да буду оперативни. Таква нам је филозофија.

До краја следеће године, у хангар ће се уселити и три нове "суперпуме", хеликоптери који спадају у вишу категорију од Х-145М, због своје носивости и могућности. Пилоти и механичари их са нестрпљењем чекају.

- Много су већи од ових које видите - каже командант Недић. - Идеја је да "пуме" замене наше најстарије хеликоптере БЕЛ-212, који имају 40 година. Њих ћемо користити за гашење пожара, а намењени су и за подршку специјалцима.

"Суперпума" ће бити једини хеликоптер у овом делу Европе који може да лети у свим условима.

- Сад летимо и кад су облаци, и ниска видљивост, и магла. Међутим, не можемо да летимо у условима када пада ледена киша или је магла која се леди - каже Недић. - "Суперпума" има опрему која обезбеђује да не долази до тог залеђивања. Техника креће у октобру следеће године на обуку, а пилоти у јануару 2022.

Хеликоптерска јединица има више ваздухоплова него "Ер Србија" авиона. Њихови хеликоптери су у цивилном регистру и могу да лете свуда по Европи. И пилоти и механичари имају цивилне дозволе. Недић поносно истиче да се по летачком саставу издвајају не на Балкану, већ у Европи.

- Што се тиче комерцијалне хеликоптерске авијације Србија је далеко престигла Аустрију, Белгију и Норвешку, једино су Француска и Немачка изнад нас - каже Недић. - Све остале државе смо престигли по квалитету. Наши хеликоптери су поуздани и безбедни.

СЕКТОР ЗА ВАНРЕДНЕ СИТУАЦИЈЕ

 

У НЕДАВНОЈ спектакуларној акцији спасавања двоје младих на Бељаници учествовало је више од 80 припадника Сектора за ванредне ситуације, ватрогасно-спасилачких јединица...

- Нисмо ни помислили да одустанемо док не пронађемо Милицу и Стефана, а на сву срећу ова потрага је успешно завршена - каже за "Новости" Лука Чаушић, в.д. помоћника начелника Сектора за ванредне ситуације. - Она је показала ефикасност садејства свих организационих јединица МУП и добре сарадње са другим институцијама и грађанима.

Од почетка године Сектор за ванредне ситуације имао је 26.867 интервенција из којих је спасена 1.331 особа.

- Постоје велике акције које су оставиле трага на свима нама у служби - каже Чаушић. - Једна од њих десила се исте године када је формиран наш сектор, а то је земљотрес у Краљеву 2009. када смо стављени пред први тест. Храбром интервенцијом чак 600 припадника ватрогасно-спасилачке јединице, који су 2012. са 137 возила данима гасили пожар на Тари, спасено је 260.000 хектара шуме. Из снежних сметова код Фекетића у фебруару 2014. спасено је више од 700 људи. Припадници ватрогасно-спасилачких јединица током поплава у Обреновцу евакуисали су око 7.450 људи и спасли око 4.700. Нама је сваки живот битан, јер смо свесни да се у том тренутку боримо за нечије мајке, децу, пријатеље...

Пратите нас и путем иОС и андроид апликације

Коментари (3)

Losmi

27.12.2020. 12:56

Helihopterska jedinica policije je dobila aparate kakve zasluzuje , uskoro dolaze i 3 Super Pume , pa mogu da se povuku iz upotrebe 40 godina stari helihopsteri Bel. Nadam se samo da ce helihopterska jedinica policije vise radi medicinski transport .

buki

27.12.2020. 13:36

Nadam se da su im plate bar trećina od plata direktora mnogih naših JP, koje niko ne sme ni da pita da li uopšte idu na radno mesto. Inače, i bez ovog teksta, svi znamo da su to junaci, a znamo kako su u Srbiji (bar do sada) junaci prolazili. Sa nekim metalnim odlikovanjem i tapšanjem po ramenu, što kaže jedan komšija, * Hvala, pa kupi šta hoćeš*. Možda se nešto i promenilo, pa ovi momci zarađuju bar za pristojan život, ili je i dalje u modi odlikovanja junacima, a pare deliocima odlikovanja.

Goran

27.12.2020. 15:07

Pa to im je posao i verovatno ga vole da nije tako bili bi možda pekari, stolari ili možda ko moj brat rudar 5 dana u nedelji pod zemljom glava u torbi za 45 hiljada pre pandemije imao je 60+ al se neko pametan setio da ih stavi na minimalac i neki dinar preko im rudnik uplati a rade punom parom ne staju...