ЕКСПРЕС: Шолаков балон пред пуцањем

Новости онлине

21. 05. 2021. у 16:31

ВЕРОВАТНО сте некада чули за енглески термин „bubble“ и страх који он изазива када се употреби у економским односима.

ЕКСПРЕС: Шолаков балон пред пуцањем

Архива

Балон или мехур је вероватно феномен од кога страхује сваки амерички председник, ако га та пошаст задеси у време његовог мандата. У историји било их је неколико од којих су неки били велики попут оног из 1929. године који је довео до слома берзе или оног последњег из 2008. године који је донео пропаст банкарског система у САД и натерао државу да се први пут директно умеша и новцем пореских обвезника спасава велике банке.

Лаички гледано, „bubble“ или мехур је, као што му и етимологија говори, заправо надувавање, у економском свету надувавање вредности које није засновано на реалности. Основно обележје оваквих феномена јесте да они најчешће нису случајни, већ да су индукована појава, значи осмишљена. И друга карактеристика је њихова у суштини преварна природа, односно намера да се преварним радњама неко имовински оштети.

Готово да не прође дан да телевизије и портали Н1 и Нова, ударне јединице пословне, медијске и политичке хоботнице назване „Јунајтед група“, не обаспу своју публику, као и целокупну српску јавност, новим кукумавкама о својим проблемима и „проблемима“, константно се представљајући као жртве некакве жестоке борбе за медијске и остале угрожене слободе, при чему су им главна мета главни конкурент на телекомуникационом тржишту, компанија „Телеком Србија“, али и сама држава Србија.

Ништа није даље од истине. Нити су Н1 и остали борци за слободу, нити их ико угрожава, осим што су последњих пар година напокон добили истинског тржишног конкурента у оснаженом „Телекому“, после дугогодишње пословне пасивности овог државног гиганта.

Говорећи директним српским језиком, ови медијски портпароли Драгана Шолака, првог човека „Јунајтед групе“, брутално лажу, манипулишу, обмањују и домаћу и инострану јавност, посебно западну, у заштити пословних и политичких интереса својих власника. Посебно треба нагласити обману стране јавности јер је она директно срачуната и на обмањивање инвеститора који су на директан или индиректан начин уложили капитал у овај пословни подухват. Интереси им заиста јесу озбиљно угрожени, али искључиво због Шолаковог недомаћинског пословања, због низа ризичних потеза које је повлачио, због бахатости и осионости стечених због предуго времена када је просто могао да ради шта хоће!

Овај најбогатији Србин лично „тежак“ најмање 1,3 милијарде евра, поносни власник мултимилионске виле на Женевском језеру, голф терена и приватних авиона, са империјом чија су званична седишта у Амстердаму и Луксембургу, а незванична по егзотичним офшор дестинацијама широм света, од Британских девичанских острва, острва Ман... – човек је у озбиљном проблему. Као што ће се показати и доказати у овој првој озбиљној анализи пословања „Јунајтед групе“, коју „Експрес“ ексклузивно објављује, Шолаков балон је пред пуцањем. Готов је. И онда понашање његових медија у Србији постаје много јасније.

Када се вратимо уназад, на период 2014. до 2018. године, када је велики амерички инвестициони фонд ККР био већински власник „Јунајтед групе“, треба се запитати који су били разлози због којих је ККР тада одлучио да прода већински пакет америчкој инвестиционој групи средње величине „БЦ Партнерс“.

Током периода у којем је ККР био власник, а који покрива нешто више од четири године, финансијски показатељи компаније и стање на тржишту били су стабилни. Органски раст већине компанија у склопу УГ још увек је висок (мада показују прве знаке слабљења), задуженост је под контролом, а политичка клима у земљама у којима „Група“ послује још увек је прихватљива и у складу с амбицијама власника.

Међутим, само месец дана након објаве „Јунајтед групе“ почетком 2018. да је спремна да уложи више од 300 милиона евра у операције у региону, ККР наслућује завршетак „златне фазе“ развоја „Групе“ и с непогрешивом прецизношћу одређује тренутак продаје свог већинског удела. До лета 2018. све је већ било завршено. „БЦ Партнерс“ објављује аквизицију УГ, те је данас овај фонд у власништву 56 одсто акција „Групе2, менаџмент односно управа има 41,6 одсто, а Европска банка за обнову и развој (ЕБРД) 2,4 процента.

С друге стране, „БЦ Партнерс“ не представља инвеститора који може да подржи неконтролисане апетите мањинског власника Драгана Шолака. Овај фонд је куповином УГ суштински купио пројекцију раста и обећање које се показало неодрживим већ при првом пресеку стања, крајем 2018. године. Стопе раста, које уобичајено представљају главни генератор будуће вредности, биле су испод очекиваних и планираних и такав негативан тренд настављају до данас!

У 2020. приходи чланица „Јунајтед групе“ показују крајње скромне резултате: СББ и „Телемах БиХ“ су на 0% раста, „Телемах Црна Гора“ на -6%, „Јунајтед медија“ на -5%, док једину светлу тачку представља „Телемах Словенија“ са позитивних 5% раста прихода. Није излишно напоменути да су и овакве бројке вештачки одржаване на вишем нивоу континуалним повећањем цена услуга када год и где год је то било могуће, односно на платежно моћнијим тржиштима попут Словеније и Хрватске.

Ситуација највише забрињава у компанији „Јунајтед медија“, власнику између осталих Н1 и Нове, као и Спорт клуба, јер резултати, осим што падају другу годину заредом, још не рефлектују велике губитке корисника које је ова компанија имала у Словенији, Хрватској, БиХ и Северној Македонији, а који ће се видети у наредним извештајима инвеститорима.

А и губици су огромни: током 2020. године „Јунајтед група“ је изгубила 300.000 корисника у Словенији јер су сарадњу са њом отказала чак три оператора због постављања нереалних услова продужетка сарадње. Из истих разлога, у Босни и Херцеговини је „Јунајтед група“ остала без 280.000 корисника, док је у Северној Македонији оператор А1 отказао сарадњу од 1. марта 2021. чиме је „Група“ изгубила 131.000 корисника у овој земљи. Очекује се да ће ове године драстично смањење броја корисника бити настављено, и то у Хрватској, с обзиром на одлуку оператора А1 да избаци канале „Јунајтед медије“ из понуде, што би по најавама требало да уради и „Хрватски Телеком“.

Ни са профитабилношћу ситуација није много боља. Заправо, ЕБИТДА показује још лошији тренд: СББ +1%, „Телемах БиХ“ -14%, „Телемах ЦГ“ -22%, „Јунајтед медија“ -7%. Поново светла тачка је „Телемах Словенија“ са +8% раста.

Због овако негативних трендова, „Јунајтед група“ спроводи стратегију редукције трошкова: смањује инвестиције у ширење и модернизацију капацитета и постојећих операција како би одржала привид здравог пословања, које се огледа у позитивном развоју прилива новца и профитабилности (фрее цасх флоw), као и могућности отплате изузетно високих камата.

Да би ублажила ефекте успоравања органског раста, „Јунајтед група“ улази у нови циклус бесомучне трке за новим аквизицијама. На тај начин покушава да убеди своје инвеститоре да је још увек способна да генерише адекватан раст. Ова стратегија сама по себи није упитна јер се у телекомуникационој и медијској индустрији очекује константна консолидација, али приликом сагледавања стања треба имати у виду два кључна аспекта: цене које се плаћају морају бити реалне, тржишно прихватљиве, а степен и цене задуживања морају да се држе под контролом.

Анализа финансијских извештаја говори да „Јунајтед група“ губи битку у оба ова аспекта. И мада су неке од аквизиција биле разумљиве и у складу са очекиваним трендовима у индустрији, велики део аквизиција извршен је по нереално високим ценама, док се за неке поставља питање како и да ли се уопште уклапају у постојећи портфолио „Групе“.

Куповина „Хрватског Теле2“ за 196 милиона евра, компаније која је више од десет година покушавала да нађе купца, по анализи већине стручњака и аналитичара преплаћена је бар за 100 милиона евра.

Слично је са „Нова Броадкастинг групом“ из Бугарске, коју је „Јунајтед група“ купила за читавих 290 милиона евра, док је ову исту НБГ само 18 месеци пре тога „Адванс медија група“ купила од „Модерн Тајмс групе“ за 185 милиона евра. Просто је немогуће да је реална вредност НБГ-а за само годину и по нарасла за више од 100 милиона евра. Дакле, Шолак је опет преплатио аквизицију.

Занимљиви су и примери још неких куповина: фирма „Дан Граф“, издавач нискотиражног дневног листа „Данас“ у Србији, купљена је за 1,5 милиона евра; „Вестник Телеграф“ из Бугарске за 6,8 милиона евра; „Дајрект медија“ из Србије за 107 милиона евра (а не за 52 милиона, као што су писали медији у Србији); преосталих 49 одсто власништва над „Гранд продукцијом“ за баснословних 21,4 милиона евра, а ту је још сијасет малих и наоко безначајних аквизиција. Најновије је да у Србији, где су тиражи и приходи штампаних медија у деценијском незаустављивом паду, „Јунајтед медија“ хоће да покрене таблоид „Нова“, што се пословном логиком не може оправдати, већ само политичком, с обзиром на то да улазимо у предизборну годину и опозицији је потребна додатна медијска подршка, а Шолаку ново средство медијске принуде и рекетирања.

Једини логичан закључак оваквих инвестиција је да власници „Групе“ по сваку цену желе да задрже свој политички утицај, јачајући власништво над медијима у свакој од земаља у којој послују. Јер медијска моћ омогућава политички притисак, који иде чак и до нивоа уцењивања, као што је недавно био случај у Бугарској, где су представници телекомуникационог оператора „Виваком“ у власништву „Јунајтед групе“ покушали да уцене бугарског премијера Бојка Борисова да промени регулаторну одлуку о додели 5Г спектра или ће се сви медији у власништву „Групе“ устремити против њега у изборној кампањи.

Овако безумни потези могу се једино објаснити губитком политичког утицаја власника УГ, који је до пре пар година био неупитан, што због глобално моћног ККР-а, што због личне повезаности власника са локалним политичким властима. Зато је видно и заоштравање односа „Јунајтед групе“ са властима у Бугарској, Србији, Хрватској и Словенији. Као модел пословања, у свим овим земљама медији у власништву „Групе“ називају себе независним и јединим непристрасним изворима информација, док у стварности раде у интересу пословних амбиција својих власника – „Јунајтед групе“ и Драгана Шолака!

(Експрес.нет)

Пратите нас и путем иОС и андроид апликације

Коментари (0)