ИНТЕРВЈУ Томислав Момировић: Пројекат "Јадар" мора да прође још 17 провера

Данијела Милинковић

05. 12. 2021. у 09:00

НЕМА сумње да смо, за разлику од великог броја држава, које и дан-данас тумарају у условима корона-кризе, успели да економију сачувамо и унапредимо. Пандемија нас је затекла у јеку инвестиционог бума, са започетим многобројним важним пројектима изградње путева и пруга, успешно смо спровели финансијску консолидацију. И не само то, први смо набавили медицинску опрему, вакцине практично свих произвођача. То су резултати који ће остати уписани у историји и о којима ће, убеђен сам, људи позитивно судити.

ИНТЕРВЈУ Томислав Момировић: Пројекат Јадар мора да прође још 17 провера

Фото Н. Скендерија

Овако министар грађевине, саобраћаја и инфраструктуре Томислав Момировић, у интервјуу за "Новости", објашњава привредни, а поготово грађевински бум у Србији, док су економије многих држава жестоко погођене пандемијом ковида 19.

* Шта је по вашем мишљењу тренутно најважнији грађевински пројекат у земљи?

- Има их заиста много. Инвестирамо у 10 ауто--путева, у више од 1.200 километара брзих саобраћајница. Градимо најбржу пругу у југоисточној Европи, између Београда и Новог Сада, а ауто-пут "Милош Велики" биће најмодернији у овом делу Европе. Ту су и "Моравски коридор" и "Фрушкогорски коридор", на којем ћемо пробити тунел Иришки венац, најдужи у Србији. Градимо велики број обилазница, око Чачка, Ужица, Горњег Милановца, Пожеге, Свилајнца... То нису само велики саобраћајни пројекти који ће допринети развоју ових градова, него су и велики еколошки пројекти јер битно утичу на аерозагађење у овим местима. Да не говорим о водној привреди у коју ћемо уложити више од 500 милиона евра, о инвестицијама у аеродроме. Захваљујући концесионару "Никола Тесла" у Београду, постаће регионални центар југоисточне Европе, реконструисаћемо аеродром у Нишу, додатно оснажити аеродром "Морава". Обим инвестиција које је покренуо председник Вучић и које данас спроводимо незабележен је у историји ове земље.

* Може ли се уопште говорити о напретку, када се барата податком да чак 70 одсто земље нема канализацију и мрежу отпадних вода?

- Ови подаци су блиски реалном стању и поражавајући су. Нажалост, ми у тим околностима живимо више од 60 година. Председник Вучић је донео одлуку да морамо да спроведемо инвестиције у овој области, да коначно изградимо елементарну еколошку инфраструктуру - канализациону, колекторску и постројења за пречишћавање отпадних вода.

* Да ли то може решити акција "Чиста Србија" коју сте пре неколико месеци започели?

- Циљ нам је да 80 одсто локалних самоуправа у наредних пет година добије сређену канализациону инфраструктуру и постројења за пречишћавање отпадних вода. Уложићемо четири милијарде евра и изградићемо око 6.000 километара канализационе и колекторске мреже и више стотина постројења за пречишћавање отпадних вода. Нема живота без природе и ми смо дужни да ове пројекте спроведемо. Да будем и потпуно искрен и личан, џаба нам ауто-путеви и брзе пруге и све друге инвестиције, ако земљу не оставимо чистом за нашу децу.

* Подржавате ли ви лично пројекат "Јадар"?

- Ово је озбиљно питање за нашу земљу и било би неозбиљно да заузимам било какав став пре него што се заврши студија о процени утицаја на животну средину. Влада неће урадити ништа без завршетка те студије, а осим тога, још 17 институција треба да се изјасни о том пројекту. И онда ће грађани пред собом имати све релевантне податке. Одлуке нећемо доносити без грађана, којима ћемо показати све бенефите и ризике.

* И шта су предности, а шта мане?

- Постоји велико питање политизације случаја "Рио Тинто". Председник Вучић је предочио грађанима праву истину, да су сви акти који су створили обавезу по питању истраживања и експлоатације донети пре 2012. Тај пројекат има велике економске бенефите, ако се реализује просечна плата у лозничком крају ће бити већа од 1.500 евра, вероватно би у овом граду у наредних 10 година био отворен и универзитет, доселио би се велики број младих... Тачно је да пројекат има и одређене еколошке ризике и ми од њих не бежимо. Министарство на чијем челу сам је издало предуслове како би била урађена студија о процени утицаја на животну средину. Ми смо свесни ризика, они постоје, али катаклизмичне најаве какве се могу чути су потпуно непримерене и одударају од реалности.

* Како гледате на протесте против овог пројекта?

- Пред нашим очима се дешава један потпуно авантуристички настројен протест, који је добио изузетно радикалне и антиевропске елементе. Свако блокирање путева је акт насиља и ограничавање слободе људима који желе да прођу њима, а блокада међународног Коридора 10 је удар на кредибилитет државе. Јер, ми смо имали обавезу да те коридоре држимо отвореним и за време бомбардовања и најстрашнијих санкција. А сад имамо ситуацију да група људи блокира коридор који је можда и један од најважнијих у Европи. Ни 5. октобра, када је милион људи изашло на улице, није био блокиран Коридор 10. То су велики изазови за нашу земљу, али нећемо дозволити политичку нестабилност, нећемо подлећи провокацијама. Јер, овде је очигледан утицај споља како би се утицало на политичке процесе у земљи.

* Постоје и грађани које не занима политичка димензија ових протеста и који су једноставно забринути за своју и будућност своје деце. Шта бисте њима поручили?

- Наравно да су еколошка питања озбиљна, и тако им и приступамо. Већ сам рекао да су започете инвестиције од укупно четири милијарде евра у канализациону инфраструктуру, колекторску и постројења за пречишћавање отпадних вода. То више нису обећања, ми смо већ сада кренули на више од 15 локација у 13 локалних самоуправа да градимо ту инфраструктуру. Ту ствари морамо радикално да променимо набоље и да наш еколошки стандард подигнемо на ниво земаља Западне Европе. Данас имамо ситуацију која није сјајна, и ми од тога не бежимо, не гурамо тај проблем под тепих као што је рађено протеклих 60 година.

* Поједина истраживања показују да је овим темпом за окончање легализације потребно 40 година. Тренутни рок да се посао заврши је 2023. година. Како мислите то да испуните?

- Не бих рекао да је то нерешив проблем, прешли смо пут који није мали. Закон из 2015. је добар и по њему смо успели да озаконимо више од 25 одсто нелегалних објеката. Решили смо око 350.000 случајева, остало је нешто мање од два милиона. Помно пратимо ситуацију и адекватно ћемо законски интервенисати како бисмо убрзали тај процес. Позивам грађане да искористе могућност и по овом закону озаконе своје објекте, тиме ће подићи вредност својој имовини, а држави помоћи да реши овај проблем.

Фото Н. Скендерија

* Пројекат изградње аеродрома у Требињу, наишао је на критике у региону, посебно у Хрватској, где су га тамошњи медији представили чак и као потенцијална војна претња. Откуд, по вама, такве реакције?

- То што данас имамо моћну војску не значи да смо војна претња било коме. Нема сумње да сви потези који иду у правцу јачања наше економије и политичке структуре наилазе на одијум у појединим земљама региона. Основ наше политике је "Отворени Балкан", желимо да се и друге земље из окружења економски подигну, да убрзамо промет људи и робе, да не стоје граничне баријере међу нама. Наш циљ је само јачање економије, аеродром у Требињу ће без сумње допринети томе.

* Какав резултат СНС очекујете на следећим изборима? Хоћете ли остати на министарској позицији?

- Објективна истраживања показују огромну подршку грађана коју пре свега има председник Вучић. Не потцењујемо изборе и ривале и озбиљно ћемо им приступити, покушаћемо да афирмишемо наше вредности, да покажемо шта је све урађено и да с правом тражимо још један мандат да водимо земљу, јер сматрам да смо то веома успешно радили у претходном периоду. Када је реч о мојој личној позицији, не оптерећујем се тиме. Битно је да политика коју персонализује и спроводи председник и даље остане на челу ове државе.

НЕЋУ БИТИ У ПРЕЉИНИ НА ДОЧЕКУ

* ПРЕДСЕДНИК Вучић је пре неколико дана рекао да ћете Нову годину дочекати у Прељини ако до тад не буде готова деоница ауто-пута од овог места до Паковраћа. И - где ћете бити за дочек?

- Од када сам постао министар, практично нисам имао много слободних дана, и славу сам чекао радно, сваки рођендан деце, а и прошлу годину сам прославио на терену. Не жалим се, привилегија је да можеш да радиш за своју државу и њене грађане. Тако ће бити и за ову Нову годину, али сам уверен да је нећу чекати на Прељини јер сам сигуран да ћемо деоницу завршити до краја децембра. Морамо и можемо то, без обзира на то што нас време не служи.

НЕ ОЧЕКУЈЕМ ПОДРШКУ НА МРЕЖАМА

* ЗБОГ неких гафова искусили сте "топлог зеца" кроз који политичари често пролазе на друштвеним мрежама. Како све то доживљавате?

- Споран је био снимак на којем сам нешто слободније причао, не са радницима, већ са шефовима који су себи дали за право да пролонгирају рокове, а са инвестицијама Владе и новцем грађана нема шале. Од друштвених мрежа нисам ни очекивао подршку и разумевање, па ме оркестрирани напади не изненађују. Оно о чему ће грађани судити су резултати, а не коментари на мрежама. Наравно, грађани имају право да коментаришу, нарочито нас јавне функционере. Не бежим од критика, грешке су нормалан део сваког посла. Али боље је радити и грешити него не радити ништа, односно вратити се у време кад се није градио ниједан километар пута.

Пратите нас и путем иОС и андроид апликације

Pratite vesti prema vašim interesovanjima

Novosti Google News
ШТА ЈЕ РУСКИ ПЛАН “Н”: Украјина би могла да остане без неколико важних области уколико Москва успе (ВИДЕО)

ШТА ЈЕ РУСКИ ПЛАН “Н”: Украјина би могла да остане без неколико важних области уколико Москва успе (ВИДЕО)

ЊИХОВ примарни циљ је заштита руских пограничних региона, као што је Белгород, али секундарни циљеви су заузимање Харкова, Сумија и Дњепропетровска.

26. 04. 2024. у 20:00

ТЕШКЕ ВЕСТИ ИЗ ВАШИНГТОНА СТИГЛЕ У КИЈЕВ: Нема више патриота за Украјину

ТЕШКЕ ВЕСТИ ИЗ ВАШИНГТОНА СТИГЛЕ У КИЈЕВ: Нема више "патриота" за Украјину

ВАШИНГТОН још нема бесплатне системе противваздушне одбране "патриот" који би могли да буду пребачени у Украјину, произилази из интервјуа са америчким саветником за националну безбедност Џејком Саливаном за МСНБЦ.

26. 04. 2024. у 19:17

Коментари (1)

И МИ КРЕЋЕМО ПУТ ГРЧКЕ Прво оглашавање Николине жене: Деца знају све, морамо бити храбри