РЕДНИ БРОЈ НА ЛИСТИЋУ БЕЗ ЖРЕБА: Договор из дијалога преточен у три закона, новина око избора шефа државе

С. Ровчанин Томковић

26. 11. 2021. у 09:23

ПОЗИЦИЈА кандидата на гласачком листићу током избора за председника Србије неће се више одређивати жребом. Уместо извлачења бројева из бубња, важиће правило да ће се број добијати према редоследу проглашења изборне листе, што се већ примењује приликом гласања за посланике и одборнике.

РЕДНИ БРОЈ НА ЛИСТИЋУ БЕЗ ЖРЕБА: Договор из дијалога преточен у три закона, новина око избора шефа државе

Фото И. Маринковић

Ово је само једна од новина предвиђена Нацртом закона о избору председника, а тај акт део је пакета у којем су и прописи о избору народних посланика и локалним изборима, а који је припремило Министарство државне управе и локалне самоуправе. Практично, сада је у законске текстове преточено све што је договорено у међустраначком дијалогу власти и опозиције о побољшању изборних услова.

Уколико одредба о укидању жреба буде усвојена, то би учесницима на изборима 3. априла омогућило да "гађају" исте редне бројеве и на гласачким листићима са именима кандидата за председника и на онима с називом листе за нови сазив Скупштине Србије и онима за београдски парламент. Све то под условом да истовремено предају неопходну документацију за све изборе, и да папири буду валидни.

Новина је и да се у сва три закона мења одредба која предвиђа да право гласа могу имати само пословно способни држављани.

- Према предложеном решењу, изборно право има и пунолетна особа која је делимично пословно способна ако суд није изричито утврдио да је неспособна да врши изборно право. На тај начин, делимично лишење пословне способности, само по себи, не доводи до губитка изборног права. Тако се уклањају сва ограничења изборног права по основу интелектуалних тешкоћа и психосоцијалног инвалидитета и српско законодавство се усклађује са циљевима Конвенције УН о правима особа са инвалидитетом - наводи се у образложењу.

У нацрте је "убачено" и да ће се број чланова Републичке изборне комисије повећети за шест и да ће у том телу бити и ванпарламентарне странке, а више места ће бити и у бирачким одборима. Такође, предвиђено је да се на наредним изборима строго води рачуна о томе да ли се број листића у кутији "поклапа" са бројем гласача, као и да ли је стање идентично са записником. Уколико грешке буду теже и не могу да се исправе одмах, како предвиђа нацрт закона, може се поновити гласање на бирачком месту. Осим обавезне контроле записника бирачког одбора, уводи се могућност да неко из опозиционих изборних листа тражи насумичну проверу пет одсто бирачких места на територији општине или града.

Уводи се и институт одрицања од мандата, што значи да кандидат, пре него што РИК донесе решење о расподели места у парламенту, може да достави оверену неопозиву писмену изјаву да се одриче мандата народног посланика, а добија га први следећи са листе. Ако се посланик повуче током рада сазива, РИК има рок до седам дана да попуни његово место.

Предвиђено је и да се број потписа за кандидатуру мањинске изборне листе смањи са 10.000 на 5.000. На локалном нивоу, најмањи број парафа је 200, а максималан 3.000, у зависности од броја бирача, а мањинске партије треба да доставе упола мање.

Око свих предложених законских решења отворена је јавна расправа до 13. децембра, после чега ће се знати шта ће остати у коначном тексту.

МОГУЋНОСТ ЖАЛБЕ У 25 СУДОВА

РОК за одлуку Управног суда о евентуалној изборној неправилности је 48 часова од пријема жалбе са списима предмета. Када је реч о локалним изборима, преношењем надлежности са једног Управног суда са три подручна одељења - на 25 виших судова, заштита изборног права требало би да буде ефикаснија. Нацртом закона о локалним изборима предвиђено је и да они могу бити расписани најраније 120 дана пре истека мандата одборника.

Пратите нас и путем иОС и андроид апликације

Коментари (0)