ИНТЕРВЈУ Томислав Момировић: До краја 2021. возиће се у шест трака до Пожеге

З. Радовић

06. 01. 2021. у 07:20

ИНТЕРВЈУ Томислав Момировић: До краја 2021. возиће се у шест трака до Пожеге

Томислав Момировић

ПРВА нова деоница на српским коридорима којом ћемо се провозати до краја ове године биће део ауто-пута "Милош Велики" од Прељине до Пожеге. То је деоница коју сам прво посетио када сам постао министар и очекујем да ће бити прва коју ћемо званично пустити грађанима и привреди на коришћење.

То у разговору, за "Новости", открива министар грађевинарства Томислав Момировић и истиче да овај пут има велики значај за повезивање Србије и региона, јер представља наставак Коридора 11, ка граници са Црном Гором, али је и део будућег ауто-пута Београд - Сарајево, пошто од Пожеге преостаје да се изгради још око 60 километара до границе са БиХ.

* Има још доста посла, а велики изазов представља и изградња тунела на овој траси?

- Најдужи тунели у Србији, Лаз и Муњино брдо, мостови и вијадукти су права мала грађевинска чуда. Грађани морају да буду свесни огромног посла који је држава започела, обезбедила средства и ангажовала најбоље светске компаније. На тој деоници ангажована је компанија China Communications Construction Company. То је један веома комплексан и тежак пројекат.

* Који је приоритетни коридор међу онима који ће тек бити започети?

- У овом тренутку, за ову кризну годину, приоритетни су нам сви пројекти који се реализују, брза пруга Београд - Нови Сад, обилазница око Београда, Рума - Шабац - Лозница, станови за припаднике сектора безбедности. Важни су нам сви започети послови, али и они које ћемо градити у 2021. Њихове размере су огромне и због тога сам своје прве дане и месеце рада на позицији министра посветио провери и сондирању свих актуелних пројеката. Посетио сам сва градилишта за ова два месеца, не у циљу њихове промоције као стратешки важних, већ ради контроле свих учесника како бих им дао до знања да застоја не сме бити. У Војводини бих издвојио пројекат брзе саобраћајнице од Бачког Брега, преко Сомбора, Куле, Врбаса, Новог Бечеја и Кикинде до Накова, све до румунске границе. Ту је и изградња Фрушкогорског коридора, од Новог Сада до Руме, као и, надамо се, почетак реализације "ауто-пута мира" од Ниша ка Приштини.

Томислав Момировић

* Председник Вучић је рекао да постоје проблеми на градилишту брзе пруге од Старе Пазове до Новог Сада. Који су то проблеми?

- Председник Вучић се укључио са јасном поруком свим нашим партнерима да нема одуговлачења, јер је у питању наш национални пројекат у који смо ушли са пријатељским и кооперативним ставом. Председник је био веома јасан, овде је држава послодавац и немамо времена за губљење. Жао ми је што се у једном тренутку реторика заоштрила, али уверавам грађане да ми чинимо све да заштитимо интерес грађана Србије и народне паре, којима се све то плаћа. Тај период је сад иза нас. Обишао сам радове пре неколико дана, све деонице напредују одличном брзином и очекујем брзу реализацију деонице од Београда до Новог Сада, до краја ове године.

- Одакле ћемо набавити возове за брзу пругу, и када?

- Одлука ће бити донесена после међународног тендера, транспарентно и у пуном интересу грађана Србије. Руководићемо се квалитетом и ценом.

* Да ли ће бити усвојен предлог ЈП "Путеви Србије" о поскупљењу путарине у 2021. и када би то могло бити?

- Неће бити поскупљења путарине у 2021. Иза нас је тешка година, "Путевима Србије" је опао приход, јер због пандемије није било протока саобраћаја као претходних година, али не можемо дозволити да се тај терет прелије на грађане Србије. Драстичан пад протока путника уследио је у првој половини 2020. године, када је проглашење пандемије десетковало промет свих видова саобраћаја, не само домаћег него и међународног путничког саобраћаја. Глобална криза изазвана вирусом корона је незамисливих размера, а међу делатностима које су највише погођене, свакако је саобраћај.

* Држава је откупила део "Ер Србије" и сада има 82 одсто у овој компанији. Да ли то значи да се "Етихад" потпуно повлачи из Србије?

- Докапитализација "Ер Србије" је наша обавеза према будућности наше земље. У ово време кризе и пандемије, Влада Србије је одлучила да никога не остави на улици и да не дозволи да фирме пропадају. На темељима фискалне консолидације, обезбедили смо средства за докапитализацију нашег националног авио-превозника и добили дозволу ЕУ за ту трансакцију. Одговорно и транспарентно смо ушли у процес, јер је то наша стратешка одлука. Не заборавите колико је важна била улога "Ер Србије" у прихвату хуманитарне помоћи током пандемије, а у неким нормалним временима, колики су ослонац домаћег туризма. Шта мислите колико су заслужни што је Београд постао регионални хаб, па се и угледни "Ванси" одлучио за концесију над београдским аеродромом. Што се тиче будућности компаније, Влада Србије ће учинити све што је неопходно да сачува стабилност и оперативност нашег националног авио-превозника.

РЕШЕЊЕ ЗА ИБАРСКУ МАГИСТРАЛУ

* ДА ли подржавате идеју да се и на магистралним путевима, пре свега на Ибарској магистрали, уведе наплата путарине за камионе?

- Ова магистрала позната је као једна од најкритичнијих и најопаснијих тачака на српским путевима, где се одвија саобраћај високог интензитета. Називају је и "магистралом смрти", због великог броја саобраћајних незгода. Пуштање у промет Коридора 11 није, како смо очекивали, смањило интензитет саобраћаја, јер тешка теретна возила избегавају плаћање путарине. Свакако морамо пронаћи решење и потпуно растеретити магистралу и тако је учинити безбедном за све учеснике у саобраћају.

ОЗАКОЊЕЊЕ "ШКРИПИ" НА ЛОКАЛУ

* ПОСТУПАК озакоњења се одвија споро. Како планирате да га убрзате?

- Мислим да тренутно имамо више од два милиона нелегализованих објеката у Србији. Нисам министар који олако обећава било шта, нарочито када је у питању овако гломазан проблем, наслеђен, стваран деценијама, од којег су све власти прале руке или давале обећања. Бивша министарка овог ресора је урадила велики посао и очигледно је да "шкрипи" у локалним самоуправама, које споро решавају те случајеве. Реформа јавне управе је процес који је и започела ова власт, али мислим да смо сви свесни колико је то дуг и свеобухватан процес. Свакако ћемо у блиској будућности повући потезе који ће убрзати овај процес легализације.

Пратите нас и путем иОС и андроид апликације

Коментари (2)

Goran

07.01.2021. 01:06

Savet. Na ibarsku magistralu stavite znak za maksimalnu težinu kamiona, na primer 5t. I znak do tog znaka da su kazne 1000 -5000 evra. Pa će se sve promeniti. Država će imati razlog da ubire laku lovu za kazne i s tim novcem unaprede ibarsku a onda će i vlasnici kamiona morati da idu na autoputeve predviđene za to. Mislim da je tako u svim normalnim državama svakako.