СТИЖЕ СПАС ОД НАСРТЉИВИХ ПРОДАВАЦА: Нови Закон о заштити потрошача ускорои пред посланицима

Е. Б. Талијан

26. 06. 2021. у 11:01

НОВИ Закон о заштити потрошача, чије се усвајање најављује од 2019. године, могао би ускоро да се нађе и пред посланицима.

СТИЖЕ СПАС ОД НАСРТЉИВИХ ПРОДАВАЦА: Нови Закон о заштити потрошача ускорои пред посланицима

Фото shutterstock

Влада Србије усвојила је предлог тог акта, који грађани дуго ишчекују у нади да ће лакше моћи да остварују своја права.

Једна од најважнијих промена је што ће незадовољни купци имати могућност да брзо и ефикасно реше проблем у бесплатном вансудском поступку. Предвиђено је и увођење регистра "Не зови", који ће спречити насртљиве трговце да путем телефона промовишу и продају робу и услуге грађанима који то не желе. За потрашаче више неће бити изненађења због висине рачуна, на пример, за поправку неког кућног апарата. Трговац ће имати обавезу да направи прорачун са спецификацијом и прибави писану сагласност купца за пружање услуге, чија је вредност већа од 5.000 динара.

Министарка трговине, Татјана Матић, истиче да ће нова законска решења значајно допринети безбедној трговини и даљем јачању потрошачких права у нашој земљи, а тиме и економском развоју. У Националној организацији потрошача Србије (НОПС) подржавају ова решења, али су опрезни и истичу да ће сачакати да виде колико ће бити ефикасна примена тих прописа у пракси када закон ступи на снагу.

Новим актом предвиђено је да ће се рад тела за вансудско решавање спорова, који потрошачима треба да обезбеди брзо задовољење правде, финансирати из буџета. Поступак је бесплатан за обе стране. Трговци имају обавезу да учествују, а уколико то не учине, мораће да плате казну по прекршајном налогу.

Фото: Depositphotos

Грађани ће имати могућност да се реше трговаца који упорно зову и остављају поруке промовишући своје производе и услуге. Они који не желе да примају позиве уписиваће своје телефонске бројеве у регистар "Не зови". У тој ситуацији продавац ће прекршајно одговарати уколико путем телефона буде контактирао са потрошачем.

Према речима Никице Јовановића из НОПС, нови закон је требало много раније усвојити, а то је одлагано од 2019. године.

- Решења су добра и подржавамо их, али сачекаћемо да видимо да ли ћемо имати ефикасан систем примене тих норми, што је најважније - истиче Јовановићева. - И сада имамо ситуацију да је нешто прописано, али се не спроводи. На пример, нема задовољавајућих резултата по питању санкционисања трговаца који обављају непоштену пословну праксу.

Она истиче да је добро што ће нови акт омогућити издавање прекршајних налога, што је НОПС годинама тражио. То омогућава да инспекција санкционише трговце због пропуста у пословању. Сада се прослеђује прекршајним судовима, па многи предмети застаре.

ДА ЧОКОЛАДА СВУДА БУДЕ ИСТА

ВЕЛИКУ буру на европском нивоу изазвало је откриће да поједини произвођачи на тржишта различитих земаља пласирају као идентичну, робу која се разликује по саставу. Тако су за државе западне Европе намењени квалитетнији производи него за источне земље. Хрватска најављује да ће тај проблем решити кроз нови закон о заштити потрошача који ће усвојити следеће године. Младен Алфировић из НОПС каже да би било веома значајно да се путем амандмана таква измена унесе и у наш акт када он стигне у скупштинску процедуру.

Пратите нас и путем иОС и андроид апликације

Коментари (4)