СИМПТОМИ КОЛАПСА ОРГАНИЗМА: Докторка саветује - Ево шта треба да урадите ако осетите ове симптоме

Novosti online

24. 06. 2021. у 15:24

САМО јуче више од 50 особа је звало хитну помоћ због колапса организма који су доживели напољу, по овој пакленој врућини, а данас је врелина још већа, и прелази 40. подеок, мада је субјективни осећај да је још топлије.

СИМПТОМИ КОЛАПСА ОРГАНИЗМА: Докторка саветује - Ево шта треба да урадите ако осетите ове симптоме

Фото: Новости

Услед екстремно високих температура требало би знамо и поштуејмо нека правила и саветекак не би дошло до колапса организма.

Шта прво треба да учините уколико приметите да се вама или неком поред вас слошило, како правилно да се храните и колико течности је неопходно, објаснила нам је докторка Снежана Деспотовић Кушљевић, специјалиста опште медицине у Дому здравља Палилула.

Симптоми колапса и шта чинити

- Прво што осетимо је нека блага ошамућеност, да се нешто дешава у организму, и тада прво што треба да урадимо јесте да седнемо где год, само да је у близини. Ако нема столице, онда сести на траву, на пут, било где, само водите рачуна да не паднате аутоматски, што се дешава код топлотних удара - објашњава докторка Деспотовић Кушљевић.

Практично, чим осетимо први симптом, наговештај да ће да нам се слоши, врло је важно да реагујемо брзо, како би избегли аутоматски колапс када тело не можемо да котролишемо, а што може да доведе до пада и опасних поврда.

- Ако нема никога нигде у близини да нам помогне, одмах треба да легнемо, подигнемо ноге и допустимо да одређена количина крви дође до мозга и да после заузмемо седећи положај - објашњава докторка.

Ако се пак поред вас нађе неко ко би вам могао помоћи онда би та особа требало да зна следеће ствари:

  • да вас постави у хоризонтални положај;
  • да вам подигне карлицу и ноге;
  • да вас испрска хладном водом по лицу, по потиљку, по рукама док ви не дођете себи;
  • а онда да вам да течност и воду да пијете.

Како бисмо спречили да уопште дође до колапса организма, докторка Деспотовић Кушљевић каже да је неопходно да се придржавамо одређених правила, а она се тичу првенствено правилне исхране и пре свега довољног уноса течности.

Сваких 20 минута уносите течност

- Ја бих саветовала оно што ја радим свако јутро, а то је да после једне овакве тропске ноћи устанете и прво попијете чашу воде, а после тога да отворите све прозоре у свом стану, да се лепо излуфтира и да рахладите простор, а затим све оно уобичајено што радите - прича нам докторка.

Напомиње да постоји разлика у рутини између оних који иду на посао и оних који остају код куће цео дан или имају неке друге обавезе у току дана.

- Доручак мора да буде лаган, да садржи доста протеина и да почнете на тај начин да уносите неку енергију и да покренете ваш метаболизам. Пре и после доручка треба пити воду. До 12 сати попити већ макар литар воде, потом до 20 часова још један, и после макар још пола литре док не кренете на спавање. Отприлике воду треба уносити на сваких 20 минута - саветује она.

Сви треба да буду на опрезу

Када су у питању људи који остају код куће, они би требало да све своје активности заврше до 10 часова, а сви хронични и кардиоваскуларни болесници, као и дијабетичари, нарочито треба да бораве унутар својих домова у расхлађеним просторијама са навученим завесама. Међутим, како каже, опрез се ипак саветује свима, и болесним и здравим особама.

- Није било реалне могућности да се прилагодимо на овакве температуре. Нико од нас не зна ко може добро да се прилагоди, јер све ове промене услед високих температура су поремаћаји регулације наше унутрашње телесне температуре, где организам покушава да савлада и да се привикне на ову спољашњу температуру која је изузетно висока, тако да не можемо да предвидимо ко ће се добро прилагодити, а ко не, ко ће да колабира а ко неће - упозорава докторка.

Електролити, со и калијум

Такође, апелује на све младе људе, који често мисле да их врућина не може угорзити, да не обављају никакву физичку активност у периоду од 10 до 17 часова.

- То радите у јутарњим сатима, или у касним вечерњим сатима, али држите флашицу са водом и уносите довољно електролита, соли и калијума који су битни за функционисање мишића и мозга - закључује др Снежана Деспотовић Кушљевић.

Пратите нас и путем иОС и андроид апликације

Коментари (0)