ДОСАЊАЋЕМО ОБИЛАЗНИЦУ НА ВИДОВДАН: Наши репортери на завршном уређењу комплетиране трасе око Београда (ФОТО)

Шћепан Маровић

25. 06. 2023. у 14:30

ПОСЛЕ више од 30 година од почетка радова, дуго сањани снови коначно постају јава, пошто ће на Видовдан, симболично, за саобраћај бити пуштен Сектор 6 аутопутске обилазнице око Београда, од тунела Стражевица до петље Бубањ поток. Тиме ће се коначно комплетирати и последње парче Коридора 10, а радови на овом, важном сегменту од 9,8 километара почели су септембра 2019. године. Тако ће саобраћајни прстен у дужини од 47 километара од Батајнице до Бубањ потока бити комплетиран, док ће у наредном периоду остати да се заврши трећи сегмент до Панчева, дужине 31 километар.

ДОСАЊАЋЕМО ОБИЛАЗНИЦУ НА ВИДОВДАН: Наши репортери на завршном уређењу комплетиране трасе око Београда (ФОТО)

Фото: Sergio Spector

Репортери "Новости" обишли су завршно гланцање велелепне деонице пред свечано отварање, у среду, 28. јуна, на Видовдан и са нашим домаћинима уверили се да је све затегнуто и "под конац". Две грандиозне петље Авала и Бубањ поток, од којих је потоња највећа у земљи успешно су завршене, као и два моста. Финесе се изводе и на тунелу Бели Поток, у ком су уграђене најмодерније технологије управљања. Изградњу овог сектора пратили су бројни проблеми, посебно око експропријације земљишта и објеката на месту садашње петље Авала. Кинеска "Пауер Чајна" и азербејџански "Азвирт" уз велику помоћ домаћих подизвођача успешно су пребродили овај пројекат, вредан 207 милиона евра.

Фото: Sergio Spector

Нашу вожњу са вредним неимарима који су четири године провели на овој траси почели смо испред тунела Стражевица, који је за саобраћај отворен у априлу прошле године. Путања нас потом води испод надвожњака број 25, петље Авала, тунела Бели Поток - све до највећег чворишта у земљи, Бубањ потока.

- Поносни смо на посао који се успешно приводи крају, све је квалитетно урађено и примењена су најиновантивнија решења градње - истиче Јовица Радић, одговорни извођач за надвожњаке и тунеле. - На Сектору 6, који се радио у пуном профилу ауто-пута урађено је пет ВМС табли са измењивом саобраћајном сигнализацијом. Оне имају могућност исписа порука возачима док су на путу и све је интегрисано у оперативни центар који ће у будућности радити у аутоматском режиму, јер су постављене савремене камере. Оне детектују камионе уколико се зауставе у тунелској цеви и одмах се спушта рампа и он се затвара за саобраћај. Камере мере и брзину, проток, односно број возила на дневном нивоу, регистарске таблице и земљу где су издате. Чак и цистерне са опасним материјама региструју, и ако се возе запаљиве материје одмах упозорава возаче да се успори.

Изградња аутопутске обилазнице око Београда, од Батајнице до Бубањ потока, почела је 1990. године, али су санкције, рат у окружењу, али и недостатак новца пролонгирали њен завршетак. Од наставка радова 2018. године отворен је Сектор 4, од Остружнице до Орловаче, са новим мостом преко реке Саве, као и Сектор 5, од Орловаче до Стражевице, у дужини од око четири километра. Ширина возне и претицајне траке на Сектроу 6 је 3,75 метара, док је зауставна три метра. Ауто-пут је у свом највећем делу саткан од српских материјала, па са сигурношћу ће моћи имати префикс "домаћи".

Фото: Sergio Spector

- Завршетком Сектора 6 коначно ће обилазница до Бубањ потока отићи у грађевинску историју - каже Радић. - На Сектору постоје четири надвожњака, која повезују бројна насеља на овој траси. Надвожњак број 25 делимично је урађен још 2012. године и пошто је ауто-пут пресекао Кружни пут, он сада служи као веза Раковице и ове саобраћајнице. Други надвожњак повезује насеља Јелезовац и Ресник, и он премошћује и кружни пут, раковички поток.... Трећи надвожњак повезује Кружни пут са насељем Бели Поток једним краком, а други крак се одваја за истоимену железничку станицу. Надвожњак 27А пак повезује Кружни пут са мрежом локалних путева у близини петље Бубањ поток.

Цео посао је финансиран 85 одсто из зајма кинеске Ексим банке, а 15 одсто из државног буџета. Број радника на овој траси повећавао се како су радови одмицали, а у њиховом пуном јеку на градилишту их је свакодневно било више од 600. Заједно су српски, кинески и азербејџански неимари свакодневно проводили време, па су се многи "побратимили".

Фото: Sergio Spector

- Објекат који такође има велики значај за Обилазницу је и петља Авала, где је остало да се среде ситнице пре свечаног отварања - каже Радић. - Ово чвориште које се налази између тунела Стражевица и Бели Поток има троструку функцију. Прва је да повеже Авалски пут који је у близини Кружног са самим ауто-путем, друга је конструктивна, јер је њеном изградњом урађен контратерет, пошто се налази у дубини Милошевог потока, па су тиме предупрете потенцијално нестабилне косине. Трећа, и ништа мање битна функција јесте да, с обзиром на то да се налази између два тунела, уколико један или оба буду затворени, могућа је брза евакуација људи са ауто-пута. Петља иначе има четири крака, један иде од Бубањ потока на Кружни пут, други обрнуто. Трећи иде око Кружног пута ка Добановцима, а четврти у супротном смеру. На овом делу су постављене и одбојне ограде, које штите од буке.

Фото: Новости

Изградњом тунела Бели Поток измештена су и два пута, Авалски и Кружни. Они су били на привременим девијацијама, а сада се враћају у своје првобитно стање. Авалски пут остаје исти, док ће Кружни да доживи мање корекције, конкретно код "Хиљаду ружа", где се прави нова површинска раскрсница, која ће бити много прегледнија за саобраћај. Сада ће грађани на делу од Остружнице моћи да се укључе и искључе на четири места, петљама Остружница, Орловача, Авала и Бубањ поток.

- Само на тунелу Бели Поток у последња четири месеца било је ангажовано 250 радника, што само потврђује колико се убрзало са пројектом - каже наш саговорник. - Он је био најсложенији за изградњу, прави капитални објекат, налази се на самој средини Сектора 6. Тунел је рађен методом отвореног ископа, пошто је урађен широки ископ и са коте плафона рађене су дијафрагме које су данас зидови. Потом су уграђени попречни носачи, урађено је 818 префабрикованих носача у једној фабрици у Великој Плани. Они су допремљени и монтирани, просечно је дневно било монтирано 22 до 24 носача, за шта је потрошено месец дана. Тунел је дугачак 360 метара, урађена је подложна плоча метар испод асфалта, конструктивно је изузетно стабилан. Приводи се крају уређење саме унутрашњости, још да се постави сигнализација.

Остављајући за себе петљу Авала, затим тунел Бели Поток, уз прелепе крајолике и пејзаже стижемо и до чвора Бубањ поток, највећег такве врсте у Србији. Када се заврши и део ка Панчеву попримиће облик детелине, а и овако је једна од најимпозантнијих грађевина у нашој земљи.

- Чак 22 пута је мењан режим саобраћаја на овом делу, али ни у једном тренутку петља није била затворена за саобраћај, дакле ни један једини сат - кажу наши домаћини. - Петља спаја Обилазницу са ауто-путем Београд-Ниш, што значи да се сав теретни саобраћај за који дан измешта из центра града. Кружним путем прође и 30.000 возила дневно, све ово ће бити велико олакшање. Петља је пројектована тако да се грађани брзо и ефикасно укључе на било који правац. Веома смо поносни на све урађено и имамо привилегију што ћемо баш ми обилазницу једном засвагда послати у грађевинску историју.

Веза према центру града

КРАК који ће у будућности ићи испод тунела Бубањ поток ка Панчеву по отварању Обилазнице служиће за искључење ка центру града. Код рачвања на петљи потребно је само пратити саобраћајну сигнализацију, а у том делу правац се сужава и ограничење је 60 километара на сат. Иако није планиран пројектом, извођач радова је урадио надвожњак назван Крак 10, који је накнадно уврштен у пројекат. То је заправо главна веза петље и центра града, а очекује се да буде завршен до краја године.

Тунел за 22. век

У СВАКОЈ цеви тунела Бели Поток налазе се четири вентилатора која служе да у случају пожара укључењем млазних пропелера "одведу" дим и ватру што пре изван.

- Такође, тунел има и хидрантске мреже, једну на средини и две на порталима - поносно каже Јовица Радић. - Урађен је систем за одвођење воде и опасних материја у случају инцидента. Уколико се нешто запаљиво проспе у тунелу, одмах завршава у незапаљивом каналу, па касније улази у систем који га одводи до сепаратора. Све се сепарише у резервоар за прихват опасних материја, који се налази поред тунела. Од телекомуникационе опреме урађен је СОС систем телефона и интерфона, преко кога путник може да разговара са оперативним тунелским центром.

Уграђен је и систем јавног разгласа, где се дају обавештења возачима. Постоји и дигитални видео-систем.

Пратите нас и путем иОС и андроид апликације

Pratite vesti prema vašim interesovanjima

Novosti Google News
САД И ТЗВ. КОСОВО ХОЋЕ ДА ИМА СОПСТВЕНУ СРЕБРЕНИЦУ! Председница лажне државе у перфидној игри оптужила Београд

САД И ТЗВ. КОСОВО ХОЋЕ ДА ИМА СОПСТВЕНУ СРЕБРЕНИЦУ! Председница лажне државе у перфидној игри оптужила Београд

ПРЕДСЕДНИЦА лажне државе Косово Вљоса Османи, и поред тога што још нису прескочили последњу станицу ка чланству у Савету Европе - гласање на Комитету министара 17. маја најављује да ће породице несталих моћи да туже Србију Европском суду за људска права за повреду права на живот њихових најмилијих.

29. 04. 2024. у 07:00

Коментари (4)

Нови Samsung Neo QLED телевизори померају границе кућне забаве