ТЕЛЕВИЗИЈА НЕ, ЈАВНИ НАСТУП ДА: Огњен Узелац о забранама и дозволама за коришћење лика и дела Балашевића

В. ПАНТЕЛИЋ

16. 03. 2022. у 11:33

НИЈЕ мали број обожавалаца лика и дела Ђорђа Балашевића којима је понашање његове удовице Оливере у последње време, најблаже речено, чудно. Много тога што је везано за покојног великана скинуто је са интернета, пре свега са "Јутјуба".

ТЕЛЕВИЗИЈА НЕ, ЈАВНИ НАСТУП ДА: Огњен Узелац о забранама и дозволама за коришћење лика и дела Балашевића

Фото приватна архива

Између осталог, епизода серијала "Државни посао" која је представљала посвету Панонском Морнару, па забрана рада "Балашевић трибјут бенду", материјална накнада коју је Оливера, наводно, тражила од власника кафане "Кућерда на лакат" јер је то израз који је Ђоле употребио у песми "Намћор"... Зато се многи, после свега, питају да ли се Оливера одриче наслеђа свог супруга или покушава да наплати свако његово помињање. Наглашавају и да све оно чему их је учио Ђоле, што су слушали и сазнавали од њега има везе само са ширином духа, а не са схватањем да је стицање материјалног богатства приоритет.

Фото А. Станковић

Чињеница је да се имовинска права аутора и интерпретатора наслеђују, као и права произвођача фонограма и видеограма, па је извесно породица Балашевић наследила сва та права чији је носилац био Ђорђе. На питање да ли Оливера Балашевић има права да са "Јутјуба" и друштвених мрежа скида песме и видео-снимке које су тамо окачили Балашевићеви обожаваоци са неког његовог концерта, Огњен Узелац, једини српски судски вештак за ауторска и сродна права у дискографији и оснивач фирме Fair Share, за "Новости" каже:

- Да, имају то право. Уколико се "скида" песма у виду оригиналног звучног записа, у питању је остваривање права произвођача фонограма, док се у случају "кавер" верзија звучних записа песама и видео-снимака са концерата, остварује ауторско право на измену и такозвану синхронизацију дела.

Да ли је иста ситуација и када се Балашевићеве песме изводе у "Звездама Гранда" или на јавним наступима?

- Као носиоци ауторског права имају право да забране извођење песама Ђорђа Балашевића на такмичењу "Звезде Гранда", јер је у питању телевизијска емисија, па и видеограм кад се та емисија постави на "Јутјуб", у ком случају користе ауторско право на измену дела као и право тзв. синхронизације са другим визуелним и/или аудио-визуелним делима. Међутим, не могу да забране извођење песама на јавним наступима јер дозволу за извођење даје Сокој за дела из свог репертоара (а Балашевићева дела јесу у репертоару Сокоја) којем се плаћа и тарифом прописана накнада за извођење.

Где је у целој причи Ђолетова публика и на шта она има право?

- Обично је у интересу и јавности и носилаца да се њихово ауторско и сродна права што више користе. Иако породици Балашевића то стоји на располагању, питање је целисходности остваривати та права забраном коришћења. Публика има право да ужива у дозвољеним коришћењима Балашевићеве уметности - издати фонограми, видеограми, књиге, јавна извођења песама. Међутим, публика није корисник (у смислу ауторско-правног односа) већ су то други певачи, аутори, произвођачи фонограма, издавачи, организатори концерата, произвођачи телевизијских емисија и видеограма и др., који морају да прибаве права (новог) коришћења Балашевићевих дела.

Имају ли Балашевићи права да траже од кафане "Кућерда на лакат" да промени име, јер асоцира на стих из Ђолетове песме "Намћор"?

- Имају право да траже ако сматрају да је коришћењем тог назива који, чињеница је, представља део Балашевићеве песме, дотична кафана и повредила Балашевићево ауторско право. Међутим, о томе одлучује суд који би требало да оцени да ли је "кућерда на лакат" оригинално ауторско дело да би се могло забранити његово недозвољено коришћење као назива кафане.

А забрана рада "Балашевић трибјут бенду", који искључиво изводи његове песме, односно забрана обрађивања тих композиција?

- У континенталном европском праву, којем и ми припадамо, дозволу за извођење (аранжмански обрађених) песама аутоматски издаје колективна организација аутора, код нас Сокој, којем ауторску накнаду за извођење плаћа организатор концерта, односно јавног наступа. У развијенијим и уређенијим тржиштима, као што је на пример англоамеричко, по чијим принципима је углавном уређен и "Јутјуб", за издате песме, тзв. кавер дозволе, које подразумевају не само извођење већ и издавање обрађених песама се издају аутоматски. Код нас је за издавање (што је и постављање на "Јутјуб") аранжмански обрађених песама, потребна посебна дозвола аутора односно носиоца ауторског права. У том смислу, постоји основ за забрану издавања, али не и за забрану извођења аранжмански обрађених Балашевићевих песама.

Пратите нас и путем иОС и андроид апликације

Pratite vesti prema vašim interesovanjima

Novosti Google News
ТЕРИТОРИЈА ПОТПУНОГ БЕЗАКОЊА: Лавров загрмео - Срамна одлука ПССЕ да тзв. Косову да зелено светло за пријем

"ТЕРИТОРИЈА ПОТПУНОГ БЕЗАКОЊА": Лавров загрмео - Срамна одлука ПССЕ да тзв. Косову да зелено светло за пријем

РУСКИ министар спољних послова Сергеј Лавров оценио је данас као срамно то што је Парламентарна скупштина Савета Европе дала зелено светло да тзв. Косово буде примљено у пуноправно чланство Савета Европе.

05. 05. 2024. у 23:50

Коментари (0)

КАДА ЈЕ РАК ПЛУЋА ИЗЛЕЧИВ? Докторка Ђурђевић дала одгоор на питање о страшној болести (ВИДЕО)