ЈОШ ЈЕДАН ТЕСЛИН ИЗУМ КОЈИ ЈЕ ПРОМЕНИО СВЕТ: Да га није патентирао не бисмо се данас возили у аутима

Ј. ЋОСИН

06. 05. 2023. у 08:04

МОДЕЛ система паљења аутомобиле према Теслином патенту јединствен је у свету и налази се у школској ауто-радионици Електротехничке школе (ЕТШ) "Мија Станимировић" у Нишу. Направили су га професори ове школе Љубиша Тјупа и Ненад Југовић, према опису и нацрту из оригиналног Теслиног патента. Овај Теслин изум из давне 1898. године, готово у истом облику, користи се и данас на савременим бензинским моторима. Заправо, да није било овог његовог изума, тешко да би данас било возила на друмовима! О томе се, нажалост, данас мало зна.

ЈОШ  ЈЕДАН ТЕСЛИН ИЗУМ КОЈИ ЈЕ ПРОМЕНИО СВЕТ: Да га није патентирао не бисмо се данас возили у аутима

Фото: Ј. Ћосин

Како за "Новости" откривају у овој нишкој средњој школи, у плану им је да направе још један модел и да га, са ученицима, предају Музеју Николе Тесле у Београду.

Ј. Ћосин

Професор Ненад Југовић

- То би био наш допринос популаризацији лика и дела Николе Тесле - каже Љубиша Тјупа, наставник и предавач на смеру електротехничар за електронику на возилима у ЕТШ. Он је и пронашао Теслин У. С. патент под оригиналним називом Electrical igniter for gas-engines No. 609.250, који је напрвљен 16. августа 1898. године. Прегледом текста патента препознао је значај овог изума, о којем се, иначе, мало зна и говори, српског генија из Смиљана.

Ј. Ћосин

Модел направљен тачно нако како је тесла патентирао

Током 18. и 19. века, са индустријском револуцијом, десио се и низ техничких изума који су довели до напретка привреде и саобраћаја. Нове машине брзо су нашле примену у рудницима и фабрикама. Захваљујући парним машинама, развио се бродски и железнички саобраћај. Само друмски није доживео напредак и коњске запреге су биле једини вид превозног средства.

ПРОФИТ И ЛАЖНО ПРЕДСТАВЉАЊЕ

У ШКОЛАМА се за објашњење принципа рада система паљења на савременим возилима користи Теслино објашњење из патента. То је још један доказ да су Теслина дела ванвременска и трајна због своје генијалности и једноставности. У многим сегментима је неправедно изостављен и заборављен зарад профита и лажног представљања. Теслин допринос развоју човечанства је немерљив. Требало би много више да обратимо пажњу на његов рад у циљу промоције његових дела - каже професор Тјупа. 

Од појаве првог прототипа мотора са унутрашњим сагоревањем у 17. веку било је јасно да без поузданог паљења смеше у цилиндру није била могућа примена на возилима за аутономну вожњу по друмовима. Било је много покушаја да се реши тај проблем паљења, али су сви пропали због компликованог и непоузданог рада.

- За решење овог питања заузео се највећи научник свих времена, велики хуманиста и проналазач Никола Тесла. Он је 1898. године изумео, патентирао и предао аутомобилској индустрији високонапонски систем паљења. То су сви чекали, једно једноставно и генијално решење чија је основа до данашњег дана остала непромењена. После тога Никола Тесла се више није бавио овим питањем. Предузимљиве компаније препознале су значај Теслиног паљења и врло брзо су почеле да га примењују на моторима за покретање возила. Од тог тренутка десио се нагли развој и употреба возила на друмовима. Више нико није спомињао Теслу и његов велики допринос је отишао у заборав - каже наш саговорник и наглашава да се патент састоји од описа и слике система паљења.

ЈАКА ВАРНИЦА

МОДЕЛ који су професори Љубиша Тјупа и Ненад Југовић направили доказао је функционалност Теслиног изума јер је стварао јаку варницу на свећици унутар цилиндра која је заправо неопходна за паљење смеше и рад мотора. 

У тексту је Тесла прецизно описао свој изум кроз потребе које треба да испуни у односу на мотор, описе употребљених компонената и принцип рада.

- Он је први пут дефинисао појам свећице, бобине, прекидача и кондензатора паљења. То значи да је ове свима познате компоненте на возилу изумео Тесла. Брзо после објаве патента, фирма "Бош" је 1902. године произвела прву компактну свећицу. Почели су, такође, да производе бобине и друге компоненте система паљења према Теслином изуму. Оно што је значајно у патенту је опис рада система паљења, који се и данас налази у свим стручним књигама - објашњава професор Тјупа. 

Пратите нас и путем иОС и андроид апликације

Pratite vesti prema vašim interesovanjima

Novosti Google News
КНАУС: Француска и Немачка блокирају гласање о Приштини у Савету Европе, Вучић ефектно апеловао на Макрона

КНАУС: Француска и Немачка блокирају гласање о Приштини у Савету Европе, Вучић ефектно апеловао на Макрона

ЏЕРАЛД Кнаус, шеф ЕСИ института и главни протагониста и менаџер кампање Аљбина Куртија, рекао је да постоји неколико држава чланица Савета Европе које се спремају да блокирају гласање за пријем тзв. Косова у Комитет министара, где помиње и две савезничке државе лажне државе - Француску и Немачку.

04. 05. 2024. у 12:59

Коментари (0)

КНАУС: Француска и Немачка блокирају гласање о Приштини у Савету Европе, Вучић ефектно апеловао на Макрона