КО ЋЕ ДА ПЛАТИ РЕМОНТ УКРАЈИНСКОГ ГАСОВОДА? Американци и њихови европски сателити хушкају Кијев против Москве, али се не хватају за џеп

Б. Влаховић - Стални дописник из Москве

20. 04. 2021. у 18:52

У ЖЕСТОКОЈ медијској кампањи против Русије и ,,Гаспрома,, којом диригује Вашингтон, а најбучнији су амерички сателити из источне Европе на челу са Пољском не спомиње се врло важно питање о којем се намерно ћути: ко ће да плати ремонт украјинског гасовода ако у Москви пристану да потпишу дугорочан договор о транзиту за централну и јужну Европу.

КО ЋЕ ДА ПЛАТИ РЕМОНТ УКРАЈИНСКОГ ГАСОВОДА? Американци и њихови европски сателити хушкају Кијев против Москве, али се не хватају за џеп

Стижу преполовљене количине гаса

Украјинска влада је 2009. године утврдила Концепцију развоја и модернизације. У том документу је написано да око 70 посто целокупне гасне мреже кроз Украјину и око 80 посто компресорских станица старије је од 20 година. У лошем стању су и подземна складишта гаса. Чак 85 посто машина и уређаја је одрадило половину свог ресурса. Још у време док је био на власти председник Виктор Јанукович власти у Кијеву су покушавале да пронађу заинтересоване инвеститоре који би уложили новац у ремонт и модернизацију гасовода који је направљен још у совјетско време. Али ни тадашње, а затим ни Порошенково руководство нису могли да нађу заинтересоване инвеститоре.

И садашње украјинско руководство признаје да је неопходно да се застарели гасни транспортни систем кроз Украјину ремонтује и модернизује. Украјински ,,Нафтогас,, је кренуо у ремнот тог гасовода али он за тако велики посао нема новца. Американци су давали лажна обећања, а европске земље и Русија су имали услове које Кијев није хтео да прихвати.

Због старости компресорске станице раде лоше, а службено је оцењено да су уређаји на гасоводу ,,морално и физички застарели,,. Да би се избегле хаварије Украјина искључује из употребе онај део гасне мреже који је у најлошијем стању.

У Кијеву тврде да је за модернизацију и реконструкцију гасног транспортног система Украјине потребно 2,57 милијарди долара. На другој страни британска компанија ,,Мот Мекдоналдс,, оценила је 2011 године да би ремонт магистралних гасовода и компресорских станица те постављање нових мерних уређаја коштао најмање 4,8 милијарди долара. Тај посао модернизације гасовода кроз Украјину трајао би седам година.

Руски гасни експерти сматрају да би тај посао модернизације гасовода кроз Украјину коштао најмање 5,3 милијарде долара и могао би се обавити за седам година. А председник асоцијације ,,Гасни трејдери Украјине,, Роман Сторожев каже да су стручњаци у Кијеву процењивали 2011. године да би модернизација тог гасовода коштала између пет и шест милијарди евра и трајао би девет година.

О томе да би било најбоље да се формира конзорцијум који би модернизовао украјински гасовод говорио је 2011. године тадашњи премијер Николај Азаров. Али до сада није формиран никакав конзорцијум. Украјинци покушавају сами да ремонтују део гасовода који је био направљен још у време СССР-а, а капацитет му је био око 150 милијарди кубика гаса годишње. Модернизовани гасовод би могао да годишње транспортује око 200 милијарди кубика гаса.

До преврата у Украјини 2014. године ,,Гаспром,, је преко украјинског гасовода у Европу транспортовао годишње око 150 милијарди кубика гаса. Експерт Игор Јушков из московског Финансијског универзитета каже да би било најбоље да се састану европски увозници гаса и ,,Гаспром,, као и представници Гасног транспортног система Украјине и кажу које су то земље у Европи заинтересоване за куповину тог гаса који би стизао преко Украјине. У складу са тим би се требао одредити капацитет.

Кад се све то зна онда је јасно да мотив америчког притиска има више политичку тежину и циљ него што има економску логику и оправдање. Амерички политичари лако дају обећања али не и новац што се види и из приче о украјинском гасоводу.

Пратите нас и путем иОС и андроид апликације

KLIKNITE ZA VIŠE VESTI

Коментари (1)