ДЕТЕКТОРИ ЗА ЕКСПЛОЗИВ, ОРУЖЈЕ И ДИМ: Како се контролишу најкомплекснији тунели у Европи

Европа памти велику трагедију која се догодила у тунелу испод Монблана када је између 24. и 26. марта 1999. године овде живот изгубило 39 људи.

ДЕТЕКТОРИ ЗА ЕКСПЛОЗИВ, ОРУЖЈЕ И ДИМ: Како се контролишу најкомплекснији тунели у Европи

Фото: Горан Чворовић

До трагедије је дошло када се запалио камион који је превозио маргарин и брашно, на 7. километру са француске стране. Пожар је трајао 53 сата, температура је достизала хиљаду степени, изгорела су 24 камиона, девет аутомобила и један моторцикл. Утврђено је да су годинама пре тога мере безбедности биле занемариване, а тунел је три године после тога био затворен, пре него што је добио техничку дозволу за поновну употребу.

Пролазак кроз овај 11,6 километара дуг тунел испод највишег врха у ЕУ, који траје око 12 минута, сада подразумева читаву процедуру. Не сме да се вози спорије од 50 километара на сат и брже од 70, раздаљина између два аутомобила мора да буде 150 метара, постоје семафори који регулишу растојање, а возачи добијају информације путем радио-фреквенција, на француском, италијанском и енглеском језику.  

Саобраћај се на лицу места надгледа из два контролна центра с преко 120 камера, а сакупља се 35.000 различитих података, од квалитета ваздуха до брзине ветра, влажности, температуре и осталих параметара. Тунелом редовно саобраћају возила која контролишу безбедност саобраћаја. За случај инцидента, постоје три безбедносна центра са стручним особљем за пружање помоћи у затвореним просторима и четири ватрогасне екипе. Обезбеђена су и четири резервоара са 120 кубних метара воде.

Слична правила безбедности, нагледања и пружања помоћи постоје и у тунелу Фрежис дугачком 12,9 километара који, нешто јужније, такође испод алпских масива, спаја Француску и Италију.

Посебне мере примењују се у тунелу испод Ламанша, који повезује Француску са Великом Британијом. Овај железнички тунел, којим се возила транспортују посебним вагонима, дугачак је чак 50,5 километара, од којих 38 испод мора. Читав саобраћај надгледа се из посебних видео-центара распоређених са француске и британске стране. Возила се пре укрцавања контролишу икс зрацима да би се утврдило евентуално присуство оружја и експлозива. Сваки вагон поседује детекторе за дим, док ватргасне екипе могу да циркулишу посебним паралелним тунелом. Читавом дужном тунел је подељен на шест одвојених секција, које су независне једна од друге. За гашење пожара предвиђен је и робот који може да поднесе далеко више температуре него људи.

Посебни режими владају за велике и комплексне тунелске пролазе испод Алпа и Ламанша, али је безбедност саобраћаја строго контролисана и у другим, краћим и мање комплексним тунелима у Француској, као и у читавој ЕУ, мада није овако стриктна. Постоје одређена правила којих сви треба да се придржавају. Светла, наравно, морају да буду упаљена, брзина је смањена и у принципу износи од 90 до 110 километара на сат, забрањени су вожња у рикверц или промена смера, прописана је раздаљина између возила, а у случају квара заустављање је могуће искључиво на посебним испустима. Тунели имају и херметички одвојене сигурносне одељке који воде на површину.

Тунели су опремљени камерама, а поштовање прописа и ситуација у тунелу надгледају се на даљину из посебних контролних центара, одакле се алармирају и шаљу редовне службе за пружање помоћи на путу, уколико се за то укаже потреба.

Пратите нас и путем иОС и андроид апликације

Pratite vesti prema vašim interesovanjima

Novosti Google News
ЕКСКЛУЗИВНО - УРАНИЈУМ И ТЕШКИ МЕТАЛИ ОТКРИВЕНИ У ТКИВУ ГЕНЕРАЛА ПАВКОВИЋА: Из италијанске лабораторије стигли резултати анализа (ФОТО)

ЕКСКЛУЗИВНО - УРАНИЈУМ И ТЕШКИ МЕТАЛИ ОТКРИВЕНИ У ТКИВУ ГЕНЕРАЛА ПАВКОВИЋА: Из италијанске лабораторије стигли резултати анализа (ФОТО)

У ТУМОРСКОМ ткиву генерала Небојше Павковића, које је 15. септембра послато на анализе у специјализовану лабораторију у Италији, пронађени су уранијум и тешки метали у екстремно високим концентрацијама!

29. 11. 2025. у 08:00

ОТАЦ ПАДАО У НЕСВЕСТ, ХИТНА ИНТЕРВЕНИСАЛА НЕКОЛИКО ПУТА Мучне сцене на сахрани Ане Радовић - Из породичне куће је испратили на вечни починак

ОТАЦ ПАДАО У НЕСВЕСТ, ХИТНА ИНТЕРВЕНИСАЛА НЕКОЛИКО ПУТА Мучне сцене на сахрани Ане Радовић - Из породичне куће је испратили на вечни починак

ДАНАС је на Златиборском гробљу сахрањена Ана Радовић из Чајетине, која је погинула у тешкој сабраћајној несрећи на магистралном путу код Чачка.

28. 11. 2025. у 14:45

ЂАК НАСМЕЈАО СРБИЈУ: Ево како је на контролном одговорио на питање о називу наше ХИМНЕ: Детету бих дао ДЕСЕТКУ

ЂАК НАСМЕЈАО СРБИЈУ: Ево како је на контролном одговорио на питање о називу наше ХИМНЕ: "Детету бих дао ДЕСЕТКУ"

ГРЕШКЕ из школских свезака понекад умеју да измаме најшире осмехе, што потврђује и ситуација у којој се нашао један малишана из Србије. Све је почело када је његова мама на интернету поделила његове одговоре са контролног задатка из предмета Свет око нас. Један од њих одушевио је кориснике друштвених мрежа.

05. 12. 2025. у 11:27

Коментари (0)

Аудио БМ слушни апарати – гратис батерије за целу годину