“ШАХ-МАТ” ЗА БОИНГ И ЛОКИД: Руски модуларни стелт ловац Су-75 нуди нешто што нема ниједна летелица на свету (ВИДЕО)

П. З. С. /eurasiantimes.com

06. 12. 2023. у 20:33

РУСКА Уједињена авио-компанија (УАЦ) патентирала је нешто што се чини као модуларну варијанту једномоторног лаког стелт ловца Су-75 Checkmate са изменљивим кокпитом.

“ШАХ-МАТ” ЗА БОИНГ И ЛОКИД: Руски модуларни стелт ловац Су-75 нуди нешто што нема ниједна летелица на свету (ВИДЕО)

Фото: Профимедиа


Према ТАСС-у, патентни документи описују концепт авиона као „једномоторни тактички авион са ниским радарским потписом“.

Патентирани концепт логично дели авион на основни део трупа и део главе (предњи део са кабином) трупа. Основни део трупа служи као „основна транспортна платформа“. Део главе трупа је специфичан за улогу за коју је ловац конфигурисан. Користећи различите заменљиве делове главе, авион се може конфигурисати као једноседе, двоседе или беспилотни стелт ловац.

Делови главе могу имати различите аеродинамичке дизајне који задржавају стелт карактеристике ловца.

У патентним документима се наводи да ће патентирана универзална платформа омогућити „радикалну промену функционалности целог ваздухопловног комплекса уз задржавање истих транспортних могућности уграђених у основну платформу“.

Заменљиви делови главе се причвршћују помоћу јединица у прелазној зони на базном делу трупа; ту су и конектори и носаачи за електричне, хидрауличне и друге системе који су у интеракцији са спојним конекторима и носачима заменљивог дела.

Објашњавајући образложење концепта, аутори патента наводе: „Тренутно, војни авиони обављају многе задатке. У ту сврху се користи широка флота авиона разних величина, што захтева велике материјалне и људске трошкове; када се сви задаци изводе са једним ваздухопловом смањује се ефикасност његовог коришћења. Да би се смањили или елиминисали трошкови, потребно је у једном авиону обезбедити могућност модификације за решавање различитих проблема у условима техничке базе оперативних организација.

Фото принтскрин јутјуб found and explained


ОБЈАШЊЊЕ КОНЦЕПТА

Аеродинамички гледано, део трупа иза кокпита подржава летне способности авиона. Уопштено говорећи, мотор(и) у трупу обезбеђују погон, резервоари за гориво одржавају моторе у раду, крила и контролне површине обезбеђују способност лета и маневрисања, доњи строј омогућава полетање и слетање, сензори на трупу обезбеђују свест о ситуацији а комплет за самозаштиту чува авион од непријатељских пројектила.

Другим речима, база трупа пружа способност потребну за све конфигурације мисије – вишенаменски ловац (једно седиште), дрон матица (двосед), тренер (двосед), EW (двосед/једносед) и сензор за продор (без пилота).

Оружје и сензори захтевали су промене са конфигурацијом мисије. На стелт ловцима, оружје специфично за мисију носи се интерно у одељцима за оружје. Концепт је већ модуларан. Сензори – радарски, електрооптички – налазе се у предњем делу трупа.

Могуће је носити хардвер за производњу енергије, комуникацију и обраду података као подршку мисијама као што су операције матичних дронова у одељцима за оружје.

Ако се модуларни ловац користи искључиво за извиђање, глави трупа није потребна кабина. Уштеђени простор се може искористити за постављање додатних сензора. Такође, глава трупа би могла бити мања, смањујући тежину и повећавајући издржљивост.

Концепт модуларног ловца је логичан – смањиће трошкове свуда – трошкове набавке, оперативне трошкове, трошкове обуке пилота и особља за подршку. Концепт ће помоћи у смањењу залиха олакшавањем употребе истог хардвера за одговор на много шири спектар претњи и противника.

Фото Танјуг/АП


ДА ЛИ ЈЕ МОДУЛАРНИ ЛОВАЦ ИЗВОДЉИВ

Велико питање је – да ли је концепт технички изводљив? И ако јесте, зашто то до сада није спроведено?

Да, концепт је технички изводљив због техничког напретка. Софтвер за контролу лета (ФЦС) може лако да прилагоди промене у аеродинамичким конфигурацијама. Савремени борбени авиони су аеродинамички нестабилни. Њима може да управља само ФЦС, а не пилоти. ФЦС управља авионом, пилот га само води.

Ако ФЦС може да прими спољни носач 7,2 м дугачке ракете Кинжал и тежине 4,3 тоне на МиГ-31К, он сигурно може да се носи са главом трупа другачијег облика или величине.

У концепту Checkmate, сваки кокпит, тачније, дизајн главе трупа, долази са сопственим ФЦС. Дакле, промена могућности би била скоро неприметна.


ЗАШТО ВЕЋ НЕМАМО МОДУЛАРНЕ ЛОВЦЕ

Модуларни дизајн ловца постао је изводљив са појавом контролног система "флај-бај-вајр" (fly-by-wire), при чему су улази пилота били пренети на контролне површине лета на трупу не преко контролних шипки или цеви за хидрауличну течност, већ преко електричних жица.

Међутим, императив за модуларни ловац појавио се тек недавно да би се носио са растућом разноврсношћу у средствима за употребом ваздушне моћи. Више се не користе борбени авиони само за бомбардовање и ракетирање.

Користе се за извиђање, СЕАД (Сузбијање непријатељске противваздушне одбране), EW (електронско ратовање) и, у скорије време, за контролу прикривених дронова који могу да продру у веома спорни (јако брањен) ваздушни простор, било да дају информације о циљу матичном носачу или да нападну мете на основу информација о циљању које је обезбедио матични носач.

Комуникациони, мрежни и хардвер за обраду података потребан за операције СЕАД, ЕВ, извиђање и матичне бродове увелико се разликује од захтева за хардвером за подршку за конвенционалне вишенаменске операције. Модуларни дизајн ловца би омогућио оператеру да усавршава исти авион за потпуно различите мисије, у зависности од оперативних захтева.


 

ЗАКЉУЧАК

Концепт модуларног ловца који је патентирао УАЦ је значајан развој у војној авијацији. Технологија за имплементацију концепта је већ успостављена.

Током недавног Dubai Airshow 2023, УАЦ је најавио да је спреман да започне производњу за борбени авион Checkmate.

Стога је мало вероватно да би почетна варијанта “шах-мата” била модуларног дизајна. Али као што сам већ рекао, технологија за његову имплементацију већ постоји. УАЦ би могао да изненади и преокрене иницијативу коју је раније изгубио од Запада својим неодлучним усвајањем стелт борбених ловаца.

(Вијаиндер К Тхакур)

БОНУС ВИДЕО - ШОЈГУ ИЗНЕО ПОДАТКЕ О КОНТРАОФАНЗИВИ Украјина изгубила 125.000 војника и 16.000 комада војне технике

Пратите нас и путем иОС и андроид апликације

Pratite vesti prema vašim interesovanjima

Novosti Google News
ЗВЕЗДИНА ЛЕГЕНДА ТРАСИРАЛА ДОНЧИЋЕВ ПУТ: Мајко мила, шта је ово? Шпанци одмах видели оно што Турци нису за три дана (ВИДЕО)

ЗВЕЗДИНА ЛЕГЕНДА ТРАСИРАЛА ДОНЧИЋЕВ ПУТ: "Мајко мила, шта је ово?" Шпанци одмах видели оно што Турци нису за три дана (ВИДЕО)

"Кладионичарске приче" су нови видео-пројекат компаније Новости намењен свим љубитељима спортског клађења који ће моћи да уживају у занимљивим причама наших гостију.

23. 02. 2024. у 18:16 >> 18:18

БУЛЕВАР ВУДРОА ВИЛСОНА: Све што вам треба на једном месту, у срцу Београда

БУЛЕВАР ВУДРОА ВИЛСОНА: Све што вам треба на једном месту, у срцу Београда

ГРАДЕЋИ најмодерније насеље у Србији и претварајући десну обалу Саве у драгуљ српске престонице, Belgrade Waterfront није заборавио да сачува сећање на стари Београд и укаже поштовање бројним историјским личностима које су својим бесмртним делима уградиле себе у темеље наше земље, наше слободе и културе.

21. 02. 2024. у 16:00

СУД ОДЛУЧИО - МИРОСЛАВ ЈЕ ДЕВИНОВ ОТАЦ Мирјана изнела све детаље, тврди да је стављена тачка на певачеве празне манипулације

"СУД ОДЛУЧИО - МИРОСЛАВ ЈЕ ДЕВИНОВ ОТАЦ" Мирјана изнела све детаље, тврди да је "стављена тачка на певачеве празне манипулације"

МИРЈАНА Антоновић годинама се провлачила по судовима са певачем Мирославом Илићем око доказивања очинства над сином Девином.

22. 02. 2024. у 12:27

Коментари (4)

БИЛО ЈЕ ВЕЛИКО ИСКУСТВО ИГРАТИ СА ТАКВИМ МАЈСТОРОМ: Калуђеровић о Канутеу, и богатој каријери (ВИДЕО)