"РАТ" ЕВРОПЕ И КИНЕ ОКО ЕЛЕКТРИЧНИХ АУТОМОБИЛА: Брисел стрепи од источног гиганта

Европска Унија кренула је у "рат" против кинеских електричних аутомобила и компоненти од којих се састављају, укључујући и батерије.

РАТ ЕВРОПЕ И КИНЕ ОКО ЕЛЕКТРИЧНИХ АУТОМОБИЛА: Брисел стрепи од источног гиганта

Фото И. Маринковић

Недавни говор председнице Европске комисије Урсуле фон дер Лајен о годишњем стању унутар ЕУ, у коме је део свог обраћања посветила овом питању, најбоље је показао у ком правцу ће се кретати однос "клуба 27" према експанзији чистих кинеских возила која све више стижу на Стари континент. Имајући у виду да се Србија припрема за чланство, и ми ћемо имати обавезу да на одређени начин пратимо политику из Брисела, уколико желимо да једнога дана постанемо пуноправна чланица.

Урсула фон дер Лајен је поручила да ће бити покренута истрага око јавних кинеских субвенција на електрична возила. Другим речима, у Бриселу не желе да трпе "нелојалну конкуренцију", односно знатно јефтиније аутомобиле и компоненте због државних улагања Кине која угрожавају скупље производе из Европе.

Кина се нагло етаблирала на овом тржишту. Истини за вољу, и европски електрични аутомобили донедавно нису постојали. У 2021. години, кинеска возила у ЕУ обухватала су 1 одсто тржишта. Само две године, касније, представљају 3 одсто кола на европским друмовима, а чак 8 одсто ако се гледају само електрични аутомобили.

Та динамика забрињава ЕУ. Председница ЕК је оправдала забринутост своје администрације жељом да се заштити европска индустрија у судару са, како је рекла, вештачки ниским ценама. Подсетила је да је европска соларна индустрија доста пропатила из истих разлога, па у Бриселу не желе да сада понове исту грешку.

Кинеско тржиште електричних аутомобила је тренутно најјаче на свету. Овде се прода чак две трећине свих возила на планети. Кина такође доминира у области производње акумулатора и других компонената потребних за склапање електричних аутомобила.

Колики је улог у питању, показује податак да се планира да број возила на електрични погон у свету до 2030. године премаши половину укупно продатих аутомобила. Рачуна се да ће се почетком следеће деценије на друмовима налазити 60 одсто аутомобила на електрични погон.

Према доступним подацима, прошле године у свету је продато више од 10 милиона електричних аутомобила, а ове би пласман требало да порасте за 35 одсто, на близу 14 милиона. Тим ритмом, ЕУ има за циљ да престане производњу термичких возила већ од 2035. године. И, Кина ту види своју велику шансу.

Свет је у пуном јеку трансформације у овој браниши и Пекинг намерава да ту одржи водећу улогу. Тихо и неприметно, Кина се наметнула и од извоза ових аутомобила и батерија направила је националну стратегију. То се Бриселу, очигледно, не допада. Ту стратегију сматрају "комерцијално агресивном". На удару су пре свега јавне субвенције које подстичу ту производњу, што директно утиче на конкуренцију.

Субвенције се у Кини, истичу у Бриселу, врше на свим нивоима производње, од основних материја, преко производње батерија, до склапања, па чак и цене енергије. Због свега тога, процењује се да су кинеска возила која стигну до Европе за око 20 одсто јевтинија од домаћих. То представља снажан ударац за европску аутомобилску индустрију. А како време одмиче, биће све горе, ако се Кини "без борбе" препусти ово тржиште.

Осим субвенција Брисел брине и "дискриминација према страним производима", ометање приступа тржишту компонената, трансфер западне технологије, пре свега немачке.

САД и Канада су се већ заштитили, протекцијом домаће производње, али ЕУ то није могла да учини, због познатих унутрашњих трвења међу чланицама. Француска је тражила интервенцију ЕУ. С друге стране, немачки конструктори "БМВ" и "Фоклсваген" су доста инвестирали на кинеском тржишту, па им се не исплати да минирају сами себе. Према неким подацима, чак 40 одсто "фоклсвагенових" возила и 25 одсто "БМВ" се данас продаје у Кини. Мада и Французи тамо производе неке своје електричне моделе, попут "дачије спринг".

Ипак, враг је однео шалу, па су у Бриселу одлучили да зазвоне на узбуну. Уколико се истрагом утврди кинеско кршење конкуренције субвенцијама, ЕУ ће према правилима Светске трговинске организације моћи да уведе додатне таксе на кинеске производе. Тренутно наплаћује 10 одсто царине, нарспрам 27,5, колико та стопа на пример износи у САД.

После тога се, међутим, поставља питање где ће се европски конструктори снабдевати, уколико се планира стопроцентни прелазак с термичких на електричне аутомобиле, а кинески се додатно опорезују и буду скупи? Одговор је, очигледно, у домаћој производњи, због чега се све ово и ради. Француска је већ покренула стратегију произодње батерија на свом тлу. И други на Старом континенту сада чекају своју шансу.

ПЕКИНГ: НИСУ СУБВЕНЦИЈЕ ВЕЋ НАПОРНИ РАД

Најава Брисела да ће спровести истрагу о кинеским субвенцијама у аутомобилској индустрији наљутила је Пекинг. Кина поручује да ће то имати негативан утицај на економске односе ове земље са ЕУ. Кинези истичу да квалитет и цена њихових електричних аутомобила нису резултат нелојалне конкуренције већ напорног рада и континуираних технолошких иновација. Кина циља да до 2025. године у земљи има 20 одсто електричних и хибридних аутомобила. Сви који до тог периода купе овакво возило, неће плаћати ПДВ. Од 2026. до краја 2027. порез ће се плаћати, али ће бити преполовљен. Процењује се да ће ова мера коштати кинеску државу 66 милијарди евра.   

Пратите нас и путем иОС и андроид апликације

Pratite vesti prema vašim interesovanjima

Novosti Google News
УКРАЈИНСКИ ГЕНЕРАЛ У ШОКУ: Шта ће 60 посто официра Генералштаба у рововима?

УКРАЈИНСКИ ГЕНЕРАЛ У ШОКУ: Шта ће 60 посто официра Генералштаба у рововима?

УКРАЈИНСКО руководство је почело да формира јуришне јединице од изузетно цењених кадровских официра Генералштаба који поседују тајне информације, а то би могло да угрози безбедност Украјине, оценио је пензионисани генерал Оружаних снага Украјине Сергеј Кривонос за јутјуб канал "Прјамој".

29. 05. 2024. у 21:39

Коментари (0)

ПОМРАЧЕЊЕ УМА РУСКОГ ТЕНИСЕРА: Ролан Гарос овакво дивљање не памти (ФОТО/ВИДЕО)