"БРЕГЗИТ" УСПОРИО БРЗИ ВОЗ: У "Јуростару" на путовању чувеном железницом испод Ламанша која спаја Париз и Лондон

Горан ЧВОРОВИЋ

13. 09. 2022. у 11:00

СЕНКЕ "брегзита" већ круже над Северном железничком станицом у Паризу, одакле крећу брзи возови ка Уједињеном Краљевству кроз чувени тунел испод Ламанша. Одавде се на Острво возом путује као авионом. Не само због брзине. Контроле су такве као да се налазе на прелазу између два света. А можда и јесу два. Све је с друге стране другачије: новац, мере, страна којом се вози, утикачи, начин размишљања, поглед на капитализам, социјалну правду, мигранте... Није онда ни чудо што су се два света разишла.

БРЕГЗИТ УСПОРИО БРЗИ ВОЗ: У Јуростару на путовању чувеном железницом испод Ламанша која спаја Париз и Лондон

Горан ЧВОРОВИЋ

Физичко спајање раздвојеног данас подразумева да се на железничку станицу у Паризу стигне 45 до 60 минута пре поласка воза, а на ону супротну, "Свети Панкрације" у Лондону, и читавих сат и по. У дугачком реду чека се на показивање обавезне повратне карте, пропуштање багажа кроз скенер, пасошку контролу најпре француске полиције, а затим и британске и, најзад, царинску проверу Велике Британије. За утеху, мање су перипетије бар око ковида. Нису више потребни сертификати. Епидемија јењава, с тим и мере, па се пословни људи убрзано враћају. Али морају да се наоружају стрпљењем.

Каква разлика у односу на путовање у, рецимо, Брисел, исто тако брзим возом, између две земље које су и даље у ЕУ, где се, без икаквих формалности, на истој станици, само уђе у воз! Није то баш било замишљено на тај начин када су тунел 1994. године отварали француски председник Франсоа Митеран и британска краљица Елизабета Друга. Веровало се, у то време, у заједнички пројекат ЕУ, у ефикасност, брисање формалности, у спајање и зближавање људи, а не у раздвајање. Од свега, остале су само цеви испод океана и у њима шине којима тутње возови. С практичне стране, то је сасвим довољно.

Горан ЧВОРОВИЋ

- Први пут у историји шефови држава Француске и Велике Британије се састају а да претходно нису морали да путују бродом или авионом - изјавила је на инаугурацији краљица која је брзо заволела "Јуростар".

После неколико десетина најмаштовитијих идеја спајања испод и изнад мора, од којих прве потичу још из 18. века, шест година финалних радова на тунелу, чији је заговорник био још Наполеон Бонапарта, бушења три отвора дуга по 50,5 километара, од којих 38 испод мора, што је најдуже на свету, максималне дубине 75 метара, уз учешће 13.000 људи и потрошених 15 милијарди евра, у чијем финансирању је учествовало око двеста светских банака, Велика Британија, на неки начин, више није била острво.

Први возови, пругом дугачком 334 километра између Париза и Лондона, путовање су скратили на само три сата. Данас је само време вожње краће, и износи 2 сата и 17 минута. Када се изађе из насељених зона, брзина крстарења је 300 километара на час, док је, из безбедносних разлога, под морем, смањена на 160. Рекорд на овој деоници износи 334,7 километара на час.

Чим замакне из северног париског предграђа, воз са стрпљивим путницима који су коначно дочекали полазак, добија убрзање кроз нормандијске заравни, завија око Лила, а онда убрзо долази пред тунел у коме проводи око двадесетак минута. Клаустрофобични време могу да "убију" у вагон ресторану.

Горан ЧВОРОВИЋ

Безбедности се поклања изузетна пажња. Баш на нашем путовању догодио се пех. Из суседног вагона почео је да куља дим. Одмах је прискочила армада стујарда са апаратом за гашење пожара. Један од њих пронео је спржени пуњач за мобилни телефон, а путници су, због тешког мириса паљевине, смештени на слободна места у другим вагонима, док је "Јуростар" грабио ка тунелу.

Овом деоницом пролази 18 возова дневно, а постоји и паралелна веза с Бриселом, временски нешто краћа. Цене су папрене, рекламираних 39 евра платиће само онај коме се баш посрећи. Карте често коштају и више од 200 евра у једном правцу у вагону друге класе, за оне који се одлучују на путовање у последњи час.

И поред свега, стигне се, возом, у једном дану, и тамо, и овамо, да се доручкује и вечера код куће, а да се успут обави целодневни посао у престоници другог света. А то није мала ствар.

ФЛАШИЦА ВОДЕ ТРИ ЕВРА

КРОАСАН или чипс коштају 2,80 евра, а сендвич са шунком 6,40 колико и супа од парадајза или пилећа салата. Они који ожедне, за флашицу воде треба да издвоје три евра, за еспресо 20 центи више, док је сок од поморанџе 3,40, а мало пиво 5,40 евра. Срећом по новчаник, путовање кратко траје, па нема времена да се много једе и пије.

Пратите нас и путем иОС и андроид апликације

Pratite vesti prema vašim interesovanjima

Novosti Google News
КО ЈЕ ДАВИД КНЕЖЕВИЋ КОЈИ ЈЕ УХАПШЕН У МАЈАМИЈУ: Након нестанка супруге Ане побегао за Србију

КО ЈЕ ДАВИД КНЕЖЕВИЋ КОЈИ ЈЕ УХАПШЕН У МАЈАМИЈУ: Након нестанка супруге Ане побегао за Србију

НАЦИОНАЛНА полиција ухапсила је данас у Мајамију Давида Кнежевића, супруга Ане Марије Кнежевић Хенао, Колумбијке која је нестала у Мадриду 2. фебруара. Давид Кнежевић, држављанин Србије, био је главни осумњичени откако су америчка полиција и ФБИ прикупили доказе да је реч о насилном нестанку, сазнају шпански медији.

06. 05. 2024. у 17:33

Коментари (0)

ШЕШЕЉ О ЧУДНОЈ ИЗЈАВИ ПРЕДСЕДНИКА УКРАЈИНЕ: Нико не схвата озбиљно то што Зеленски говори