ДО ПАРИЗА УСКОРО САМО НА СТРУЈУ: Прелазак на чиста горива у Француској "креше" саобраћај

Горан Чворовић дописник из Париза

25. 07. 2021. у 08:45

ЕНЕРГЕТСКА трансформација у саобраћају наступиће такорећи сутра, рокови за прелазак на чиста горива у ЕУ се мере годинама, а не деценијама, а све ће то захватити и грађане Србије.

ДО ПАРИЗА УСКОРО САМО НА СТРУЈУ: Прелазак на чиста горива у Француској креше саобраћај

Фото АП

Пример Француске показује колико се у томе одмакло. У Паризу, укључујући и шире ободе предграђа, већ од 2024. године биће забрањено коришћење аутомобила на дизел, а од 2030. и бензинаца! У Лиону, дизел се "гаси" 2026. Циљ ЕУ је да до 2035. сва нова произведена возила буду на струју или хидроген, а Француска жели да све аутомобиле на фосилни погон у потпуности избаци до 2040.

У Француској већ постоји десет зона за малом емисијом штетних гасова, које обухватају Гренобл, Париз, Лион, Нанси, Марсељ, Стразбур, Тулуз, Монпеље, Тулон и Руан. У ту сврху већ се користе налепнице "критер", с ознакама од 1 до 5, зависно од година производње и погонског горива. Највећи загађивачи, из категорије 4 и 5, у Паризу, већ не могу да саобраћају радним данима од 8 до 20 сати.

Фото АП

Налепница с ознаком један, љубичасте боје, додељује се за бензинце произведене после 1. јануара 2011. У категорији 2, обојени у жуто, су бензинци од 2006. до 2011. и дизелаши после 2011. У трећој, наранџасте боје, су бензинци од 1997. до 2005. и дизелаши од 2006. до 2010. У четвртој, бордо, налазе се дизелаши од 2001. до 2005. и у петој, сивој, такође дизел аутомобили, од 1997. до 2000. Постоји, наравно, још једна зелена налепница, која омогућује несметано саобраћање свим аутомобилима на чист погон. Овај систем уведен је 2016.

Возила из категорије 3, значи бензици произведени пре 2006. и дизелаши пре 2011. неће тако моћи радним данима да уђу у Париз од 2022, а из категорије 2, бензинци произведени пре 2011. и дизелаши изашли са трака после те године, од 2024. Казне су 68 евра за моторцикле и аутомобиле и 135 евра за камионе, уз, наравно, аутоматско искључење из саобраћаја.

Треба истаћи да се ова правила односе и на возила са страним таблицама, па сви који из иностранства крећу пут Француске, треба да набаве налепницу преко интернета. Градске власти у Паризу рачунају да ће за четири године на овај начин смањити загађење за чак 40 одсто. Све ове мере, у читавој Француској, погодиће изузетно велики број власника аутомобила - око 43 одсто возног парка, односно око 17 милиона возила. У Паризу је још горе - на мети је 57 одсто укупног броја аутомобила.

Држава је припремила низ олакшица за набавку електричних и хибридних аутомобила и возила на други чист погон, које могу да иду чак и до 19.000 евра, за нова или половна кола.

Али, све није баш онако како се представља у рекламама. Много тога зависи и од региона у ком се живи. За озбиљнији аутомобил, уз све попусте, потребно је, ипак, издвојити и по неколико десетина хиљада евра. Јер, кола на струју су, у основи, и даље веома скупа. Тако, Када се све срачуна, модел 3 популарног аутомобила "тесла" који се све више виђа на француским улицама, може, уз државне дотације, да се купи за мање од 32.000 евра. Многе познате марке своје електричне моделе продају још скупље.

Све то још увек не прати ни задовољавајућа инфраструктура. Многи се и даље устручавају да пређу на нефосилни погон, између осталог и због тога што не желе да стрепе где ће успут да напуте аутомобил струјом или водоником. У Француској се, иначе, интензивно преправљају утичнице и струјна инсталација у индивидуалним гаражама, а расте и број "пумпи" за струју.

НОРВЕШКА ШАМПИОН

У укупном збиру, продаја електричних и хибридних аутомобила у Шпанији је у првој половини ове године износила 6,2 одсто, У Италији 7,7, Великој Британији 14,5, Белгији 15,1, Поргугалији 15,4, Француској 15,7, Аустрији 17,3, Швајцарској 18,2, Холандији 19,7, Немачкој 22,5, Данској 26,8, Финској 28,4... У Шведској, на продају чистих возила од почетка 2021. отпада 40 одсто, а шампион је Норвешка са чак 82,6!

Пратите нас и путем иОС и андроид апликације

Коментари (0)