ЖУТА И ЦРВЕНА ПРАЗНЕ НОВЧАНИКЕ: Откривамо како боје, мириси и музика утичу на потрошачке навике

Бојана Јовановић

15. 04. 2024. у 18:25

КОЛИКО пута вам се догодило да одете у куповину једне ствари, а из радње изађете са десетак њих, које не знате ни сами зашто сте узели?

ЖУТА И ЦРВЕНА ПРАЗНЕ НОВЧАНИКЕ: Откривамо како боје, мириси и музика утичу на потрошачке навике

Фото Shutterstock

Међутим, када рационално покушамо да схватимо зашто смо то урадили, не долазимо до ваљаног закључка. Решење се крије у утицају ком смо, несвесно, били изложени приликом куповине, а на нас је извршен путем боја, мириса и(ли) мизике у одређеном продајном објекту. На исти начин овај "тројац" утиче на нас и приликом свакодневног опажања света, током разговора са неким, гледања телевизије, шетње... У којој мери се стручњаци у маркетингу, а у којој у продаји, воде психологијом боја, односно њиховим утицајем на потенцијалног купца, појашњава Тијана Адамов Игњатовић, експерт за маркентишке комуникације:

- Боје су свуда око нас. Познато је да оне директно и снажно утичу на човека и његово понашање и одлучивање, па можемо са сигурношћу рећи да утичу на понашање потрошача. Стручњаци у маркeтингу и у продаји уважавају психологију боја и увелико је примењују. Постоје читави тимови који се баве истраживањем како боје утичу на продају и у реклами. Према истраживања, одлуке о куповини заснивамо у највећој мери на изгледу производа, јер највише информација примамо визуелно. Конкретно, више од 90 одсто потрошача одлуку о куповини доноси на основу изгледа производа, док више од 80 одсто њих то чини на основу боје. Чак 80 одсто компанија се води ставом да је боја одлучујући фактор за препознавање бренда. Боје преносе одређене поруке и емоције које су и културолошки условљење. Црна, бела и црвена носе важне поруке, а занимљиво је да не значе свуда исто. Такође, боја је елемент логотипа бренда или компаније, амбалаже, рекламних активности и амбијента продајног простора, и у том случају можемо да потврдимо да она дефинитивно веома занима маркетиншке посленике и продавце.

Фото Pixabay

ПЕСМЕ ИЗ РЕКЛАМА

Где се крије веза између боја, звукова, мириса и људске психологије?

- Како каже једна песма: "боје су у нама". Сви имамо неку своју омиљену, или ону коју не волимо. Боје, звукови и мириси покрећу емоције. Та тајна веза крије се у нашим чулима, виду, слуху и мирису, које обрађује мозак. Чула су важан извор информација за нас и током еволуције била су од пресудног значаја за човеков опстанак. Она имају свој језик, невербалан, који се дешава без много речи, а веома је значајан. Боје, звукови и мириси утичу на наше емоције, а тиме и на понашање и поступке. Проучавање овог феномена је мултидисциплинарни научни подвиг, и следи још много истраживања на ту тему.

Постоји ли нека универзална боја која највише подстиче на куповину?

- Ако обратимо пажњу можемо да приметимо да су најчешће натписи за производе на акцији у црвеној и жутој боји. Показало се да ова комбинација, црвена слова на жутој подлози, најбоље подстичу на куповину. Зато следећи пут кад видите ову комбинацију боја, размислите још једном да ли вам је заиста потребан тај производ!

Која највише подстиче радост и зашто?

- Жута, боја сунца и среће. Она подстиче не само радост већ и оптимизам. Зато је смајли жут. Жута је боја креативности и интелигенције. Верује се да подстиче комуникацију и убрзава рад нервног система. Интензивна је и лако се уочава. Није случајно што смо ми изабрали жуту боју за нашу иницијативу која је весела и креативна. Она подстиче учење а ми је сматрамо бојом детињства. Такође подстиче самопоуздање и храброст, и зато је боја детета.

Фото Shutterstock.

Објасните нам укратко која од њих се како користи, шта подстиче...

- Црвена и жута боја подстичу активност и узбуђење, па тиме и куповину. Црвена нас тера на акцију и хитност – најчешће се зато користи за означавање распродаја. Употребљавају је ланци брзе хране и ресторани јер се повезује са осећајем глади. Жута боја се користи за привлачење пажње, изазива позитивна осећања, оптимизам, наду, топлину и енергију, па је користимо када желимо да скренемо пажњу и подстакнемо импулсивну куповину.

На који начин избор музике у рекламним спотовима, кампањама и продавницама утиче на потенцијалне конзументе?

- У великој мери. Првенстено тако што музика "боји" атмосферу спота, преноси емоцију, а затим и помаже да рекламну поруку боље запамтимо и повежемо позитивне емоције и пријатна сећања која она побуђује са конкретним брендом. Ми и дан данас певамо песме из реклама које смо слушали као деца, иако се оне више не емитују, зар не? Када користимо популарну музику, или ону која је омиљена нашој циљној групи, ми јој се на тај начин препочујемо, комуницирајући да је разумемо и да смо део тог света. У савременом контексту додатно треба размишљати о континуираној сарадњи брендова и музичких стваралаца, јер позитивно утичу једни на друге у ери дигиталних платформи. Избор и јачина музике у продајном објекту такође утичу на атмосферу и подстичу одређене емоције, што даље утиче на наше понашање и одлуке.

А мириса?

- Постоји читав сегмент маркетинга који се бави овом темом, и зове се "мирисни маркетинг". Купци изложени мирисном маркетингу реагују по истом принципу као и кад је у питању стимулација других чула – мириси буде позитивне емоције а оне нас подстичу на куповину. Да ли сте приметили како, када уђете у неку продавницу, осетите невероватно привлачан мирис, и једноставно не можете да одолите да нешто не купите, па онда понесете део те дивне емоције кући у виду производа из те радње?

ПОДИЗАЊЕ КРВНОГ ПРИТИСКА

Откуд црвеној толика популарност?

- Црвена је боја љубави, боја срца, боја крви, боја живота, боја страсти, боја ватре, боја врелине и топлине. Подстиче нас да будемо активни и узбуђени. Једноставно, црвено нас тера на акцију. Изазива у нама снажна осећања и зато је врло популарна. Она буквално подиже крвни притисак и број откуцаја срца! Иако јој се приписује и негативни контекст подстицања агресивности и беса, ова боја је омиљена и прва кад је у питању утицај који има на нас.

"ГАЂАЊЕ" СЕНЗИБИЛИТЕТА

У ком узрасту почињемо да реагујемо на боје, мирисе, звуке у потрошачком смислу?

- Ако се држимо проучавања Марије Монтесори, под чијим утицајем је креирана наша Иницијатива Жуте Паталоне, дете је од рођења до шесте године управо чулни истраживач и о свету учи упијајући све око себе, укључујући и боје, мирисе и звукове. Оштрећи своја чула, дете развија разумевање света и гради основу за читав живот. Богатство маште у каснијем животу зависи од распона чулних утисака којима је дете било изложено у најранијем детињству. Сви знамо да дете научи онај језик који слуша, што је потврда ове тезе. Ако тако лепо прихвата све утиске, онда сигурно усваја и утиске из рекламних порука које долазе до њега. Наш Закон о оглашавању регулише оглашавање усмерено на малолетно лице. И сами смо свесни да дете тешко можемо изоловати од рекламних порука, јер чак и ако не гледа телевизијски програм и садржаје на мобилном телефону, не чита новине, рекламне поруке ће видети на улици или у супермаркету. Из сопственог искуства могу да потврдим да дете од најранијег узраста реагује на стимулусе као потрошач, па треба посебно обратити пажњу да се то не злоупотребљава.

Да ли женски и мушки пол различито доживљавају такве сензације?

- И да и не. На боје реагујемо на сличан начин, иако има оних које су више "мушке" или више "женске", док су звукови и мириси личнији. Музика је сегмент који највише може да "погоди" лични сензибилитет.

Фото: Д. Балшић

Колико несвесним избором боје одеће поручујемо заправо нешто о себи или свом расположењу?

- Много. Одређеним бојама поручујемо како се осећамо, иако нисмо увек свесни тога. Поруке шаљемо и примамо на несвесном нивоу. Наравно, можемо свесно бирати, а постоје и културолошки условљене ситуације у којима се бојом јасно поручује – када смо у жалости, када се венчавамо, и томе слично. Додатно је занимљиво да у различитим културама та значења могу да се разликују, па уколико имамо мултикултуралну публику и делујемо глобално, морамо обратити пажњу на социо-културну димензију маркетинг окружења.

Постоје ли неке које утичу на продуктивност у послу, креативност, концентрацију? Како би требало њих употребљавати?

- Каже се да зелена боја одмара очи и помаже да се опустимо и концентришемо. Заправо зелена боја највише прија нашим очима, највероватније због тога што смо у прошлости проводили много времена у природи. Она подстиче хармонију и емотивни и телесни склад, што резултира и одлучношћу. Плава смирује и подстиче продуктивност, па је добар избор за продуктивно окружење. Љубичаста поспешује решавање проблема, а жута мотивише на учење и логичко и практично размишљање.

Пратите нас и путем иОС и андроид апликације

Pratite vesti prema vašim interesovanjima

Novosti Google News
САД И ТЗВ. КОСОВО ХОЋЕ ДА ИМА СОПСТВЕНУ СРЕБРЕНИЦУ! Председница лажне државе у перфидној игри оптужила Београд

САД И ТЗВ. КОСОВО ХОЋЕ ДА ИМА СОПСТВЕНУ СРЕБРЕНИЦУ! Председница лажне државе у перфидној игри оптужила Београд

ПРЕДСЕДНИЦА лажне државе Косово Вљоса Османи, и поред тога што још нису прескочили последњу станицу ка чланству у Савету Европе - гласање на Комитету министара 17. маја најављује да ће породице несталих моћи да туже Србију Европском суду за људска права за повреду права на живот њихових најмилијих.

29. 04. 2024. у 07:00

Коментари (0)

Нови Samsung Neo QLED телевизори померају границе кућне забаве