ВЕЛИКО НАУЧНО ОТКРИЋЕ: Зашто је најстарији фосил најпознатије крвопије на свету изненадио научнике (ФОТО)

07. 12. 2023. у 23:15

СТОТИНЕ хиљада људи широм света сваке године зарази се маларијом и другим болестима које се преносе уједом комараца, инсекта из доба диносауруса, али док данас уједају само женке, откриће најстаријег фосила било је велико изненађење у научном свету.

Фото: Профимедиа

Научници су открили најстарије фосиле комараца - два мужјака у комаду ћилибара старог 130 милиона година из периода креде, пронађеном у близини града Хаман у Либану. На њихово изненађење, мужјаци су имали издужена уста која су им омогућавала сисање, што данас имају само женке.

ВЕЛИКО ОТКРИЋЕ

-Сасвим је јасно да су били хематофаги“, што значи да су се хранили крвљу, каже палеонтолог Дени Азар са Кинеске академије наука Института за геологију и палеонтологију у Нанџингу и Универзитета у Либану. „Ово је велико откриће у еволуционој историји комараца, каже Азар, водећи аутор студије објављене ове недеље у часопису „Карент бајолоџи“.

Два фосилизована комарца, који припадају истој врсти, по величини и изгледу подсећају на савремене комарце, иако су њихова уста којим сисају крв краћа од оних какве имају данашње женке.

-Комарци су најпознатије људске крвопије и преносе неке паразите и болести, подсећа Азар и објашњава: „Само оплођене женке комараца сисају крв јер им је потребан протеин за развој јаја. Мужјаци и неоплођене женке се хране нектаром неких биљака. А неки мужјаци се уопште не хране.“

ИЗНЕНАЂЕЊЕ

Неки летећи инсекти - на пример муве це-це, имају мужјака који је хематофаг, али не и данашњи комарци. „Откриће мушког комарца који је био хематофаг у периоду креде је заиста изненађујуће“, каже палеонтолог и коаутор студије из Националног музеја природне историје у Паризу.

Фина анатомија два мужјака је бриљантно очувана у ћилибару. Оба имају изузетно оштру троугласту анатомију вилице и издужену структуру са избочинама сличним зубима. Научници верују да су комарци еволуирали од инсеката који не сисају крв. Њихова претпоставка је да су уста првобитно била прилагођена за сисање биљног нектара.

Еволуција биљака је вероватно играла улогу у томе да се мушки и женски комарци данас разликују. У време када су два комарца остала замрзнута у смоли дрвета која се на крају претворила у ћилибар, цветне биљке су тек почеле да се појављују.

У ПОЧЕТКУ СУ СИСАЛИ БИЉКЕ

-Сматрамо да су сви инсекти који су постали хематофаги прешли на крв пошто су првобитно сисали биљке, каже Азар и додаје да су тада крвљу почели да се хране и женке и мужјаци. Према његовој хипотези, до промене је дошло појавом цветних биљака, што одговара периоду ћилибара у ком су, иначе, пронађени фосили два комарца.

Многе животиње су се храниле крвљу: диносауруси, летећи гмизавци звани птеросауруси, други гмизавци, птице и сисари.

Иако су фосили пронађени у Либану најстарији фосили комараца, научници верују да су се комарци појавили пре више милиона година. Молекуларни докази сугеришу да су се комарци појавили у периоду јуре, пре 200 милиона до 145 милиона година.

У свету постоји више од 3.500 врста комараца и они се налазе свуда осим на Антарктику. Неки од њих преносе болести као што су маларија, жута грозница, зика грозница, денга грозница. Према подацима Светске здравствене организације (СЗО), више од 400.000 људи умре сваке године од маларије, паразитске инфекције, а најчешће жртве су деца млађа од пет година. пренео је Индекс.

С друге стране, комарци помажу у пречишћавању воде у барама, језерима и рекама. Генерално, могу бити корисни, али и проблем за људе.

БОНУС ВИДЕО - ШОЈГУ ИЗНЕО ПОДАТКЕ О КОНТРАОФАНЗИВИ Украјина изгубила 125.000 војника и 16.000 комада војне технике

ВЕЛИКА ФРКА У ДЕНВЕРУ: Никола Јокић и НБА шампиони упали у проблеме!