ВЕЛИКО НАУЧНО ОТКРИЋЕ: Једна од најсјајнијих звезда на небу ускоро би могла да експлодира

03. 07. 2023. у 22:33

БЕТЕЛГЕЗ, једна од најсјајнијих звезда на небу, ускоро би могла да експлодира, тврде научници у новом научном раду.

Фото: АП

Бетелгез је удаљен око 650 светлосних година од Земље и тај црвени џин полако умире. Према најновијој прогнози научника, на основу начина на који пулсира, ова џиновска звезда могла би за неколико деценија да колабира у финалном бљеску.

БЕТЕЛГЕЗ, ЗВЕЗДА У ПОСЛЕДЊОЈ ФАЗИ ЖИВОТА

Научници са Тохоку универзитета у Јапану и Универзита Женева у Швајцарској, проучавали су осцилације у емитовању светлости те звезде и закључили да је она у последњој фази живота, наводи се у њиховом раду.

Сјај Бетелгеза изненада је затамњен на кратко 2019. године, а научници су тада утврдили да је избацио нешто прашине и тамне материје које су га прекрилиле.

Међутим, сјај ове звезде појачао се почетком ове године и сада је један и по пут јачи него иначе. Научници су разматрали различите теорије због чега се то десило, да ли је у питању приближавање његове смрти или изненадних „старачких“ подрхтавања.

Иако научници верују да је на крају живота, Бетелгез је релативно млада звезда, стара тек око 10 милиона година, пише „Сајенс алерт“ (Science Alert). Међутим, већ се претворио у надувани, црвени облак гаса коме понестаје горива и ближи му се крај. Колико ће још дуго потрајати, зависи од више фактора.

Један од тих фактора је његова величина, која је предмет дебате током већег дела 20. века. Према прорачунима који наводе његову доњу границу величине, Бетелгез има још на хиљаде година живота пре него што имплодира у великом бљеску.

КОЛИКО ЋЕ ПОЖИВЕТИ - НОВИ ПРОРАЧУНИ

Има и других разлога због којих се може веровати да ће поживети још дуго. Као и код многих звезда, његов спољни омотач пулсира уравнотеженим скупљањима и ширењима које су подстицане унутрашњом динамиком супротстављених притиска и гравитације.

Последична флуктуација у јачини светлости и фреквенцији траје месецима или чак годинама. Најзначајнији периоди код Бетелгеза трају 2.200 и 420 дана.

Краћи период је чешћи и представља осцилацију целокупног обима звезде. Прорачуни засновани на њему говоре да се ради о млађој звезди.

Ипак, шта ако се појави више циклуса који трају по 2.200 дана? Научници који стоје иза последњег истраживања не отписују овај дуги циклус, уз аргумент да је термодинамика таквих осцилација у светлим супергигантима, какав је Бетелгез, мало компликованија него код других звезда.

На основу прорачуна, научници из Швајцарске и Јапана закључили су да се спољашњи омотач Бетелгеза помера више док му се маса концентрише у језгру, због чега би своје гориво могао да потроши не за хиљаде година, већ тек за неколико деценија.

Уколико су њихови прорачуни тачни, у не тако далекој будућности, могли бисмо да сведочимо великом бљеску, пре него што Бетелгез потпуно нестане са нашег неба.

СКАНДАЛ У РИМУ: Новак Ђоковић погођен флашом у главу! (ВИДЕО)