СНАЖНА ЕКСПЛОЗИЈА СУПЕРНОВЕ: Мртва звезда је јурила галаксијом остављајући траг попут комете

31. 05. 2023. у 00:30

НАЈНОВИЈЕ откриће астронома баца ново светло на насилну природу смрти масивних звезда.

Фото: ЕПА

Астрономи који проучавају црне рупе у случајном открићу наишли су на редак феномен: мртву звезду која јури од своје супернове и иза себе оставља траг који подсећа на траг комете.

Звезда о којој је реч, позната као PSR J1914+1054g, тек је четврта такве врсте, опажена заједно с придруженом издуженом маглицом и остатком супернове. Маглицу је тим научника предвођен астрофизичаром Саром Елисом Мотом назвао Мини Маус.

Њихово откриће баца светло на насилну природу смрти масивне звезде и пружа драгоцене увиде у пулсаре, супернове, међузвездане медије и ударе свемирског ветра.

КАКО ЈЕ „МИШИЦА“ ПРОНАЂЕНА

Научници су до тог открића дошли коришћењем радиотелескопа MeerKAT у Јужној Африци како би истражили бинарни звездани систем назван GRS 1915+105. Док су га посматрали приметили су необичну траку светлости налик на пулсарску маглицу, која је веома личила на једну откривену још 1987. године и која је названа Маус.

Даља анализа података из истраживања FAST Galactic Plane Pulsar Snapshot (GPPS), које је у току, довела је до идентификације новооткривеног пулсара, названог Ј1914, смештеног на предњој страни случајно откривене светлосне траке. Накнадна посматрања потврдила су да Ј1914 лежи тачно на врху тог трага.

Анализа MeerKAT радијских података такође је открила слабашни кружни облик смештен иза пулсара и његовог репа, чија је путања праћена натраг до средишта. Астрономи су утврдили да тај кружни облик представља остатке супернове из које је настао Ј1914. Дужина репа иза тог пулсара је отприлике 40 светлосних година, док је радијус остатка супернове око 43 светлосне године.

ИМПРЕСИВНА БРЗИНА

Рођење Ј1914 пулсара, а тиме и догађај супернове, догодило се пре отприлике 82.000 година. Пратећи траг натраг према центру маглице, научници су израчунали да брзина пулсара Ј1914 износи између 320 и 360 километара у секунди.

Иако није реч о најбржој забележеној одбеглој звезди и иако њена брзина није довољна за бег из Млечног пута, брзина Ј1914 остаје импресивна. Штавише, научници истичу да су до данас идентификована само три друга пулсара сличних карактеристика.

Ново откриће, које чека објаву у часопису „Monthly Notices of the Royal Astronomical Society“ и које се тренутно налази на репозиторијуму arXiv, не само да продубљује разумевање пулсара, супернова и међузвезданих феномена, већ такође наглашава потенцијал телескопа MeerKAT у откривању ретких небеских објеката.

Захваљујући откривању структура сличних Маусу и Мини Маус, MeerKAT ће помоћи у откривању нових радијских пулсара који ће додати још увек малој популацији таквих објеката, за коју се предвиђа да ће имати хиљаде чланова у нашој галаксији, пишу аутори истраживања, пренео је „Сајенс алерт“.

ВЛАДИЦА ИЗ ОРМАРА ИЗВУКАО ЗМИЈУ ДУГУ ЦЕО МЕТАР: Невероватан случај у Врању - Чују се женски врисци, камера све снимила (ВИДЕО)

ИАКО је јуче многе крајеве наше земље изненадио снег, а температуре су се спустиле за читавих петнаест степени, за најпознатијег хватача змија из Владичиног Хана Владицу Станковића и јуче је било посла.

18. 04. 2024. у 09:40

ЧУВАМО ДЕДОВИНУ И ГРОБОВЕ СИНОВА Упркос трагедијама, породица Михајла Томашевића, из Сувог Грла код Србице, опстаје на свом огњишту (ФОТО)

ОВО су гробови мојих синова. Стојадина, рођеног 1979, који је погинуо на Кошарама и Стевана, две године млађег, који је 2002, возећи трактор нагазио на противтенковску мину коју су на путу у селу поставили Албанци. Овде на гробљу ми је друга кућа, а она у којој живим са супругом Миладинком Мицом и сином Дарком је неколико километара одавде. И, док сам жив са Косова и Метохије селити се нећу, чуваћу свој дом и гробове синова.

18. 04. 2024. у 10:45

МОГУ ЛИ ДА ВАС ЗАМОЛИМ? Бајага одржао час културе на РТС-у - снимак се шири мрежама (ВИДЕО)

"МОГУ ЛИ ДА ВАС ЗАМОЛИМ?" Бајага одржао час културе на РТС-у - снимак се шири мрежама (ВИДЕО)

ЈЕДНА опаска легендарног музичара Момчила Бајагића Бајаге током промоције реиздања прве плоче Бајаге и Инструктора "Позитивна географија", забележена камером РТС-а, постала је вирална на друштвеним мрежама.

18. 04. 2024. у 10:17