КАКО СУ НАСТАЛЕ? Пронађене прозирне стаклене кугле на Месецу, научници одушевљени - то ће помоћи у изградњи база на површини! (ФОТО)

24. 02. 2022. у 19:51

КИНЕСКИ ровер Јуту-2 открио је неколико мистериозних, провидних стаклених глобула на супротној страни Месеца, за које научници кажу да нису налик било ком минералу који су раније открили на површини Месеца.

Фото: Принтсцреен

У новој студији, објављеној у часопису "Сциенце Буллетин", истраживачи су прегледали слике направљене панорамском камером на роверу и пронашли многе сферичне стакласте кугле величине неколико центиметара и у облику бучица.

- Глобуле нас једноставно одушевљавају, пошто су јединствене на Месецу - рекао је др Џијонг Сјао, вођа студије са Универзитета Сун Јат-сен у Кини.

Истраживачи, укључујући астронауте мисије Аполо, који су пронашли и проценили минерале на Месецу попут тектита и микротектита који су настали ударима астероида, метеорита и других свемирских стена, рекли су да су они углавном "тамни, непрозирни и богати деловима кластичних стена". Нису очекивали да ће видети прозирне стаклене глобуле у региону слетања Чанг’Е-4, додали су.

Најмање две такве кугле су првобитно пронађене на рути ровера Јуту-2, дугачкој мање од 700 метара, током првих 12 лунарних дана, а још два могућа случаја чекала су потврду због неадекватне резолуције слике, рекли су научници. Истраживачи су затим покушали да пронађу порекло ових глобула на основу њихове боје, морфологије, геометрије и могуће старости изложености и помоћу критичних стопа хлађења приликом кристализације за различите врсте познатих лунарних стена. Кажу да су глобуле "прилично конзистентне", са формирањем од удараца, што указује да су стакла формирана од основних материјала сиромашних гвожђем.

- Њихово постојање на Месецу указује да би се током ударних догађаја на друга планетарна тела такође могла формирати стакла налик тектитима. Такве стаклене кугле би требало да се обично производе у древним ударним базенима на Месецу, тако да ће њихов састав и изотопска доба бити веома драгоцени за разумевање ране историје удара - рекао је др Сјао.

Пошто су ови минерали вероватно прилично уобичајени на површини Месеца, научници кажу да би могли бити обећавајући и распрострањени ресурси за производњу стакла на лицу места када се у будућности буду градиле људске базе на Месецу. Међутим, истраживачи су рекли да још увек није познато колика је сличност хемијског састава и порекла ових стаклених куглица са сличним минералима на Земљи.

- Помало је жалосно да када смо први пут пронашли ове стакласте кугле, ровер је прошао поред њих и нису добијени никакви подаци о саставу, али такве глобуле могу бити прилично уобичајене на лунарној страни - додао је др Сјао.

(б92)

ВУЧИЋ НА СВЕЧАНОСТИ ПОВОДОМ ДАНА КОБРИ: Образ нема цену, Србија није на продају, отаџбину волимо више од свега (ФОТО/ВИДЕО)

ВУЧИЋ НА СВЕЧАНОСТИ ПОВОДОМ ДАНА "КОБРИ": Образ нема цену, Србија није на продају, отаџбину волимо више од свега (ФОТО/ВИДЕО)

ПРЕДСЕДНИК Републике и врховни командант Војске Србије Александар Вучић присуствује војној свечаности поводом Дана Одреда војне полиције специјалне намене „Кобре“.

14. 04. 2024. у 10:35 >> 10:36

ЗАШТО СУ БРУТАЛНО УБИЈЕНИ? Игора одгајали пси на улици - заборавио матерњи, кад су им га одузели ДОШЛИ ИСПРЕД СИРОТИШТА и данима чекали

ЗАШТО СУ БРУТАЛНО УБИЈЕНИ? Игора одгајали пси на улици - заборавио матерњи, кад су им га "одузели" ДОШЛИ ИСПРЕД СИРОТИШТА и данима чекали

ТУЖНА прича дечака који је прошао пакао на земљи због својих родитеља и деде алкохоличара. Морао је да проси и живи на хладној улици, а данас је жив захваљујући Џеси, Гоги, Маши и Севи.

16. 04. 2024. у 14:14