ИСТИНЕ И ЗАБЛУДЕ О ЗЕЛЕНОМ МАРКЕТИНГУ: Еколошка одговорност или маркетиншки трикови

Novosti online

26. 10. 2023. у 11:25

ЗЕЛЕНИ маркетинг је појам који се односи на маркетиншке активности које имају за циљ да промовишу производе или услуге који су еколошки прихватљиви или који доприносе очувању животне средине.

ИСТИНЕ И ЗАБЛУДЕ О ЗЕЛЕНОМ МАРКЕТИНГУ: Еколошка одговорност или маркетиншки трикови

Foto: Shutterstock

Савремени потрошач је све више свестан последица глобалног загревања.  Широм света људи показују бригу за животну средину и мењају своје понашање. Као резултат тога, појавио се зелени маркетинг који позива на одрживе и друштвено одговорне производе и услуге. Многе компаније укључују концепт зеленог маркетинга у своје стратегије и активности које су усмерене на промоцију производа и услуга који су дизајнирани да смање негативне ефекте на еколошко окружење или да повећају његов квалитет.

Овај концепт настао је у Сједињеним Америчким Државама 1980. године, када је  термин “зелени маркетинг” и  званично ушао у употребу. Америчко удружење за маркетинг -  АМА, дефинише зелени маркетинг као маркетинг производа за које се претпоставља да су еколошки безбедни и обухвата низ активности као што су: модификација производа, промена производних процеса, паковање, стратегије промоције.

Предности зеленог маркетинга 

  •  Повећање конкурентности и диференцијације на тржишту, јер зелени производи или услуге могу привући нове потрошаче који су еколошки освешћени и лојални брендовима који деле њихове вредности.
  • Повећање задовољства и лојалности потрошача, јер зелени производи или услуге могу пружити већу вредност, квалитет и корист за потрошаче, као и побољшати  имиџ и репутацију компанија и брендова. 
  • Смањење трошкова и ризика на дуже стазе, јер зелени производи или услуге могу смањити потрошњу енергије, материјала и отпада, као и избећи казне, тужбе или негативни публицитет због непоштовања еколошких прописа или стандарда. 

Фото: Схуттерстоцк


 Изазови и ограничења зеленог маркетинга

  • Недостатак јасне дефиниције и стандарда за зелене производе или услуге, што може довести до забуне, неповерења или манипулације потрошача од стране организација које тврде да су зелене, а заправо нису. Ово се назива зеленим прањем (Греенwасхинг) и представља неетичку маркетиншку праксу чији је  циљ да обмане потрошаче о стварном утицају производа или услуга одређене организације на животну средину. 
  • Висока цена и недоступност зелених производа или услуга, што може ограничити њихову потражњу и прихватљивост код потрошача који имају нижи платежну моћ или нису спремни да плате више за зелене производе или услуге. Ово се назива ценовним јазом (Прице гап) и представља разлику између цене зелених производа или услуга и њихових конвенционалних алтернатива. 
  • Недостатак информација и свести о зеленим производима или услугама, што може утицати на њихову перцепцију и вредновање код потрошача који нису упознати са њиховим предностима, карактеристикама или доступношћу. Ово се назива информационим јазом (Информатион гап) и представља недостатак или неадекватност информација о зеленим производима или услугама које су потребне потрошачима да би донели одлуку о куповини. 
  • Недостатак мотивације и понашања у корист зелених производа или услуга, што може утицати на њихову потрошњу и лојалност код потрошача који немају довољно интересовања, ставова или навика које подржавају зелене производе или услуге (аттитуде-бехавиор гап). Реч је о нескладу између онога што потрошачи кажу или верују и онога што заиста раде или купују. 

Зелени маркетинг је сложен и динамичан концепт који има бројне предности, али и изазове за организације и потрошаче.

Зелени маркетинг је такође прилика за иновације, диференцијацију и конкурентност, као и за допринос одрживом развоју и заштити животне средине. Овакву прилику и ситуацију на тржишту требало би да искористе мали предузетници у пољопривредној и прехрамбеној производњи.

И поред тога што је потрошња еколошких производа и даље ниска, сви субјекти, као и сви нивои друштва, треба да истрају у друштвено одговорном пословању и имплементацији зеленог маркетинга.

Пратите нас и путем иОС и андроид апликације

Pratite vesti prema vašim interesovanjima

Novosti Google News
СТЕПА КОД ЈЕДРЕНА ОСВЕТИО УГЉЕШУ И ВУКАШИНА: Пре 85 година у Чачку преминуо војвода Степа Степановић, велики српски војсковођа

СТЕПА КОД ЈЕДРЕНА ОСВЕТИО УГЉЕШУ И ВУКАШИНА: Пре 85 година у Чачку преминуо војвода Степа Степановић, велики српски војсковођа

БРИЖЉИВО упаковане две нагореле воштанице и једна раскошна османска сабља пронађене у скромној соби Степе Степановића после његове смрти 27. априла 1929. откриле су да велики војсковођа није сматрао победе на Церу и Солунском фронту најважнијим биткама које је водио, већ освета средњовековних српских витезова изгинулих у Маричкој бици.

28. 04. 2024. у 06:30

РЕЗОЛУЦИЈОМ О СРЕБРЕНИЦИ ПРИКРИВАЈУ СВОЈЕ ЗЛОЧИНЕ: Немачка историјски фалсификат потура на годишњицу ослобођења Дахауа, фабрике смрти

РЕЗОЛУЦИЈОМ О СРЕБРЕНИЦИ ПРИКРИВАЈУ СВОЈЕ ЗЛОЧИНЕ: Немачка историјски фалсификат потура на годишњицу ослобођења Дахауа, фабрике смрти

НЕМАЧКА која је главни спонзор сарајевске „Резолуције о Сребреници“ покушава да прогура тај цинични историјски фалсификат кроз Генералну скупштину УН у време једне трагичне годишњице, ослобођења концентрационог логора Дахау, неспорног сведочанства о највећем геноцидном програму у историји човечанства чији је аутор – Немачка.

28. 04. 2024. у 07:00

Коментари (0)

АКО НЕКОМ ПОЗАЈМИТЕ ОВУ КЊИГУ, НЕ ОЧЕКУЈТЕ ДА ВАМ ЈЕ ВРАТИ!