АМЕРИЧКИ "ТАЛИБАНИ" СКЛАЊАЈУ МЕШТРОВИЋА: У Чикагу велико преиспитивање чак 500 споменика "оптужених" за расизам

Д. САВИЋ

11. 03. 2021. у 10:14

ПРЕ 93 године амерички град Чикаго је на централно место поставио споменик Индијанцу, дело "Копљаник и стрелац" вајара из тадашње Краљевине Југославије, Ивана Мештровића.

АМЕРИЧКИ ТАЛИБАНИ СКЛАЊАЈУ МЕШТРОВИЋА: У Чикагу велико преиспитивање чак 500 споменика оптужених за расизам

Фото Википедија

Дело које је финансирала Задужбина Бенџамина Фергусона коме се Америка 1928. године дивила као једном од најбољих остварења споменичке пластике, ових дана се нашло на листи "неподобних" споменика којима прети - уклањање.

Мештровићев Индијанац краси улаз у Велики парк из централне чикашке авеније Мичиген, али можда не још задуго, јер се нашао на листи од 500 споменика које преиспитује специјална комисија "због расног излечења и историјских оцена". Чикашка комисија је оформљена после великих, и често насилних протеста који су већ нагнали градоначелницу Чикага Лори Лајтфут да уклони статуе Кристофера Колумба из чикашких паркова.

Фото Википедија

Под лупом су статуе и четири бивша америчка председника, Џорџа Вашингтона, Абрахама Линколна, Уликса Гранта и Вилијама Мекенлија. Мештровићевом споменику се, како наводи "Чикаго монјументс проџект", замера "романтизовани и редуковани приказ Индијанаца", а другим статуама промовисање белачке надмоћности, величање особа повезаних с расизмом, ропством, геноциом, или једнострано представљање историје.

- Америчка левица се по овом питању понаша као талибани. Не занима их естетика, уметност, буквално тумаче и уклањају све што измиче оквирима њихове политичке идеологије - коментарише, за "Новости", из САД политички аналитичар Обрад Кесић.

ВЕЛИКИ СПЕКТАКЛ

ТРАНСПОРТ споменика загребачким улицама у Краљевини Југославији је представљао спектакл. Скулптури је претходило представљање Мештровића на неколико америчких изложби, а касније се он и преселио у САД. Излагао је у америчким градовима 1925. и 1926. године.

Изложба коју је организовао - Арт Инститјут у Чикагу, изазвала је велико интересовање, па је уметнику понуђено да учествује у пројекту подизања новог споменика инсписираног исконском историјом америчког тла.

Одрастао у Чикагу, Кесић се сећа дружења његовог оца са Мештровићем, а као сведочанство тог пријатељства још чува потписани каталог његових радова. Тешко је, додаје он, разумети то што се дешава широм Америке, "рушења без пијетета и према уметности и према особама које су створиле та дела".

Обрад Кесић, Фото Милена Анђела

 

- Тешко је рећи шта ће произаћи из свега овога. Било би добро да Мештровићев споменик заврши бар у музеју, а не у неком складишту. Лично сматрам да би било најбоље да буде откупљен, јер овде не схватају ни контекст споменика, ни шта је уметник хтео да представи - истиче саговорник.

Кесић подсећа да је овај споменик и симбол града Чикага, чије име је индијанског порекла.

- Овај споменик повезује староседеоце са новим становницима Америке, он велича људе који су били заборављени. Но, занимљиво је да се нигде у расправи не чује, нити тражи мишљење индијанске заједнице о овом споменику. О њему и о његовој судбини одлучују сви други, изузев Индијанци - закључује Кесић.

Стручна јавност је забринута, јер не постоје модели по којима је споменик изливен. Мештровић је скицирање почео у њујоршком атељеу, а скулптуру Индијанца радио у Загребу. Кад је у Чикагу постављена 1928. године писало се да су "мишићи коњаника готово анатомски реални", и да је специфично да не држи оружје у руци.

 

Пратите нас и путем иОС и андроид апликације

Коментари (0)